האגדה מספרת שב-1973, מיד לאחר ששודרה לראשונה המיני-סדרה השוודית של אינגמר ברגמן "תמונות מחיי נישואין", משבר נישואים כללי פרץ בשוודיה. עד היום אי אפשר לאמת בוודאות שהסדרה אכן הובילה לעלייה במקרי הגירושין במדינה, אבל הנתונים בהחלט מצביעים לשם. היום, אנחנו כבר רגילים ליצירות תרבותיות שמסתכלות באופן בוטה וישיר על אתוס המונוגמיה, מאתגרות אותו ומציפות את כל הקשיים שבשגרת הנישואים, אבל "תמונות מחיי נישואין" הייתה היצירה הראשונה הפופולרית שעשתה את זה - וקשה למצוא סרט או סדרה שעוסקים בנישואים שיצאו אחריה ולא הושפעו ממנה באיזשהו אופן.

כעת, עלתה למסך סדרה חדשה ששואבת השראה מאותה יצירה פורצת דרך, וגם זכתה לאותו שם. חגי לוי, שזכה לעבוד שוב עם HBO על חידוש הסדרה מהסבנטיז, מעיד בעצמו בראיונות שכל העשייה שלו הושפעה מאוד מהסדרה המקורית. לדבריו, העניין הציבורי סביב הגרסה החדשה מוכיח שהנושא של אהבה, זוגיות ובעיקר מוסד הנישואים הוא רלוונטי מאי פעם. לא ידוע עדיין אם הגרסה החדשה של "תמונות מחיי נישואין" תשפיע על הצופים ברחבי העולם כמו שעשה המקור, אבל בינתיים דבר אחד ברור - העיסוק ברגשות אינטימיים ובהתפוררות של נישואים השפיע מאוד על צמד הכוכבים שמשחקים בסדרה.

ארלנד יוספסון, ליב אולמן, "תמונות מחיי נישואין" (צילום: באדיבות yes,  יח"צ)
ארלנד יוספסון, ליב אולמן, "תמונות מחיי נישואין" | צילום: באדיבות yes, יח"צ

"בכיתי כל יום במשך ארבעה חודשים", אמרה ג'סיקה צ'סטיין בראיון לניו יורק טיימס אודות העבודה על הסדרה, בה היא מככבת לצדו של אוסקר אייזק - חבר קרוב שלה עוד מימי הלימודים שלהם בג'וליארד. כשאייזק לוהק לתפקיד, הוא רצה שחברתו הוותיקה צ'סטיין תככב לצדו, אבל היא לא הייתה פנויה. מישל וויליאמס לוהקה במקומה, אבל מגפת הקורונה שינתה שוב את הלו"ז והפעם וויליאמס לא יכלה להתחייב לצילומים, וצ'סטיין נקראה להחליף אותה. "יש משהו שמחבר בינינו שהוא עמוק יותר מרעיונות לגבי דמות או סיפור", אומר אייזק על הקשר ביניהם. "יש משהו אחר שיותר קשור לקיום משותף".

"זה היה הרבה", אומר אייזק בראיון, כשהוא מתייחס למחיר הנפשי שגבו הצילומים האינטימיים. הסדרה כולה מתרחשת בתוך ביתם של בני הזוג; העלילה כמעט זהה למקור, רק עם היפוך מגדרי - הפעם, האישה היא המפרנסת העיקרית והיא גם זו שעוזבת את בעלה ואת הילדה המשותפת בשביל רומן עם גבר צעיר ממנה, במקרה הזה - גבר ישראלי.



ההיכרות המוקדמת והעמוקה של שני כוכבי הסדרה עזרה להם כמובן לצלוח את הסצנות המורכבות מבחינה רגשית, אבל צ'סטיין הודתה שאותה ההיכרות בדיוק היא גם שהפכה את חוויית צילומי הסדרה לאינטימית ואישית כל כך. "הרגשתי שאני בצרות כבר בשבוע הראשון של החזרות", היא אומרת. "הרגשתי כל כך חשופה, הייתי יותר פתוחה מאשר בכל דבר אחר שאי פעם שיחקתי בו. זה הרגיש ממש מסוכן. זה הרגיש מאוד אישי. זו הסיבה שאני לא יודעת אם נשאר בי מה לתת לעוד פרויקט כזה".

גם אייזק לא חושב שהוא ישאב שוב, בצורה כל כך טוטאלית, לפרויקט מקצועי - למרות הפופולריות של העיסוק באינטימיות על המסך. "לא עשיתי אף פעם משהו כזה, ואני לא יכול לדמיין שאני אעשה משהו כזה שוב", הוא אמר בראיון, ומוסיף שהאינטנסיביות של החוויה כנראה גם תגרום לו לא לצפות בסדרה. "זאת הפעם הראשונה אי פעם שאני משתתף במשהו שאני בסדר גמור עם לא לצפות בו. כי חייתי אותו. ובמובן מסוים אני לא רוצה שמה שהחליטו לערוך ביחד ישנה את החוויה שלי, שהייתה כל כך חזקה".

בימים האחרונים, העוצמה הרגשית שנבנתה בין צ'סטיין לאייזק הצליחה גם לעשות לא מעט כותרות, כשהשניים צולמו יחד על השטיח האדום בפסטיבל ונציה ונראו לוהטים מתמידציוץ של מבקרת הקולנוע כריסטינה ניולנד, שבו הסצנה המטריפה במהלכה אייזק מסתכל על צ'סטיין במבט מלא תשוקה ומנשק את בית השחי שלה, הפך לוויראלי בימים האחרונים וגרר אינספור תגובות ברשת, שנעו בין קנאה (בצ'סטיין, על כך שאייזק מביט בה כך) לבין תמיהה והתבדחות על חשבון בני הזוג האמיתיים של השניים (שלכאורה יושבים בביתם ומכינים את מסמכי הגירושים). ובכן, רק הזמן יספר.