רבים מאיתנו גדלו על אילן רוזנפלד - הוא החל את דרכו כשחקן ב"הפיג'מות" (שהוא גם אחד מיוצריה), שהפכה עם הזמן לאחת מהסדרות הישראליות האהובות ביותר בכל הזמנים. רוזנפלד אמנם שיחק בסדרות נוספות מאז "הפיג'מות", ובכל זאת, בשנים האחרונות לא ראינו אותו הרבה על המסך. אבל אל תטעו לחשוב שהוא נעלם: רוזנפלד עדיין כאן, הוא פשוט נמצא יותר מאחורי הקלעים. עם השנים הוא התמקד יותר ויותר במקצועות הכתיבה והעריכה, כשיצר סדרות כמו "שוברי גלים" ו"בצפר", שאותה גם ביים. 

ולא רק זה: בימים אלה, רונזפלד הוא עורך התוכן של התוכנית החדשה "רואים את הקול", שהפרק הראשון שלה הגיע למסך אתמול (שלישי) בקשת 12. מדי פרק ישתתפו ב"רואים את הקול", בהנחייתו של ארז טל, מספר זמרים סודיים - חלקם זמרים מצוינים וחלקם זייפנים. חברי פאנל המומחים - עידו רוזנבלום, שירי מימון, אילנית לוי ואבי נוסבאום - יצטרכו לזהות מי הזמרים האמיתיים בחבורה ולהדיח את הזייפנים. כל זאת, מבלי לשמוע אותם שרים, אלא בסיוע רמזים בלבד.

"כל התוכנית מבוססת על לרמות את השופטים שהמתמודדים הם זמרים טובים כשהם בעצם לא", מספר רוזנפלד בריאיון. "צריך לבנות לזייפנים סוד של סיפור חיים לא אמיתי, אז אני בונה להם סיפור על איך הם התגלגלו להיות זמרים גדולים".

רוזנפלד עבד בשיתוף פעולה הדוק עם העורכת הראשית מיטל אביסרה, המנהל המוזיקלי פיטר רוט, הבמאי האמנותי קלוד דדיה והמלהקת הראשית דולב יבשיצקי. זאת, על מנת לבנות למתמודדים בתוכנית סיפור חיים שישכנע את פאנל המומחים כי מדובר בזמרים. "ישבנו וחשבנו - איך אנחנו לוקחים את הבן אדם והופכים אותו לזמר גדול. כל התוכנית היא בעצם משחק פוקר שלנו מול הפאנל".

רואים את הקול - אילנית ועידו (צילום: היטליסט – המצעד של mako, 12+)
מתוך "רואים את הקול" | צילום: היטליסט – המצעד של mako, 12+

איך הבנת שאתה רוצה לעשות את זה?
"שמעתי על הפורמט והוא היה נראה לי ממש מטורלל ומצחיק. מסוג התוכניות האלה שהן פאן, שאני יכול לראות אותן ביחד עם הילדות שלי בבית ולשחק איתן את המשחק ביחד עם הפאנל".

ואת תפקיד עורך התוכן?
"בשנים האחרונות אני בוחר את הפרויקטים שלי לפי האנשים מסביב ולפי השאלה - האם זה מעניין אותי, האם הייתי רואה את זה. וזה מסוג הפרויקטים שלגמרי - הוא פורמט מדהים בעיניי".

אין ספק ש"רואים את הכל" היא תוכנית אקספיסטית, רוזנפלד גם הוא חושב כך. אבל הוא גם לא תופס את "רואים את הקול" בתור תוכנית בידור מהנה ותו לא; לדבריו, הפורמט מציב מראה לחברה. "אנחנו חושבים על אנשים, על איך הם אמורים להתנהג ולשיר. זאת בעצם תוכנית על שיפוט מוקדם של אנשים, על איך שאנחנו תופסים אותם. יש בה הרבה יותר עומק מאשר רק 'זמר או לא זמר'".

זאת פרספקטיבה מאוד מעניינת.
"בתור מי שצריך היה לקחת בחור או בחורה שלא יודעים לשיר, ולהפוך אותם לזמרים גדולים בתעודת הזהות שלהם כדי שהפאנל יקנה את זה, כל הזמן התעסקתי בזה. יש שם רובד שמלמד אותנו על אנשים - על איך אנחנו שופטים אותם, ואיך אנחנו תופסים איך אמור להראות זמר ומישהו שעומד על במה".

