mako
פרסומת

ההימור של ג'יימס קמרון על "אווטאר 3": "הצלחה גדולה או כישלון"

"אווטאר: אש ואפר" מגיע לאקרנים עם המון אחריות על הכתפיים - מלבד הציפיות שיגרוף סכומים אדירים כמו קודמיו, הצלחתו (הכמעט ודאית) תכתיר את הבמאי ג'יימס קמרון לרווחי ביותר אי-פעם. רגע לפני שזה יקרה הוא שוחח עם כתב mako על החשש מכישלון, הרצון להחזיר צופים לאולמות הקולנוע - ומה דעתו על הבינה המלאכותית שמאיימת להשתלט על הוליווד?

דודי כספי, לוס אנג'לס
mako
פורסם:
ג'יימס קמרון
ג'יימס קמרון | צילום: Marty MELVILLE / AFP via Getty Images, Getty images
הקישור הועתק

בשבועות הקרובים צפוי ליפול דבר בהוליווד כאשר סטיבן ספילברג יאבד על פי ההערכות את תואר הבמאי הרווחי בהיסטוריה, שבו החזיק במשך עשרות שנים בזכות תאגידי ענק כמו "פארק היורה" ו"אינדיאנה ג'ונס", לטובת ג'יימס קמרון. סך סרטיו של ספילברג הכניסו בקופות 10.7 מיליארד דולר, אך קמרון נושף בעורפו עם פער של שני מיליארד דולר - פער שהוא עשוי בהחלט לצמצם כבר בתחילת השנה החדשה, בהתחשב בהיסטוריה המוצלחת שלו.

הקלף שבו מחזיק קמרון הוא הסרט החדש "אווטאר: אש ואפר", שעולה לאקרנים בסוף השבוע כסרט השלישי בטרילוגיית "אווטאר" - מותג ששינה את כללי המשחק בזכות עשייה ממוחשבת פורצת דרך והכנסות ענק. הסרט הראשון מ-2009 הוא הרווחי ביותר בכל הזמנים עם 2.9 מיליארד דולר ושלושה פרסי אוסקר; הסרט השני, "אווטאר: דרכם של המים", שיצא לפני שלוש שנים, הכניס 2.3 מיליארד דולר והפך לסרט השלישי הרווחי ביותר אי-פעם. הוא גם זכה באוסקר על האפקטים המיוחדים.

בנוסף להצלחה המסחררת של היצורים הכחולים, קמרון הוא גם האיש שכתב, ביים והפיק את "טיטאניק" האיקוני משנת 1997 - הסרט הרביעי הכי רווחי בהיסטוריה (2.2 מיליארד דולר), שהוא גם שיאן הזכיות באוסקר עם 11 פסלונים. "הגשתי את התסריט של 'אווטאר' הרביעי לבכירי אולפני דיסני, ובאופן נדיר לא קיבלתי שום הערה או בקשה לתיקון", מספר קמרון בריאיון מיוחד ל-mako, "אני מבין שמכאן והלאה הכל תלוי בכדאיות המסחרית ובכמה הסרט החדש יכניס בקופות. שום דבר לא בטוח כי - מה לעשות - אני מייצר סרטים יקרים".

ובכן, לפי כל התחזיות - קמרון ממש לא צריך לדאוג בהיבט ההכנסות: סרטו צפוי לפתוח בארצות הברית עם כ-110 מיליון דולר, נתון מרשים - אם כי נמוך במקצת לעומת הסרט הקודם, שפתח עם 134 מיליון דולר. מצד אחד, התקופה אז הייתה שלהי הקורונה, והקהל חזר בהדרגה לאולמות הקולנוע - ומה גם שאירוע כמו סרט "אווטאר" חדש אחרי 13 שנה עורר סקרנות ומשך צופים, במיוחד בתקופת החגים עם סרטים עתירי תקציב.

