השתן שמיוצר על ידי הכליות הוא בעצם פסולת שהגוף מוציא מהגוף בצורת נוזל. אדם מבוגר מטיל שתן כ-5-6 פעמים ביום, כאשר אנשים מגיל 40 נוטים יותר לסבול משלפוחית רגיזה, שזה אומר שהשלפוחית עובדת יתר על המידה, ויש קושי בהתאפקות. מה גורם לנו לרוץ יותר לשירותים? ישנן כל מיני סיבות, הפעם נתמקד במאכלים/שתייה שעלולים לגרום לנו לתכיפות במתן השתן:

  1. אלכוהול

    שמתם לב שאחרי בילוי לילי ובמהלכו שכולל שתיית בירות, יין ושאר צריכת משקאות אלכוהוליים אתם נמצאים הרבה בשירותים? האלכוהול מגביר את ייצור השתן כי הגוף מנסה להיפטר מכמויות הפסולת מהגוף. אלכוהול משתן ועלול לגרום לשלפוחית רגיזה.
  2. מונוסודיום גלוטומט ומאכלים חריפים

    מזונות מתובלים, תבלינים, מונוסודיום גלוטומט וחריפים למיניהם, עלולים לגרות את שלפוחית השתן ולגרום לשתן מוגבר. נסו להפחית מצריכתם ולתבל בצורה עדינה יותר.

  3. קפה, תה, שוקולד

    הקפאין שנמצא בכמות גבוהה בקפה, תה ושוקולד מגרה את שלפוחית השתן וגורם להטלת שתן מרובה. מומלץ להפחית בצריכת קפאין בזמן שאתם סובלים משלפוחית רגיזה או מדלקת בדרכי השתן.
  4. אבטיח ופירות עתירי נוזלים

    פירות עשירים בוויטמינים ומינרלים והם מאוד בריאים ונחוצים לנו, אך חשוב לציין שחלקם, כמו למשל אבטיח, מכילים כמות גדולה של מים וגם בעלי תכונות מנקות ומשתנות. זה לא אומר שכדאי להפחית בכמויות, אך היו מודעים לכך ומי שאוכל כמות גבוהה של פירות מימיים, לא חייב לשתות הרבה מים בנוסף כדי לא ליצור מצב של עומס נוזלים על שלפוחית השתן.
  5. יותר מדי מים

    שתיית מים חשובה לבריאות בעיקר בימים החמים - אך חשוב להיהזהר ממצב של עודף בשתיית מים. אנחנו לא אמורים להעמיס על עצמנו מים ללא הפסקה. המים מעמיסים מאוד על הכליות כשהם מגיעים בכמות גבוהה ובזמן קצר בבת אחת. פזרו את שתיית המים לאורך היום, שתו בלגימות קטנות והיו ערים לתחושת הצמא שמתעוררת.

  6. משקאות מוגזים וממתיקים מלאכותיים

    זה לרוב הולך יחד, אך ממתיקים מלאכותיים נמצאים גם במזונות רבים אחרים כמו במסטיקים, יוגורטים, ממתקים למיניהם ועוד. המשקאות הממותקים והמוגזים גורמים לשלפוחית רגיזה והנה עוד סיבה להימנע מהם ולשתות מים שלא מעמיסים על שלפוחית השתן כמוהם.
  7. מלח ומעובדים

    המלח שאנחנו מוסיפים למזון, נמצא בשפע במאכלים מעובדים, חטיפים מלוחים ובכל מזון מוכן שאנחנו קונים, גורם לגוף לאגור נוזלים, לצמא מוגבר ולעומס על שלפוחית השתן. מומלץ להפחית במלח ככל שניתן ובמיוחד למי שמתעורר באמצע הלילה להטלת שתן והשתן מנהל לו את היום.