אין תמונה
מצד שני, לאיזה סבתא יש מרפסת כזו. קפה מרגו
1. הרי ירושלים: קפה מרגו - ארוחת בוקר של סבתות

"קפה מרגו" הוא מאותם המקומות שחדוות הגילוי חלה עליהם שבעתיים. זאת, גם כי הם גם מתגלים במקרה, וכבונוס גם מסתברים כמוצלחים. אורלי לוק ואדריאנה אדר, חברות, יזמיות מוכשרות ובנות מושבי הרי ירושלים, פתחו לפני מספר חודשים בית קפה מהאגדות בכניסה לקיבוץ צרעה. בית הקפה, השייך לז'אנר המכונה "כפרי", מציע אפשרות הימלטות קרירה מהעיר בלב אזור נטוע גפנים שבימים אלה קורסות תחת עסיס האשכולות.

את בית הקפה עיצבו השתיים בסגנון "רטרו" חביב, עם ריהוט בהיר, פריטים מקושקשים משוק הפשפשים ומרפסת נינוחה הצופה אל הנוף. "מרגו" הסבתא המיתולוגית של אורלי, היוותה את ההשראה למוטיב המרכזי של המקום, ותמונתה כמו גם תמונותיהן של סבתות נוספות מעטרות את הקיר המכונה "קיר הסבתות". דווקא האוכל המוגש במקום, אינו "סבתאי" בעליל ומורכב ממנות חלביות דשנות, עתירות גבינות, חמאה ושמנת, מאפים ופסטות, כולם מוגשים בנדיבות וברוחב לב.

מנות ארוחת הבוקר, שלשמן התכנסנו, אף הן משופעות מעדנים, סלטים ומאפים הנעשים מחומרי הגלם, שעליהם מקפידות השתיים, שיהיו מתוצרת מקומית.

אנחנו הלכנו על "בוקר טוב מרגו" שהוכיחה את עצמה כבחירה ראויה, והציגה ביצי עין כתומות טמונות בקן של עלי פילו דקיקים שטוגנו בחמאה וחביתת עשבי תיבול שמנמנה. לצד הביצים הוגשו פנכות יפות עם מטבלים משובחים של עגבניות מיובשות, זיתים, חמאה וריבות, גבינות, לחמים וזיתים וכמובן גביע הגרנולה הבלתי נמנע בזיגוג סילאן תמרים ופירות.

יש גם שקשוקה חצילים שנראתה מצוין בשולחן הסמוך, ערימת פנקייקס לחובבי המתוק ועוד המון סוגים של פוקצ'ות, מאפי בוקר ולחמים טריים מתוצרת מאפיית טלר הירושלמית. כמובן שיגישו לכם קפה הפוך, מיצים ותה צמחים. יופי של מקום לפתוח בו את סוף השבוע.

קפה מרגו: בכניסה לקיבוץ צרעה. טלפון: 02-9908688. כשר למהדרין. מחירים: 32-79 שקל לארוחות בוקר יחיד וזוגית. פתוח: א-ה 9:00-24:00, ו' 9:00-15:00, מוצ"ש - מצאת השבת עד 24:00.

 

אין תמונה
קפה מרגו. רטרו בניחוח שוק הפשפשים

2. הוד השרון: הקפה של זהבה, הבוקר של עומר

אין דבר בעולם המסגיר את העובדה שבבית הקפה של זהבה, החבוי בפאתי הוד השרון, מתחבאת אחת ממנות ארוחת הבוקר השוות בארץ. המקום התגלה הודות לעיני נץ של חובבת ארוחות בוקר, שעקבה בהתמדה ולאורך זמן אחר תור ארוך במיוחד שהשתרך על המדרכות בימי שישי בבוקר. בהזדמנות הראשונה זינקה חובבת החביתות אל תוככי בית הקפה ודיווחה מהשטח שעוד ארוחת בוקר שווה במיוחד ניצודה. והרי היא לפניכם.

בתפריט ארוחת הבוקר של זהבה (בעלת הבית הנחמדה שנמצאת כל הזמן במקום), יש ארוחת בוקר ישראלית, שקשוקות אדומות וירוקות, גרנולה משובחת ועוד המון כריכים מושקעים מלחמים מצוינים, גבינות טובות ומילויים מעניינים במיוחד כמו לדוגמה: ה"קלאב סנדוויץ'" המורכב משכבות טעימות החובקות חלומי צלוי, ביצת עין הפוכה, ממרחים וירקות טריים או ה"גריל צ'יז טוסט" עם גבינה צהובה מותכת, עגבניות ובצל.