מנגד, המציאות הנוכחית בקופות אינה מבטיחה הצלחה דומה, והקהל לא בהכרח נוהר בהמוניו. קמרון מנסה לשדר קור רוח במהלך קידום הסרט ומסייג: אומנם הוא כבר צילם חלקים מהסרט הרביעי, המתוכנן ל-2029, וכן מתכנן סרט חמישי ל-2031, אבל אם הסרט החדש לא יספק את הסחורה מסחרית - הוא מוכן לוותר על שני הסרטים הנוספים ולסיים את העלילה בספר. הוא גם שלל על הסף את האפשרות שבמאי אחר ייכנס לנעליו ויקח את המושכות בפרויקטים עתידיים.

פרסומת

הוא עצמו מודה כי "מדובר במודל עסקי עקום - המדד להצלחה של הסרט יהיה אם הוא ייכנס לדירוג של עשרת הסרטים הכי רווחיים אי-פעם, וזה היה הרף עוד לפני שכתבתי את התסריט או התחלתי לצלם. כולם חושבים שמתבקש להוציא עוד סרט 'אווטאר', אבל בחשבון פשוט אי-אפשר אף פעם להבטיח שהוא יצליח כלכלית, ואני ער למצב - הסרט יהיה הצלחה גדולה או כישלון, אין באמצע.

"אני אעיד בגאווה שזה פרויקט שמספק מקומות עבודה: על הסרט החדש עבדו 3,800 איש, חלקם לפרקי זמן מסוימים, אך רבים לאורך ארבע שנים. אני נהנה לתת עבודה לאנשי מקצוע יצירתיים, אך כמובן שיש לנו חוזה עם שוק הקולנוע. כיום הכל מחלחל לסטרימינג ולצפייה הביתית, וסיפור טוב יכול להחזיק גם על המסך הקטן - שהוא כבר לא בהכרח קטן כי לרבים יש טלוויזיות גדולות בבית. אבל כשאנשים יוצאים לקולנוע עם חברים או משפחה, הם רוצים חוויה וסרט גדול. הצופים משוועים לחגיגה לעיניים, משהו בסגנון 'פורמולה 1', 'מרשעת' או 'זוטורופוליס 2' ששובר שיאים. זאת הקטגוריה שאני נמצא בה, והעולם השתנה מאז 'אווטאר' הראשון - בדרישות השוק, וזה מחדד את השאיפה למצוינות שלי ושל כל הצוות".

סוד ההצלחה הוא גם בתזמון של יציאת הסרט בתקופת החגים?
"זה משהו שגילינו עם 'טיטאניק' - יוצאים קצת לפני חג המולד, ואז אתה מקבע את מיקומך ונותן לסרט לרוץ כמה שיותר זמן באולמות, במיוחד כשזה סרט ארוך. כך יש לקהל יותר זמן להגיע ולחוות את הסרט: הם קובעים מועד מוגדר לצפייה, מסדרים את לוח הזמנים בהתאם ואז מתחיל גם העניין של מפה לאוזן שמביא עוד אנשים. זו האסטרטגיה לגבי מה שאני מקווה שיקרה הפעם".

פרסומת

ועדיין זה משהו שכבר בקושי קורה.
"כל השוק נמצא כיום תחת איום וחרדה לגבי מה באמת יצליח לגרום לקהל להגיע פיזית לאולמות ולהשאיר בחיים את כל העסק הזה, בדיוק כפי שכולנו מכירים וגדלנו עליו מאז ומתמיד. קרא לי דינוזאור, אבל כמי שעובד בתחום 45 שנה - אני מאמין אדוק בחוויה הקולנועית, ועבורי באופן אישי זה ממש לא הולך להשתנות.

"הסרטים שלי הם ספקטקל, הם ויזואליים, יורדים לפרטי פרטים ונועדו בראש ובראשונה לקולנוע. וזה עולה הרבה מאוד כסף. החוויה הזאת היא לא רק מסך גדול ומערכת סאונד איכותית - הם חלק נכבד, אבל עם האלקטרוניקה בימינו להרבה אנשים יש יכולות כאלו גם בבית, ובלתי-אפשרי להתחרות עם המיידיות של התוכן בסטרימינג. אני מאמין שאם קיבלת החלטה לצאת לקולנוע, למעשה הסכמת להתמקד כולך בצפייה בסרט, בדיוק כמו ללכת לשיעור יוגה או מדיטציה - אתה נותן לעצמך רגע להתרכז באופן מוחלט, בלי שלט רחוק שמאפשר לעצור באמצע. אתה יוצא למסע. התחלת, בלי אפשרות יציאה".