מה הכי אתגר אותך בעבודה על התוכנית?
"זה בעיקר גרם לי לחשוב המון. כל הזמן חשבתי על סוזן בויל שפתחה את הפה והדהימה את הקהל. כישרון יכול לבוא בכל מיני סגנונות, לאו דווקא לפי איך שהורגלנו".

 

אילן רוזנפלד (צילום: אלדד חבה)
אילן רוזנפלד | צילום: אלדד חבה

אחד מהאתגרים הכי משמעותיים שעמדו בפני הצוות מאחורי הקלעים היה, כמובן, הליהוק. "להביא זמרים זה החלק הקל בתוכנית, אבל למצוא זייפנים שמוכנים לזייף כשנפתח המיקרופון ולצרוח את עצמם ולעשות מזה שואו - זה קשה מאוד", אומר רוזנפלד. "פיטר, שהוא מוזיקאי מהמדרגה הראשונה, יושב בחדר אודישנים וצריך לזהות זייפנים. זה הפוך מכל תוכנית מוזיקלית אחרת - זה היה לבנות מערך אחר".

זה דורש הרבה אומץ. איך ניגשים לזה?
"חיפשנו אנשים שאוהבים לשיר קריוקי, אבל זה דורש עדינות ושכנוע, להגיד להם 'בואו תעשה את זה בפריים טיים מול כל המדינה'. הכוונה שלנו היא לעשות מסיבה, שאם מישהו מזייף כולם מחבקים אותו שהוא בא לזייף".

איך זה מרגיש לעבור מקדמת הבמה לאחורי הקלעים?
"כבר הרבה שנים אני עושה את המעבר הזה קדימה ואחורה, אני אוהב להיות בקדמת הבמה וגם מאחורי הקלעים. בשנים האחרונות קצת חזרתי יותר לקדמת הבמה עם ההופעות של 'עודד פז והקסדות'. אין לי איזה דחף להיות שחקן שמשחק תפקידים דרמטיים או משהו כזה, אני בעיקר עושה דברים שמאוד מעניינים אותי: משחק בדברים שאני בונה לעצמי, או תפקידים שמאוד מתאימים לי".

הפיג'מות (צילום: מתוך "הפיג'מות", טדי הפקות)
"הפיג'מות" | צילום: מתוך "הפיג'מות", טדי הפקות

הפיג'מות רצה במשך תשע עונות, מה לדעתך היה הסוד להצלחה?
"שלושתנו באנו עם כימיה מאוד חזקה מתיאטרון צה"ל. הייתה שם חדוות נעורים ולא באמת ידענו איך עושים טלוויזיה, אבל ידענו מה מצחיק אותנו. זה גרם לנו לשבור הרבה מוסכמות שהיום אני אומר 'איך העזנו לעשות את זה'", פשוט עשינו את מה שמצחיק אותנו". 

אתה מביא את זה איתך לתוכנית?
"אני חושב שבכל דבר שאני עושה אני מביא קצת מ'הפיג'מות'. זה גם אני, זה בדנ"א שלי". 

איחוד זאת אופציה מבחינתך?
"זה מצב קצת מאתגר. אני מאוד אוהב את קובי, אבל הוא סיים את הפרק הזה של 'הפיג'מות' - אז אני לא רואה איך איחוד יכול לקרות. אבל 'נבר סיי נבר', כי גם לא חשבתי שאני ועודד נעשה פתאום סיבוב הופעות מצליח עם שירים של 'הפיג'מות', אז אי אפשר לדעת. בתכל'ס אם היית שואלת אותי את זה אחרי העונה השלישית הייתי עונה לך את אותה התשובה".

למה?
"כי עם כל עונה שנגמרה היינו בטוחים שהיא תהיה האחרונה".

אבל היא הצליחה.
"אין הרבה סדרות בארץ שעוברות את העונה השלישית".

מה ההבדל בין אילן של היום לאילן של תחילת הקריירה?
"אני הרבה יותר שקול, פחות לוקח ללב ובעיקר מחפש להנות מהעבודה".