אבל הכי מומלץ לבקש את ארוחת הבוקר של "עומר" (הבן של זהבה), לא לשאול שאלות ולהתכונן להפתעה טעימה במיוחד. על גבי שתי פרוסות עבות של לחם שיפון כהה, מרוחה גבינת שמנת, עליה סלמון מעושן ועל הכול שפוכות שתי ביצים עלומות עם זרזיף של חומץ בלסמי ועגבניות שרי. המנה הזאת מתחננת שיאכלו אותה בידיים ולא בנימוס בריטי עם סכין ומזלג. כל שעליכם לעשות הוא להכניס לפה, לעצום עיניים ולהתרכז בטעם חלמון הביצה שמתפוצץ בפה בהרמוניה מושלמת עם הסלמון והלחם. לא תצטערו.

הקפה של זהבה: דרך מגדיאל 60, הוד השרון. טלפון: 057-9384589, כשר ללא תעודה. סגור בשבת. ארוחות בוקר מוגשות כל ימות השבוע עד הצהריים. מחירים: 30-49 שקל

3. רמות נפתלי: אלומה בכפר - בראנץ' של שבת

להגדיר את ארוחת השחיתות המוגשת באחד הצימרים הכי יפים בארץ, בתור ארוחת בוקר יהיה קצת לחטוא לאמת. והאמת היא שמדובר בארוחת מלכים שתחזיק אתכם מדושנים ושבעים, שלא לומר מאד מרוצים, כמעט עד יום ראשון בבוקר.

על נפלאות מתחם הצימרים המושקע של אילן ואלפא פרי, כבר נכתבו במדור זה שורות מהללות ולא בכדי. אין הרבה משוגעים כמו הזוג פרי המקפיד על כל פרט ופרט ברמת האירוח, המשלבת לינה וקולינריה מהמשובחות שבנמצא. למרבה השמחה, גם מי שאינו לן בצימרים יכול ליהנות ממגע ידיה המוכשרות של אלפא פרי, הבשלנית והאופה המדופלמת, הפותחת את מסעדת הצימרים בימי שבת בבוקר גם לאורחים מבחוץ (חובה להתקשר לפני ולהזמין מקומות מראש, אין אפשרות להגיע למקום בספונטניות, גם אם נדמה לכם שיש מקום, קחו זאת בחשבון).

הארוחה, המוגדרת כבראנץ' ולא כארוחת בוקר (כאמור, לדידנו היא גם בוקר, צהריים וערב), היא מופת לטוב טעם ולאנינות. תפריט הבראנץ' משתנה בהתאם למה שיש בערוגות הגינה, בשווקים ובעיקר לפי מצב רוחה של אלפא, אם כי הוא מורכב מכמה עוגנים מרכזיים של סלטים יוצאי דופן, ירקות קלויים נהדרים, מגש גבינות מסחרר, דגים מעושנים, נקניקים, ביצים, לחמים ומאפים. בתוך כל אלה מלהטטת פרי לפי דמיונה הקודח באותו בוקר ובהתאם לעונת השנה.

בימים אלה לדוגמה, יככבו בתפריט קרעי חצילים ברוטב רומנסקי, גבינות ועשבי תיבול, קישואים בלבנה ובזיליקים, דלעת בבצל סמוק וטחינה, עגבניות תמר עסיסיות בשום ובעשבים, פטריות צלויות, צזיקי משובח בלבנה ושום, סלטי צנון ונענע ועוד שפע ירקות צבעוני.

הכול מיוחד וטעים עד מאוד. באגף הגבינות יבחרו עבורכם רק את המשובחות ביותר - הן תוצרת חוץ והן תוצרת הגליל ולמי שחובב דגים מעושנים מצפה הפתעה נהדרת של סלט דג מלוח עם בצל וסלרי, מטיאס בבצל סגול, שמיר ושמנת חמוצה וגם סתם סלמון נורווגי הכי איכותי שיש, המוגש עם גבינת עירית תוצרת בית. יש גם חביתות כמובן, מוזהבות שוליים וממולאות בכל טוב ועל המאפים, הלחמניות, הבריושים והעוגות המצוינות של אלפא, חבל להכביר במילים, עדיף לדבר בקלוריות.

באחת השבתות הקרובות, מומלץ לכם להזמין מקומות, למצוא תירוץ לטיול באזור ולהגיע לארוחה הנהדרת הזאת.

