כמו שאתן בטח כבר יודעות, החודש הוא חודש המודעות לסרטן השד. בחודש זה, תראי סרטים ורודים ומוצרים ורודים כמעט בכל מקום כדי לקדם את המודעות. לפעמים נדמה שלאיפה שלא תפני תשמעי על מישהי שאובחנה עם סרטן השד

לצערינו מדובר באחד מסוגי הסרטן היותר נפוצים שיש: לפחות אחת מתוך כל שמונה נשים תאובחן בחייה אך גילוי מוקדם ותשומת לב לבריאותכן יכולות להציל חיים. הנה 10 עובדות על בריאות השד שלך שכל אישה צריכה לדעת:

את כנראה לא לובשת את גודל החזייה הנכון

אל תדאגי, רובנו לא. ההערכה היא כי שמונה מתוך 10 נשים לובשות חזיות במידות לא נכונות. פרט לזה שזה לא נח, זה יכול לפגוע בגב ובכתפיים, ואם את מניקה, זה יכול להגדיל את הסיכון לצינורות סתומים.

בחנויות הלבשה תחתונה רבות יש מומחיות שיכולות לעזור לך להתאים את החזייה הנכונה. נצלי את חודש המודעות לסרטן השד כמוטיבציה להשקיע בעצמך ולקנות לעצמך חזייה טובה אחת או שתיים - זה ישנה לך את החיים.

את יכולה לגלות עד כמה את בסיכון דרך בדיקות גנטיות

ישנם שני גנים חשובים שיכולים להשפיע על הסיכון לסרטן השד: BRCA1 ו- BRCA2. לכולן יש אותם ותפקידם לדכא תאי סרטן. עם זאת, 0.25% מהנשים סובלות ממוטציה בגנים אלה, מה שאומר שהן נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן השד. 

דברי עם רופאת המשפחה או רופאת הנשים על ההיסטוריה המשפחתית שלך כדי להחליט אם את צריכה לעשות בדיקה לגילוי המוטציות בגנים. 

לידה וגיל עשויים להשפיע גם כן

אם קיבלת את הוסת הראשונה שלך לפני גיל 12, ילדת את התינוק הראשון שלך אחרי גיל 30 או שמעולם לא ילדת, הסיכון שלך לסרטן השד הוא קצת יותר גבוה. את בהחלט לא צריכה לשים דגש על הסיכון הזה, רק להקפיד ללכת לבדיקות שגרתיות בזמן. 

View this post on Instagram

A post shared by Duvet Days (@duvet_days) on

ניתן להפחית את הסיכון לסרטן השד

מחקר מצא כי עבור נשים עם סיכון גבוה לסרטן השד ישנם כמה שינויים באורח החיים שעשויים לסייע לך להפחית את הסיכון: הפסיקי לעשן, הפחיתי בכמות האלכוהול שאת שותה, עשי פעילות גופנית, שמרי על משקל תקין, הימנעי ממנונים גבוההים של קרינה במידת האפשר והגבילי טיפולים הורמונאליים ואמצעי מניעה הורמונאליים עד כמה שאת יכולה. 

אמצעי מניעה הורמונאליים עשויים להגביר במעט את הסיכון

מחקר שנערך ב- 2017 מצא כי נשים שהשתמשו באמצעי מניעה הורמונלים היו בסיכון מעט גבוה יותר לפתח סרטן השד. אבל ממש ממש קצת. אם את בכל זאת מודאגת, דברי עם רופאת הנשים שלך על שיטות לא הורמונליות למניעת הריון כמו קונדומים, התקני נחושת ועוד. 

את צריכה לבדוק את השדיים לפחות פעם בחודש

הזמן הטוב ביותר לעשות בדיקה השד הוא כמה ימים לאחר סוף הווסת. אם את בהריון או כבר לא מקבלת ווסת, הכי טוב לבדוק אותם פעם בחודש באותו יום בדיוק. 

עמדי עם הידיים לצידי הגוף והתבונני בגוון השד. הסתכלי כעת על הפטמה ובדקי שאין דבר חריג, סממן שלא היה בעבר. בשלב השני: הרימי את הידיים מאחורי העורף, כך שייחשף איזור בית השחי, כעת הביטי שוב על השדיים כשהידיים מתוחות כלפי מעלה. באמצעות תנועה זו, איזור השד התחתון נחשף וניתן לבדוק האם יש שינויי צבעים.

יש תכנית מסודרת לבדיקות ממוגרפיה, אבל שלך עשוי להיות שונה

ההמלצה היא שנשים, כבר מגיל 30, יחלו בבדיקות עצמיות ובבדיקות אצל כירורגית שד אחת לשנה. החל מגיל 40 מומלץ לעשות בדיקות ממוגרפיה. נשים בגילאי 40-44 יכולות להתחיל להיבדק אם הן מעוניינות ובהתאם להמלצת הרופאה. בין הגילאים 45 ו 54, נשים צריכות לעבור ממוגרפיה אחת לשנה. מגיל 55 ומעלה, נשים יכולות להמשיך להיבדק כל שנה או לרדת לתדירות של את לשנתיים בהתאם להמלצת הרופאה. 

כל שד שונה

זכרי, שני השדיים שלך יכולים להיות בגדלים שונים, ייתכן שיש לך שערות קטנות על השד וזה ממש בסדר. גם המרקם של רקמת השד משתנה בהתאם לזמן של החודש. 

View this post on Instagram

A post shared by Bianca Rosen Art �� (@artbybianca) on

אבל כן יש צורות שדיים שמצריכות בדיקה נוספת 

שוחחי עם הרופאה שלך אם את מגלה גוש או גבשושית בשד, אם את רואה נפיחות בסמוך לשד (עצם הבריח, בית השחי), אם ישנם שינויים בעור סביב הפטמה, את סובלת מחום או גרד ואם דם, מוגלה או כל נוזל אחר דולפים מהפטמה שלך (למעט חלב אם). 

זכרי: שיעור ההישרדות מסרטן השד נמצא בשיפור מתמיד

כמעט 90% מהנשים עם סרטן השד ישרדו. גילוי מוקדם וטיפול בזמן עושים את כל ההבדל. הקפידי להיבדק בזמן ולפנות לרופאה על כל ממצא מדאיג או חשש.