מותה של הפרה המשוגעת (צילום: stock_xchng)
בכתבה הזאת שומרים על הפרות | צילום: stock_xchng
בודהה בורגרס: דיינר אמריקני המשולב עם בר שכונתי

קרניבורים, הישמרו על נפשותיכם. שהייה בבודהה בורגרס עלולה להפוך אתכם לטבעונים חדורי אג'נדה. או, בעצם: תבואו, יהיה כיף. המקום משרת בעיקר קהל לקוחות צמחוני וטבעוני, כשבמקביל הוא תומך בסגנון חיים החוסך מבעלי החיים סבל ומוות, ומעודד לתזונה טבעונית "בריאה ומוסרית" - גם בתפריט, גם על הקיר וגם באתר האינטרנט של הרשת (שלושה סניפים; שניים בתל-אביב ואחד בדימונה).

 המקום מעוצב כמו דיינר-בר אמריקני, משולב עם פאב שכונתי ישראלי. את אחד הקירות מעטרות תמונות וכרזות, בין השאר של צמחונים מפורסמים למיניהם. נעדרה, או שלא הבחנו, תמונתו של הסופר והמחזאי ג'ורג' ברנארד שו, שאם היה חי בישראל בת-זמננו, לבטח היה פוקד באופן קבוע את בודהה בורגרס.

שואו היה צמחוני אדוק ולוחמני, וככזה גם היה משבית שמחות מקצועי ("רוב האנשים נראים מבוגרים מכפי גילם. מה ניתן לצפות מאנשים שאוכלים גופות ושותים נשמות?"). פחות מוצלחת במקום היא הבחירה בכיסאות, העשויים מצינורות ברזל מגלוון שלא ניתן להישען עליהם.

הזמנו את הבורגר בודהה הקלאסי הגדול, העשוי מבלילה הכוללת נבטי עדשים, פטריות, סלרי, אגוזי מלך, בצל, טחינה משומשום מלא, ובזיליקום. ההמבורגר העסיסי מוגש בלחמנייה מקמח מלא, כשבתוכה עגבניות, בצל אדום, חרדל, רוטב אלף האיים דל שומן ועירית.

ההמבורגר מומלץ גם לאלה שאינם צמחונים או טבעונים. עבורם זו הזדמנות ליהנות מהמבורגר מעולה, מזין ומקורי, עם רטבים מצוינים (שבעיקרון הם עבור הסלטים): חרדל סילאן, וינגרט עגבניות בזיליקום, וינגרט סלק, שום טחינה, מנגו לימון, מיסו, גזר וג'ינג'ר. מנה מומלצת נוספת היא שווארמה סייטן - לחמניית ג'בטה חמה גדושה בשווארמה צמחונית מתובלת שטעמה יוצא מן הכלל. כתוספת בחרנו בקערת פטריות פורטובלו ושמפיניון צלויות, עם רוטב פטריות פיקנטי ומעט אורז.

לא הספקנו בפעם הזו לטעום ממבחר הטורטיות, הפיצות (הגבינה טבעונית), המרקים, הסושי, המוקפצים והסלטים. וגם לא מהשייקים הירוקים - כולם עם הרבה פטרוזיליה, וממנת ה"צ'ילי בלי קרנה" שללא ספק תידגם בעתיד הקרוב, וכמוה ה"קובה סלק".

קינחנו את ארוחתנו בפאי אגוזים ואוכמניות על בסיס בצק סובין וזרעי פשתן, ומאפין מנגו לימון.

בודהה בורגרס, מחירים: 20-39 שקל למנה, יהודה לוי 21 ת"א, 03-5101222/333, שעות פתיחה: א'-ה' 1:00-24:00, ו' 11:00-17:00, מוצ"ש - עד 24:00

אין תמונה
שייק ירוק בבודהה בורגר. אל דאגה, עוד נחזור אליך

משק ברזילי: חלל יפהפה

מושב ירקונה ממוקם בחלק המזרחי של הוד השרון, כמו אי ירוק בלב ים מבטון. בכניסה למושב המוריק, מרחק פסע מן השער, שוכן בית קפה-מסעדה צמחוני-אורגני הקרוי על שם המשק המשפחתי, אשר שדותיו נחרשים מזה עשרות בשנים, ובמרכזו חלל בית הקפה-מסעדה, על מרפסתו וסוכותיו המוצלות למחצה.

ניתן להביט מהן על שורות הירקות הגדלים, המשמשים את המטבח, ונחמד להשקיף על צמד החמורים, כשהם נחים את שנתם, או סתם שותים מים ומכשכשים בזנבם.

נדיר למצוא מקום כזה במיקום כל-כך פסטורלי. קרבת מגורנו מאפשרת גיוון: לעתים הבחירה היא בפנקייק מקמח מלא, סילאן ורוטב וניל, המוגש עם פירות טריים, ולעתים בשקשוקה פיקנטית, בתוספת חומוס וטחינה ולחם שאור, או, בבוקר שטוף שמש זה או אחר, ב"פוקצ'ה ביצים" - פוקצ'ה לוהטת שעליה עלי גינה, שתי ביצים עלומות או עשויות היטב, שמן זית וגבינת עיזים משובחת.

