האם נכון להסתמך על המלצות של חברים?
ראשית עלינו לקחת בחשבון, שלא תמיד מה ששיפצו אצל חברך הוא מה שצריך לשפץ גם אצלך. אם החבר שיפץ אמבטיה, אבל אתה לעומת זאת זקוק בעיקר לעבודות צבע וגבס, אלו הם שני דברים שונים לחלוטין. רצוי לזכור שלא כל קבלן יודע לבצע את כל סוגי העבודות.

גבר מנסר (צילום: אור גץ)
יש כימיה? | צילום: אור גץ

ככלל כדאי לזכור שהמלצה אחת של חבר אינה מהווה מדגם מייצג. יחד עם זאת, המלצת חבר יכולה להיות טובה כעדות אופי ראשונה על אותו קבלן. אחת הנקודות היותר קריטיות בבחירת קבלן שיפוצים, היא מידת הכימיה שתהיה ביניכם לאורך הפרויקט. זוהי אולי הנקודה החשובה ביותר שעליכם לקחת בחשבון, לפני שתבחרו את השיפוצניק שלכם. מערכת יחסים תקינה ונינוחה עם הקבלן, תוביל בהכרח לעבודה מוצלחת ונינוחה יותר, ומכאן לשביעות רצון של שני הצדדים.

לכן כשמדובר בחבר שאנו סומכים על שיקול דעתו, ייתכן שהמלצתו תהווה עבורנו תעודת יושר ראשונית לגבי אותו קבלן שיפוצים. יחד עם זאת, תמיד מומלץ לסמוך על השכל הישר בתהליך בחירת הקבלן.
שימו לב להרגשתכם האישית, לאחר פגישתכם עם איש המקצוע. האם הרגשתם שהוא עונה לכם בסבלנות ובכנות לשאלותיכם? האם הרגשתם שהוא מקצוען אמיתי, ויודע על מה הוא מדבר? חשוב מאוד להרגיש שאתם נמצאים בידיים טובות ומקצועיות, ובעיקר חשוב לזכור שבחירת שיפוצניק אינה צריכה להיות מונחית לפי הצעות המחיר שקיבלתם, אלא יותר לפי היגיון בריא.

בדיקה באינטרנט - האם ניתן לסמוך על הרשת?
היום גם האינטרנט יכול לספק לנו לא מעט מידע לגבי בעלי-מקצוע ונותני-שירותים. אך כמו בחיים, חשוב גם פה להפעיל היגיון בריא. המלצות גולשים הן בהחלט משהו שכדאי לשים אליו לב, ובתנאי שהאתרים בהם הן מופיעות נחשבים לאתרים מובילים, המקפידים על אימות חוות הדעת ועל שמם הטוב.

אם לפני כן אמרנו שהמלצה אחת מחבר אינה מדגם מייצג, כאן המקום לומר שאם קיבלנו המלצה על קבלן – כדאי לברר אודותיו גם באינטרנט. תמיד כדאי לנסות ולבדוק האם אותו שיפוצניק זכה להמלצות נוספות גם מאחרים ברשת. ככל שנקבל יותר המלצות, כך יקטנו כמובן הסיכויים שנבחר בצורה שגויה.

מחירון ומחירים – האומנם שוק פרוץ?
האם ניתן לדעת מהו התקציב הצפוי לנו, פחות או יותר? תמיד מומלץ לבצע סקר שוק ולקבל מספר הצעות מחיר, וכן לקחת בחשבון תוספת של 20% לעלויות המתוכננות. הנה הסיבה.

חשוב להבין כי שיפוץ הבית או הדירה הוא תהליך דינמי ומשתנה; תמיד ייתכנו שינויים ו"הפתעות" לא מתוכננות בדרך. לדוגמה, ייתכן שתבקשו לבצע שינוי באחד הקירות, ובהמשך יתברר שעובר בו קו חשמל או קו גז. לכן באופן טבעי יהיה צורך בשינוי התוכנית, ובמציאת פתרון שאולי יוביל לשינוי בלוחות הזמנים ובתמחור העבודה.

הערה: קבלן השיפוצים יידע לתמחר את עלות העבודה שלו, אך לא ידע לתמחר מראש את עלויות חומרי הגלם שתבחרו. הקבלן לא יודע אם תבחרו בהמשך בריצוף יקר או סטנדרטי, בפורמייקה מיובאת או בעץ מלא. לכן בבואכם לתכנן את תקציב השיפוץ שלכם, מחובתכם לקחת נקודות אלו בחשבון.

