כנראה שזה בלתי נמנע. כשאולפן אחד עושה כל כך הרבה דברים כמו שמארוול של קווין פייגי עושה, מן הדין שמדי פעם זה ייצא מאכזב ("דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף"), מתיש ("הפנתר השחור"), מיותר ("האלמנה השחורה") או כל הנ"ל ("נצחיים"). גם גרוע כבר יצא למארוול, בקולנוע ובטלוויזיה ("ת'ור: העולם האפל"; "מיס מארוול"), אבל מביך - אשכרה מביך, על הספקטרום שבין לנוע באי-נוחות ובין לחוות קרינג' דרגה 3 - זה מעולם לא קרה לפני ש"שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד" הגיע בשבוע שעבר לדיסני+.

ספיישל חג המולד הזה, 42 דקות אורכו, נכנס מלכתחילה לטריטוריה מסוכנת. "ספיישל חג המולד של מלחמת הכוכבים" נחשב עד היום ובצדק לחרפה האולטימטיבית בתולדות הפרנצ'ייז שיצר ג'ורג' לוקאס; אם לא יצא לכם לצפות באסון הטלוויזיוני ההוא, שערו בנפשכם *כמה* חרפה צריך כדי להיות יותר חרפה מ"מתקפת המשובטים". אז אוקיי, הספיישל של "שומרי הגלקסיה" לא מידרדר לתהומות כמו "ארוחת חג עם משפחת צ'ובקה" וכיו"ב רגעים בלתי נתפסים מהסיוט ההוא מ-1978, אבל התחושה של מותג מגניב שעובר אביוז נוכחת גם כאן, וכמוה השאלה למה - למה דה פאק, ליתר דיוק - מישהו העלה בדעתו שזה רעיון טוב.

הרעיון, בקצרה רבה, הוא שחג המולד מגיע ושומרי הגלקסיה חושבים שזה גורם לקווייל (כריס פראט) להתגעגע לכוכב מוצאו. כדי לעודד אותו מחליטים דראקס (דייב בטיסטה) ומנטיס (פום קלמנטיף) להשיג לו את מתנת חג המולד המושלמת, ואם אזהרת ספוילר נראית לכם תקפה לדברים ששומר (חה!) נפשו ירחק מהם, אז קבלו אחת לפני שאציין שהמתנה היא קווין בייקון. כן, השחקן, שמגלם כאן את עצמו.

בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה קוראים לרעיונות כאלה - קליטים, פשוטים, מכתיבי עלילה וטון - "היי קונספט" (בהוראתו כ"עתיר קונספט" ולא כ"קונספט גבוה"). הבעיה המובנית ביצירות היי קונספט היא שאתה קם ונופל על אותו קונספט; זה יכול להיות מגניב כמו "נחשים על המטוס", וזה יכול להיות נון-סטארטר כמו "שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד", שנראה לרוב אורכו כמו משהו שהקאסט הקבוע עשה בגלל אותיות קטנות בחוזה שאף אחד לא טרח לקרוא, ובייקון עשה כי הוא הפסיד בהתערבות למישהו.

מאחורי הספיישל המפוקפק הזה עומד אחד האנשים הכי מוכשרים בביזנס של האנטי-גיבורי-על, אם לא המוכשר מכולם: הבמאי ג'יימס גאן, שיצר עבור מארוול את שני סרטי "שומרי הגלקסיה" הראשונים, כוון החוצה בגלל כמה ציוצים עתיקים שרק מילניאלז מסוגלים להיעלב מהם, הלך לעשות אצל המתחרה DC את "יחידת המתאבדים" האדיר ואת הספין אוף הטלוויזיוני האדיר אף יותר "פיסמייקר", חזר למארוול לטובת "שומרי הגלקסיה 3" (מאי 2023 בקולנוע) - ועשה עוד פניית פרסה כשקיבל השנה מ-DC (במשותף עם המפיק פיטר ספרן) את הג'וב המקביל לזה של פייגי, ניהול היקום הקולנועי-טלוויזיוני כולו. האם גאן נקט כאן אדמה חרוכה? אין לי מושג, וזה גם לא משנה: ברמת התוצאה זה כתם בפילמוגרפיה שלו ומקום לדאגה בנוגע לסרט הגלקסיה הקרב. 

לצד הכתיבה הכושלת ניכרים בספיישל אותותיהם של ערכי ההפקה הטלוויזיוניים, ולא במובן המשחקי-הכסי של המילה: החל באיכות הצילום וכלה בגימור האפקטים, העניין כולו לא עומד בשום סטנדרט סביר - על אחת כמה וכמה כשמדובר במארוול, להזכירכם בבעלות דיסני (שהיא גם הבעלים של פרנצ'ייז מלחמת הכוכבים, אז עכשיו זה כבר שני ספיישלי חג מולד שראוי לה לאפסן באיזה מחסן אפלולי מהסוג שאליו תוחבים את ארון הקודש בסוף של "שודדי התיבה האבודה").

זה לא מצחיק, זה לא מגניב, זה כתוב על הפנים וזה משוחק בחוסר חשק בולט ומוצדק. תכלס, הדבר הטוב היחיד שאפשר לומר על "שומרי הגלקסיה: ספיישל חגיגי" הוא ש-42 דקות זה מעט.