השבוע סרנו למקום דווקא בצהריים, לארוחה עסקית שכללה סלט חצילים בטחינה עם לחם חמניות איכותי, ומנת המבורגר צמחוני שנעדרה ממנה העסיסיות הנדרשת, שעדיף אם הייתה נקראת - קציצת עדשים ותפוחי אדמה, אפויה בתנור. התוספת הייתה נדיבה עד מאוד: פרוסות תפוחי אדמה ברוטב עדין, וסלט בטטה רענן ומוצלח. חלל המקום היפהפה משמש גם כחנות אורגנית, במחירים שאינם זולים.

משק ברזילי, מחירים: 50-60 שקל, מושב ירקונה 09-7453935, שעות פתיחה: א'-ה' 8:00-22:00, ו' 8:00-15:00, שבת סגור

הרדוף: הכי אורגני שיש

מסעדת הרדוף שבגליל התחתון היא מסוג המסעדות ששווה להצפין לגליל (או להדרים, אם אתם תושבי הרמה) במיוחד בשביל לסעוד בהן. מהמסעדות שבונים סביבן טיול של שבת. עד כדי כך מענגים טעמם התבשילים, עד כדי כך פסטורלי ושליו המקום.

לא בטוח אם השקט והרוגע שוררים בה גם בשבתות המתוירות, אך כשביקרנו שם השבוע, באחד מימי החול, היה כה שקט עד כי אפשר היה לשמוע להקות ציפורים במעופן. ככה זה בהרדוף, קיבוץ אנתרופוסופי שהוקם במעבה יער, אשר חלק נכבד מחבריו דוגל בשמירה על איכות הסביבה ועל עשר שעות שינה בלילה.

החומרים שבהם משתמשת המסעדה מגיעים ממפעל הרדוף - המחלבה האורגנית היחידה בישראל. הפרות חיות בתנאי מחיה מצוינים בהשוואה למחלבות רגילות, זוכות למתחם צינון לפני כל חליבה וניזונות מתערובת גרעינים איכותית. לדברי ישי שפירא מנכ"ל המפעל, תפוקה ממוצעת של פרה ברפת האורגנית היא של 30 ליטר חלב ביום.

מסעדת הרדוף ממוקמת במרכז הקניות הזעיר של הקיבוץ, לא הרחק מפינת הזולה של הפרות.

עיצוב המסעדה הוא כשל בית אירופאי-כפרי קלאסי, עמוס פריטים, ובתפריט תוכלו למצוא פרזות תחת קטגוריה כמו "פשטידת היום": "משתנה בהתאם לעונה, לכוכבים וכמובן בהתאם למצב הרוח של המבשלת".

לא סמכנו על הכוכבים אז הזמנו פלפל חצוי, ממולא בצלים ופטריות וגבינות בולגרית וריקוטה, בתוספת קינואה מבושלת, ברוקולי מאודה וסלט גזר מבושל.

מדובר במעדן מלכים. המנה הבאה הייתה לא פחות מקורית ומשובחת: ארבע לביבות שקדים וסלרי, ברוטב חמוץ מתוק. כנראה שהמרקם הקטיפתי וטעמן המשכר של הלביבות שחומות הקליפה, הביא אותנו לרכוש את ספר המתכונים האורגני של בעלת המסעדה, שהודפס על נייר אקולוגי, ללא כימיקלים, בצבעי דפוס על בסיס צמחי.

בספר מנות מעניינות אחרות המופיעות בתפריט: מוסקה קינואה וירקות, ורביולי ביתי במילוי גבינות וברוטב אדום, ולא פחות חשוב: המתכון של עוגת הגבינה, בת שלוש השכבות: גבינה אפויה, מתחתיה קלתית על בסיס ביסקוויטים מקמח מלא וקקאו, ומלית שוקולד עשירה, שוקולד לבן שהומס עם שמנת מתוקה, לבנה וסוכר חום.

בתפריט כתוב "עוגת הגבינה הטובה בעולם". נכון שיש מקרים שבהם אין סיבה להצטנע ו"יש הנחתום" וכו', אבל אני הייתי מסייג מעט: זו בהחלט אחת הטובות, לא הטובה ביותר.

הרדוף, מחירים: 80-150 שקל קיבוץ הרדוף, טל. 04-9059229 א' סגור, ב'-ו' 9:00-16:00, ש' 9:30-18:00

אין תמונה
סלט עם הפתעות ביבולים. לא גורמה, אבל משביע וטוב
יבולים: משביע ובריא

יבולים היא מסעדת פועלים ברמת החייל. הפועלים הם אנשי תעשיית הטלוויזיה הישראלית ואנשי היי-טק. אזור התעשייה הנוצץ רווי בבתי הסעדה מסוגננים, מתוחכמים - מי יותר ומי עוד יותר, המתמחים במגוון סגנונות, מטבחים וצורות בישול.

