סצנה כזאת לא רואים בכל יום בצה"ל. בטח לא במהלך מלחמה. זה קרה ביום הראשון אחרי הכניסה הקרקעית לעזה במבצע "עופרת יצוקה", חצי שעה אחרי שס', לוחם בגבעתי, ירה לפלג גופה העליון של אישה שנשאה דגל לבן. "כעבור חצי שעה...המ"פ הגיע...ואמר לי מול כולם 'אתה רוצח בדם קר, אתה תגיע לגיהינום'", העיד לימים ס' במצ"ח, "כשבאתי להגיד לו: 'אבל זו פקודה שלך' הוא אמר לי 'תסתום את הפה, אתה לא תישאר אצלי בפלוגה'. וזהו. מאז ועד סוף הלחימה הכל התנהל כאילו כלום לא קרה".

האירוע הזה הפך לכתב האישום הקשה ביותר שהוגש עד כה נגד לוחם ב"עופרת יצוקה". זהו אחד האישומים החמורים שהוגשו נגד לוחם צה"ל מאז ומעולם. העדויות הנדירות מתוך התיק הזה, כמו גם ראיון בלעדי עם ס' ושאר נאשמי המבצע ישודרו הערב אחרי החדשות, בתכנית מיוחדת של "עובדה" .

האירוע של ס', כפי שמשתקף בעדויות מתוך התיק, מספר סיפור גדול יותר מהשאלה מי ירה ולאן.  "התחילו צעקות והמ"מ שלי אמר לי בוא לסוללה", סיפר ס' בעדותו, "התחלתי לתצפת וראיתי שמתקרבים לכיווננו שבעה אנשים, לא זוכר מי היה באוכלוסייה, לא זכור לי דגל לבן, ואז התחיל ירי... הצטרפתי ויריתי באוויר... המשיכו להתקרב אלינו, אז התחלתי לבצע ירי צמוד לרגליים...כדי שהם ילכו לא במטרה לפגוע ברגליים והם עדיין המשיכו להתקדם. ואז יריתי לפלג גוף עליון ופגעתי באחד מהם. ראיתי מישהו נופל...כיוונתי לגוף במטרה לפגוע כי הם ממשיכים להתקרב בהליכה די מהירה. לאחר שאחד מהם נפל כל השאר התחילו לברוח... לאחר מכן הופסק הירי, הגיע המג"ד, שאל 'מי ירה?', אמרתי 'אני יריתי'. שאל 'למה ירית?' עניתי 'פקודה מהמ"פ שכל מי שמתקרב למגנן לירות בו כי הוא מחבל'. אמר לי 'יפה מאד' והלך".

"רק אתה בפועל ירית על מנת להרוג, מדוע עשית זאת? שואל החוקר את ס'."לא יודע למה...לא יודע מה השאר הבינו או עשו. יכול להיות שכולם ירו ורק אני פגעתי". חוקר מצ"ח: ראית את הגופה? ס': "לא. ראיתי משהו נופל. לא ראיתי את הגופה. אחר-כך אמרו לי שזו אישה, למרות שאני הייתי בטוח שזה גבר".

שאלת הריגתה של האישה עומדת בבסיס המשפט של ס'. העובדה שהגופה לא נבדקה כשהאירוע הסתיים, הביאה להאשמה של ס' בסעיף נדיר וקשה מאד להוכחה של "הריגת אלמוני". תהייה נוספת שעולה היא מדוע אם האירוע היה חמור כל-כך, והביא לנזיפה דרמטית מצד המ"פ כלפי ס' בשטח, נקבר התחקיר בגדוד בגבעתי ולא הועבר הלאה. ייתכן שהתשובה לכך טמונה בעובדה כי קיים פער בין העדויות כפי שהשמיעו מפקדיו של ס' במצ"ח מאלו שעלו בתחקיר, במיוחד בשאלת הוראות הפתיחה באש שניתנו לפני האירוע.

הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף אביחי מנדלבליט, החליט בעקבות ההסתרה, לחקור את המפקדים בגדוד. עורכי דינו של ס', מאיר קלינגר ועודד סבוראי טוענים כי אלמלא חיסיון התחקיר, ניתן היה בעזרתו להביא לזיכויו של ס'.

"האם אתה לא חושב שיש מקרים יוצאי דופן ויכול להיות שאותם אנשים הם אזרחים חפים מפשע?", נשאל ס' במצ"ח. "אם הם היו חפים מפשע הם לא היו מתקרבים לאחר היריה הראשונה שנורתה לאוויר", ענה. חוקר מצ"ח: האם הייתה לך כוונה להרוג? ס': "המטרה שלי הייתה שהם ילכו. כיוונתי על בנאדם במטרה לפגוע בו. לא חשבתי באותו הרגע "יאללה, ס', אתה הולך להרוג עכשיו בנאדם".

עובדה, חמישי ב- 21:00

עוד בעובדה: תיעוד מיוחד: המסע לחיים של רונה רמון | יוסי הררי פותח הכל | כל כתבות עובדה