כמה חשוב לך שגם הסרט החדש יהפוך לאחד הרווחים בהיסטוריה?
"אני חושב שיהיה מה שיהיה. יש כוחות שפועלים הרבה מעל לכמה שאני משתכר. אנחנו רואים כיצד רווחי הקולנוע ספגו מכה קשה ולא ממש מתאוששים, ואני לא יודע לומר מה יהיה בכל הקשור להצלחה של הסרט הזה. ייתכן שאצטרך לעשות סרטים קטנים יותר בעתיד, אבל זה לא ימנע ממני לספר סיפורים - אני אמשיך לעשות זאת ותמיד תהיה לי עבודה.

"אחרי פרוץ הקורונה חשבתי לעצמי שאולי הקולנוע סיים לעד את חלקו, ושאני עדיין יכול לעבוד ברזולוציות אחרות. נחכה ונראה איך הסרט יתקבל, ואני חושב שטוב עבורי להציב רף ציפיות מסויג. אבל אני כן חושב שזה דבר טוב שאנשים משייכים את שמי ואת הסרטים שיצרתי עם חוויה קולנועית מוצלחת".

פרסומת
"אווטאר: דרכם של המים"
כוכבי "אווטאר: דרכם של המים" בפרמיירה בצרפת | צילום: Lyvans Boolaky/Getty Images for Disney, Getty images

בשנה שעברה גם הלך לעולמו המפיק היהודי-אמריקאי ג'ון לנדאו, חברו הקרוב ויד ימינו של קמרון מאז "טיטאניק", לאחר מאבק בסרטן. הסרט החדש מוקדש לזכרו. "ג'ון נלחם אנושות להישאר איתנו ולהיות חלק מהסרט החדש", אמר עליו קמרון בפרמיירת הסרט בהוליוויד, "הרוח שלו מניעה את כל סרטי 'אווטאר' שיצרנו, וכשהוא נפטר זה היה הלם ומכה כואבת. לא שכחנו לרגע שאנחנו עושים סרטים על האופן שבו אנו מתמודדים עם אובדן ואבל, ואני מאמין שהרוח של ג'ון גרמה לכולנו להתאמץ יותר כדי שייצא סרט שהוא יוכל להתגאות בו".

הסרט ששינה את הכל

"אווטאר" היה אבן דרך במאה ה-21, בזכות טכנולוגיית הצפייה והצילום הסטריאוסקופי שהציג קמרון, בהשראת ספרי מדע בדיוני שקרא בילדותו. העלילה מתרחשת באמצע המאה ה-22 על כוכב פנדורה, שבו חיים בני נאבי בגובה של שלושה מטרים, בצבע עור כחול ובעלי זנב. כאשר בני האדם פולשים להשיג מחצב נדיר ואינם מסוגלים לנשום את האוויר, נוצרת הכלאה בשם "אווטאר". ג'ייק סאלי (סם וורת'ינגטון), נחת אמריקאי לשעבר, נבחר לפרויקט ובסוף הסרט הראשון מצטרף לנאבי להיאבק בבני האדם, ובדרך גם מתאהב בנייטירי (זואי סלדנה), בת שבט האומטקייה.

בסרט השני, המאבק מול בני האדם נמשך 12 שנים לאחר שג'ייק ונייטירי הקימו משפחה. הם פוגשים גזע חדש - בני שבט המטקאיינה, בעלי יכולות צלילה ממושכת. בסרט השלישי נוסף גם שבט המנגקוואן, המכונים "אנשי האפר", שהפכו עוינים לאחר שאזור המחיה שלהם נחרב בעקבות התפרצות הר געש, ומאשימים את מקור החיים בפנדורה - אייווה. כתוצאה מכך הם מתייצבים נגד הנאבי ואף משתפים פעולה עם כוחות הצבא האנושי שפלש לכוכב.