אלומה בכפר: רמות נפתלי. טלפונים: 04-6943111, 04-6943222. חובה להזמין מראש. הבראנץ' מוגש אך ורק בשבתות בין השעות 11:30-12:30. מחירים: 85 שקל לאדם. 50 שקל לילד

אין תמונה
אלומה בכפר. גם הצימר מ-עו-לה

4. כפר דניאל: Icaffe - על ציר ירושלים-ת"א

למדור הגיעו שמועות עקשניות שבכפר דניאל (בואכם יער בן שמן) מסתתר אופה מוכשר שמנפיק מאפי שמרים נפלאים ואופה יופי של לחמים. באחת הגיחות לירושלים, עצרנו על הדרך לבחון את המקום, קבוצה של שוחרי פחמימות. ואכן, בתוך מתחם "הצורפים", התגלה לו בית קפה קטן וחמוד בבית אבן, שם מוגשת בסופי שבוע ארוחת בראנץ' בסגנון בופה הכה חביב על העם היושב בציון. אנו מודים ש"אכול כפי יכולתך" הוא לא עניין שממש מרגש אותנו, אבל הבופה של "אייקפה" התגלה כנהדר מסוגו.

על שולחן לא עמוס במיוחד מוגשים המון סלטים מיוחדים כמו סלט קינואה אורגנית, סלט פירות בגבינה כחולה ודבלים ועוד ירקות קלויים ומגוון סלטים שמשתנה מדי פעם, כשלצידם פשטידות חמימות וטעימות, גבינות, זיתים כבושים תוצרת בית ולחמים מצטיינים. את הכול מכין רן בן-ארי, במו ידיו, על טהרת החומרים הטובים שיש בנמצא. בתוספת למאכלי המזנון, מזמינים גם ביצים כמו שאוהבים, ובסוף אפשר גם לטעום, אם יש עוד מקום, עוגת שמרים-ריקוטה מהטובות שיש. בצמוד למסעדה יש גם חנות קטנה שמוכרת ריבות, זיתים ואת הלחמים והעוגות המעולים של רן, כך ששווה להצטייד בכמה "גודיז" לקראת שבת.

Icaffe: מתחם הצורפים, כפר דניאל. טלפון: 08-9152448. הבראנץ' מוגש בימי שישי בין השעות 09:00-14:00, שבת 10:00-15:00. מחירים: 68-75 שקל למזנון חופשי כולל חביתה. על קינוחים ועוגות מסוימות משלמים בנפרד. מומלץ להזמין מקומות מראש

אין תמונה
Icafe. ה-מקום לשוחרי פחמימות
5. ראשון לציון: קראנץ' - הבראנץ'

באחת השכונות המנומנמות של ראשון לציון, על מרפסת עטורה צל מיטיב של עצים, נפתחה לפני מספר חודשים "קראנץ" - המאפייה/קונדיטוריה של מיה ואשר מדר.

אשר, קונדיטור-שף במקצועו, מוציא תחת ידיו מדי שחר עשרות מינים של לחמים, תופינים, עוגות קרם וקצפת, שמרים ופירות כמו גם ריבות, רטבים ושלל עוגיות. את כל הטוב הזה, החליטו בני הזוג גם להגיש בארוחת בוקר של שישי, המוגשת ברוחב לב, על שולחן לא גדול, אך עטור מטעמים ואפשרויות.

גם כאן מדובר בתכסיס המזנון החופשי, המערים על הבטן ועל העיניים המורעבות. כזה הגורם לנו לאכול הרבה מעבר לקיבולת האנושית. הבראנץ' של קראנץ', אף הוא לא מבייש את הז'אנר ומציע שלל מגרה במיוחד של טארטים מלוחים וטעימים, בורקסים טובים, לחמי מחמצת, קמח מלא ושיפון, בייגל אמריקאי או פוקצ'ות בירקות קלויים, סלטים פשוטים אבל איכותיים מאוד של ביצים, אבוקדו בעונה, טונה וירקות, מטבלים, ממרחים וריבות טובות וגולת הכותרת, בעינינו לפחות: עוגת דובדבנים וגם פודינג לחם שביכולתו לנחם כל מכאוב בלב.

כמובן שחלק מחומרי הגלם הללו - לחמים, עוגות, ממרחים ועוד - מומלץ ואף רצוי לקחת הביתה, שם תוכלו לשחזר לכם בנחת בראנץ' ביתי של שבת בבוקר.

קראנץ' אצולת המאפים: בן יהודה 6, ראשון לציון. טלפון 03-9654444. ארוחת הבראנץ' מוגשת בימי שישי בין השעות 09:00-14:00. בשבת סגור. מחיר: 55 שקל לסועד

אין תמונה
פלטת הגבינות של קראנץ'. מומלץ ואף רצוי לקחת הביתה
>> סיפור על עוגת שמרים ועל שכנה צרת עין, וגם מתכון