לעיני המצלמות הנסתרות של "יצאת צדיק" נחשפה שיטת העוקץ של טכנאי התריסים, דוד אדמון. הוא הגיע לביתה של לקוחה, ובמקום לטפל בתקלה פשוטה שדרשה ממנו לחבר חוט חשמל מנותק, אדמון העמיד פני עובד במשך שלוש שעות וגבה מהלקוחה סכום מופרז של למעלה מ-10 אלפים שקלים. לאחר שידור התוכנית, התארחה באולפן מירב כהן, השרה לשוויון חברתי ולגמלאים, והתייחסה ליוזמה חדשה בשיתוף המשרד לביטחון הפנים בראשות השר אמיר אוחנה שתנסה לתת מענה לעוקץ הקשישים.

"זה בא מהמקום שאני בעצמי ליוויתי הרבה מאוד פעמים אנשים מבוגרים לתחנות משטרה ולא עשו איתם כלום", הסבירה כהן, "או שאמרו להם זה סכסוך עסקי או שסגרו להם את התיק מחוסר עניין לציבור. לא נתנו להם מענה. אז פתחנו מוקד במשרד לשוויון חברתי, והצענו שיתוף פעולה למשטרה ולמשרד לביטחון פנים".

יצאת צדיק (צילום: מתוך: יצאת צדיק, קשת12)
איך עוצרים את תופעת עוקץ הקשישים? | צילום: מתוך: יצאת צדיק, קשת12

כהן הבהירה שלא מדובר במצב שייפתר מיד, אך היוזמה היא דריסת רגל שיכולה לייצר כוח הרתעה מפני עקיצות עתידיות. "אם זה מקרה פשוט, אנחנו יודעים לפנות לחברה ולפתור את זה בכלים פשוטים, אנחנו עושים את זה לבד. אם זה אגוז קשה לפיצוח, אנחנו מעבירים את זה לצוות הבין משרדי עם המשטרה ומסייעים ככל הניתן. זה המקום גם להגיד שהעברנו בממשלה לא מזמן רפורמה גדולה למניעת עושק הקשישים עם עשרה תיקוני חקיקה".

אמנם חלק מהחוקים עברו, אבל חלקם עדיין תלויים באוויר ומחכים להחלטת הממשלה. בינתיים, כהן ממליצה לנקוט בכמה פעולות בעת הזמנת טכנאי. "ראשית, לקבל את ההצעה בכתב ולהתייעץ עליה עם בן משפחה. אני חושבת שאם היה בן משפחה צעיר באותו אירוע, שיושב ומסתכל על האיש שמתקן, הוא לא היה מעז לעשות כל כך מהר את מה שעשה. גם חיפוש קצר בגוגל מעלה לנו מי הם השרלטנים האלה, ויש גם אתרים טובים שמדרגים ושווה להשתמש בהם".

"עוד טיפ אחרון", סיכמה כהן, "לא לשלם במזומן. ברגע שמשלמים במזומן אין לנו מה לעשות, אז או צ'ק לפקודת אדם ספציפי שלא יוכל להעביר לשוק האפור, שגם זה קורה הרבה פעמים, או דרך האשראי, ששם אנחנו יודעים להתחקות אחר הכסף. שילמתם במזומן הכל מראש? קשה מאוד לתקן את העוול הזה אחר כך".

בעימות שנערך בין אדמון לחיים אתגר בתוכנית "יצאת צדיק", מסר בתגובה: "לא יודע מה אתה מעלה האשמות ולא יודע על מה אתה מדבר. הכל נעשה כמו שצריך, הכל נאמר מראש, האישה יכלה לא לעשות. הכל עודכן מראש. אף אחד לא עוקץ אף אחד, לקוח מקבל מחיר, אמרתי את המחיר ונתתי את המחיר. הלקוח יכול להגיד כן מתאים לי – לא מתאים לי. זה כן לגיטימי. תשחררו, אין לי מה לדבר. אם יש לאנשים טענות שיפנו".

מוקד פניות לאזרחים ותיקים: 8840*, ניתן לפנות כל יום החל מהשעה 08:00 ועד 20:00