פרסומת

בסרט מככבות גם קייט וינסלט, שהתאחדה עם קמרון 28 שנים אחרי "טיאטניק", וסיגורני וויבר - ששיתפה פעולה עם קמרון גם ב"שובו של הנוסע השמיני" (1986).

"אווטאר: אש ואפר"
ישבור את הקופות גם כן? "אווטאר: אש ואפר" | יח''צ: באדיבות פורום פילם

קמרון בן ה-71 נודע במוטיב "האדם מול הטכנולוגיה" כבר משני סרטי "שליחות קטלנית" הפופולריים. הסרט החדש יוצא בתקופה מלאה תהיות לגבי עתיד תעשיית הבידור, לנוכח דיווחים על הצעות לרכישת אולפני האחים וורנר - מה שעשוי לשנות את המפה בהוליווד סביב ההתעצמות של נטפליקס ופרמאונט. למעשה, "אווטאר" היה במקור נכס של קמרון תחת אולפני פוקס, שנרכשו על ידי דיסני ב-2019 ב-71.3 מיליארד דולר, כך שכשהסרט השני יצא הוא כבר היה תחת תאגיד ענק.

בשבועות האחרונים קמרון התייחס לכותרות והצהיר שנטפליקס מנסה "למחוק" את אולמות הקולנוע. הוא תקף את הטקטיקה של ענקית הסטרימינג, אותה כינה "רקובה" - העלאת סרטים לאקרנים לפרק זמן מוגבל כדי שיוכלו להיחשב טכנית לאוסקר, ובכך לנצל לרעה את תקנון האקדמיה ולהמיט חורבן, לדבריו, על שוק הקולנוע לטווח הארוך.

"מה שמניע אותי הוא להגיע לקהל בכל רחבי העולם עם סיפור חיובי, מלא תקווה וערך", הוא מסביר. "המהות של 'אווטאר' הוא סיפורה של משפחה והמחויבות אליה. לרבים מאיתנו משפחה היא הדבר הכי קדוש, מקום מבטחים, אבל לאחרים יש מציאות אחרת והם נאלצים למצוא משפחה חלופית שתאמץ אותם אל חיקה. אנחנו עוסקים בכמיהה לשייכות, לאהבה והרגשה של בית".

פרסומת

מנפלאות הבינה

כמובן שאי-אפשר לשוחח עם קמרון מבלי לגעת בסוגיה הבוערת ביותר של התקופה: הבינה המלאכותית. הן בהקשר הרחב של האנושות, והן במשמעויות המידיות עבור תעשיית הבידור. כזכור, רק לפני כשנתיים הוליווד נעצרה בשל שביתות שחקנים ויוצרים, שבין היתר נבעו גם מהאיום המוחשי שמציב ה-AI על עתידם - איום שהולך ומתגבר והפך כבר לחלק בלתי נפרד מהמציאות.

ג'יימס קמרון, ג'ון לנדאו
לזכרו. קמרון לצד ג'ון לנדאו | צילום: Albert L. Ortega, Getty images

"אין שאלה גדולה יותר כיום", הוא מכריז, "אני מבדיל בין בינה מלאכותית בקטן לבין הבינה המלאכותית הגדולה יותר - זאת שאומרים עליה שהיא תשתלט באופן מוחלט בתוך כמה שנים, ותהווה בעיה עמוקה עבור האנושות כולה. אני חושב שיש בכך תמורה אדירה אבל גם סיכון אדיר. זה מבלבל רבים מאיתנו. יש את אלו שמרגישים שאני הזהרתי כבר כשעצרתי את 'שליחות קטלנית', וזה נושא לשיחה נפרדת, אבל אני רוצה דווקא להתייחס לתעשייה שלי - ואני מתייחס לנושא בניואנסים עבור היוצרים והאומנים. אני רואה דרך שבה אלמנטים של טכנולוגיה חדשה משתלבים באנימציית מחשב ובאפקטים ויזואליים קיימים, בצורה שתועיל ותסייע להפחית עלויות. אחרת, סרטים שאני מוקיר ונהנה מהם נדחקים בהדרגה עד כדי היעלמות - וזו נורת אזהרה".