כיום קיימים מספר מחירונים ברשת בהם ניתן להיעזר, אולם גם פה יש לא מעט יוצאים מן הכלל. כלומר, הסעיפים שתמצאו במחירון החשמלאים של 'יצחק לוי', אינם זהים לסעיפים במחירון של 'המקצוענים' או של אתרים אחרים. כך גם לגבי טווחי מחירים. לדוגמה: עלות החלפתו של שקע תלת-פאזי לפי 'המקצוענים' נע בין 200 ל-250 ₪, ואילו לפי אתר 'cost השוואת מחירים' הטווח הינו גדול יותר: 110 עד 450 ₪).

מועדי תשלום וחוזה עבודה – חוקי אצבע
כדי להימנע מעוגמת נפש מיותרת בהמשך, כדאי לזכור את הדברים הבאים:

אין לשלם את רוב הכסף בתחילת תהליך העבודה. חשוב מאוד לוודא שאתם משלמים את השיפוץ בשלבים. הקפידו לתת את מלוא התשלום, רק לאחר שבדקתם שהכול תקין ולשביעות רצונכם.

בתחילת התהליך מומלץ לשלם 10% עד 15% מהסכום עליו סוכם.

לפני תחילת התהליך הקפידו לערוך חוזה עבודה, אשר ייתן תוקף משפטי לכל בעיה שתעלה בין שני הצדדים. כיום ניתן למצוא באינטרנט דוגמאות רבות להסכמי עבודה עם קבלן שיפוצים, בהם ניתן להיעזר.

הקפידו לברר מהי זמינות השיפוצניק לגבי תאריך תחילת העבודה, וציינו זאת בחוזה.

בדקו עם הקבלן אילו תוספות יכולות להיות בהמשך השיפוץ וכמה הן יעלו. העלו זאת על הכתב בחוזה השיפוץ. על הנייר זה תמיד עולה פחות, מאשר הפתעות בלתי קרואות שיתפסו אתכם בשטח.

תוכנית שיפוץ – מה היא כוללת ולמה היא מיועדת?
כבר בשלב התכנון, כדאי להעלות על הכתב מה מתוכנן במסגרת השיפוץ. במקרה של שיפוץ חלקי (לדוגמה שיפוץ חדר אמבטיה), התוכנית תהיה פשוטה יותר. במקרה של שיפוץ מלא, בו אנו מתכננים לשפץ את הבית / דירה במלואם – יש לבצע 'פרוגרמה'. פרוגרמה היא, למעשה, סכמת החדרים והתנועה ביניהם, והיא תעזור לנו להבין באופן יותר ברור איך היינו רוצים לראות את התוצאה הסופית, האם אנו מעוניינים בחדר ילדים גדול על-חשבון חדר אחר, כמה אסלות נרצה והיכן ועוד.

האם לבחור בבעל מקצוע בתחום אחד או במישהו רב-תחומי?
גם כשמדובר בשיפוץ נקודתי, לא תמיד יהיה זה נכון לפנות לבעל מקצוע המתמחה רק באותו תחום. לדוגמה, אם אנו מעוניינים בביצוע של עבודות גבס בלבד, ניתן לחשוב שיהיה זה הכי נכון מבחינתנו למצוא קבלן המתמחה בעבודות גבס.

יחד עם זאת, גם עבודות גבס ידרשו לעתים התערבות של חשמלאי מוסמך. כלומר, לא תמיד ניתן לדעת מראש לאילו אנשי מקצוע נידרש בהמשך; לכן ההמלצה היא לפנות אל קבלן שיפוצים רב-תחומי, שיודע לספק את כלל השירותים הנדרשים בתהליך השיפוצים. אותו קבלן יידע לתת מענה לכל בעיה שתעלה במהלך השיפוץ, ולהפעיל את המומחים השונים כנדרש.

כמה טיפים לסיום
מומלץ מאוד להתרשם מתיק עבודות של השיפוצניק לגביו אתם מבררים. אם ניתן, מומלץ לבקר גם בדירות או בבתים בהם הוא ביצע עבודה.

ודאו שהשיפוצניק דואג לנקות את הדירה בתום תקופת השיפוצים, ושהעבודה אינה נופלת עליכם.

מומלץ לקחת בחשבון תוספת של 15%-20% לעלויות המתוכננות. זו הערכה סבירה ביותר.

התחילו לבקר באולמות תצוגה למטבחים, קרמיקה וכלים סניטריים, דלתות ועוד. בהתאם לכך, בצעו שינויים בתקציב השיפוץ לפני הקנייה.

אם מדובר בהרחבה או בבנייה של שכונה חדשה, התייעצו עם השכנים שהחלו לבנות לפניכם. הם בוודאי ישמחו לתרום לכם מניסיונם האישי.

הכתבה באדיבות שיפוצי המרכז

בעלי מקצוע נוספים בסיווג שיפוצים