ניכר כי מדי פעם השפע רק הולך וגדל, אולי בהקבלה לשעות העבודה המתארכות ולגדילה במצבת בנייני המשרדים. השפע הוליד צורך גם למסעדות צמחוניות ולמסעדות עם אוכל בריא, ויבולים היא כזו. החיסרון היחיד שלה הוא שהיא אינה מסעדה מתוחכמת - לא בעיצוב ולא בתפריט, ועל כן היא חריגה בנוף. יש שימצאו בכך יתרון (כמונו), אך יש שיעדיפו להשקיע את הפוגת הצהריים הקצרה שלהם במקום המשדר תחושה של בילוי.

כאמור, גורמה זה לא. אבל טעים, משביע, צמחוני, דיאטטי ומאוד בריא - זה כן. וגם המחיר הוגן מאוד: 35 שקלים לעסקית הכוללת סלט בהרכבה עצמית ומנה חמה (וגם לימונדה/תפוזים ולחם שחור כפרי). הרכבנו לעצמנו סלט ירקות חתוך גס, עם שלוש תוספות: סלט חצילים קלויים ועגבניות, סלט בורגול וחומוס תוצרת בית. מתוך מבחר הרטבים בחרנו בטחינה וברוטב פסטו. הסלט (ללא לחם) משביע דיו, וייתכן שהיינו מסתפקים בו, אך המשכנו אל המנה העיקרית: פסטה ברוטב אליו-אוליו: עגבניות מרוסקות, פלפלים אדומים ועשבי תיבול. הרוטב לא מבושל עם הפסטה, אלא מונח מעל, ואני פחות מחבב את הגרסה הזו, אבל הרוטב היה מוצלח למדי. אפשר לומר שלא עצמנו עיניים בהנאה צרופה, אך בסך הכול זו הייתה מנה טובה. על ארוחת הצהריים ביבולים (מסעדת פועלים, כבר אמרנו? המקום נסגר ב-16:00) אפשר לומר שזו בהחלט אופציה מוצלחת למי שמבקש ארוחת צהריים משביעה, בריאה ומהנה.

יבולים, מחירים: 35-50 שקל ראול ולנברג 24 (מגדלי זיו) רמת החי"ל, תל-אביב. 054-4306258. שעות פתיחה: א'-ו' 11:00-16:00

אין תמונה
יבולים. עסקית נאה ב-35 שקלים

קפה בירנבאום: מסורת מפוארת

הנה לכם מוסד תל-אביבי צמחוני ותיק, השוכן בנחלת בנימין, בסמוך למדרחוב, עוד משנות ה-60 של המאה הקודמת. מוסדות הסעדה ואירוח ותיקים, בתל-אביב בפרט, מעבר לייחודיות שבהם, אלו בדרך כלל מקומות עם אופי. לקפה בירנבאום, קפה-מסעדה צמחוני, יש אופי ובהתאמה גם מסורת שמורה, שבין היתר זה אומר: גשו, קחו צלחת ובחרו לכם מהמגוון העשיר שעל הבר: סלטים חמים, סלטים קרים, פשטידות ופסטות. תוכלו למלא עוד, כאוות נפשכם וכגודלה של קיבתכם, רק זכרו: פשטידה שנגמרת, נגמרת. בואו מוקדם, נניח ב-14:00, לא יאוחר מכך, אם ברצונכם למצוא מבחר פשטידות ביתיות, נפלאות.

כך למשל פשטידת החצילים והגבינות המופלאה, שעשתה דרכה מהתנור מיד עם בואנו. הסיבוב השני, והאחרון, כי כמה אפשר לאכול, אז מה אם זה בופה ואנחנו ישראלים: פסטה ברוטב פסטו, סלט עדשים ירוקות, נזיד עדשים שחורות, רצועות סויה בתיבול חמוץ-מתוק, סלט בורגול, ועוד תבשילים מצוינים. מבין הסלטים הקרים: חומוס ביתי, חצילים מטוגנים ברוטב עגבניות, וסלט ירקות טרי. כל זאת תמורת סכום קבוע של 45 שקל.

מעבר לאוכל, ומדובר בארוחת צהריים מושלמת, זוהי האווירה הביתית הנעימה, השירות הטוב, ההתענגות שבשהייה במקום ששרד אופנות, מלחמות, סוגי קהלים שהיו ואינם, מגיפות תיעוש, מטבעות שונים, חוק נגד עישון ומשברים כלכליים לאומיים.

קפה בירנבאום, מחירים: 45-60 שקל, נחלת בנימין 31, תל-אביב, 057-9376324. שעות פתיחה: א'-ו' 6:30-16:00

>> ואיפה תמצאו את ארוחות הבוקר הכי שוות?