אתה בעד AI?
"אני חושב שזה אפשרי להחליף אנשים, אבל התוצאה תהיה בינונית. הדאגה האמיתית שלי היא מפני קולנוענים צעירים שמאמינים שיש דרך ליצירת סרטים בלי שחקנים אמיתיים. זאת מגמה שאנחנו מוכרחים לבלום. עבורי, הכל מתחיל עם השחקנים. כשיש תסריט טוב, המטלה המונחת על כתפיהם היא הפרשנות שהם מעניקים לטקסט באמצעות יכולות המשחק הטבעיות שלהם. בעיניי זה קדוש. ואז, כל הטכנולוגיה שמשתלבת היא פחות קריטית. אין כל דרך להתרגש ולהזיל דמעה אלמלא זה היה המקרה.

פרסומת

"כל הסרטונים שאנחנו רואים שמדמים בני אדם הם בעצם תוכנה שאספה פרטי מידע על אנשים, ומה שיצא הוא ממוצע של כל מה שהמערכת למדה. ממוצע לא מעניין אותי, ובטח שלא יחזיק כסרט באורך מלא. אני גם לא מעוניין לקרוא תסריט אם הוא לא של אדם שחווה משהו, ובוודאי שלא להחליף שחקנים. זה משהו שיש מי שבכלל לא מבחין בו בסרטי 'אווטאר'. אני עובד עם זוכי אוסקר שיגידו בפה מלא שלגלם את הנאבי הייתה העבודה הכי מאמצת שעשו. אף אחד כאן לא מדבב - זה לא סרט אנימציה. סיגורני וויבר עבדה שנה וחצי על הדמות שלה, פי שלושה ממשך הצילומים של 'טיטאניק', שנמשכו שישה חודשים. כל זה עולה המון כסף וכולל תהליך ארוך של חזרות, הדמיה וצילום. זו הפקה מורכבת מאוד, לא סרט מצויר. אבל אי אפשר להגיד שאני מתנגד ל-AI או מאלה שמובילים את הוליווד לקיצה. ההפך הוא הנכון".

ג'יימס קמרון בהקרנת הבכורה של "אווטאר: אש ואפר" בסין
בהקרנת הבכורה של "אש ואפר" בסין | צילום: Luo Yunfei/China News Service, VCG via Getty Images

לסיום הייתי חייב לבדוק - היות והסרט הקודם עסק במים, והחדש באש - האם זה אומר שהבאים בתור הם אוויר ואדמה? "אתה מתכוון שעם הסרט הבא נשקע בבוץ?", עונה קמרון וצוחק. "אני מבין את ההנחה שהמוטיב אולי קשור לארבעת היסודות, אבל זה פשטני מדי ולא באמת מעניין אותי. עבורי, שמות הסרטים מתייחסים למחזוריות של אובדן ואלימות. בנם הצעיר של ג'ייק ונייטירי, לואק, שנכנס לדמות המספר בסרט החדש, אומר את המשפט ש'אש הלהבה המלבה את השנאה מותירה רק אפר של יגון', אבל הוא לא משלים ואומר שהאפר מוביל חזרה אל האש. והרעיון הוא לשבור את המעגל.

"האמת היא שבחרתי איך הסרט ייקרא בשלב די מאוחר והוא נשמע די ברור - אש ואפר. החיבור ברור - אש כמייצגת כאוטית של שנאה ואלימות אל מול אפר שהוא הנפולת של כל אלה, שזה האבל. הבנתי שכל המרכיבים היו כבר בעלילה מלכתחילה, כי הנאבי מתאבלים במריחת אפר על הפנים, כמו בתרבויות רבות אחרות. ואנשי האפר בסרט נוצרו בהשראת שבטים אפריקאים שחוגגים עם אש ואפר על גופם. בסופו של דבר כל מה שאני רואה במו עיניי או חווה על בשרי מוצא את דרכו אל העשייה שלי בצורה מיוחדת כלשהי".