>> מא' עד ת': הסיפור המלא של משה קצב

משה קצב בן ה-66, נשיאה השמיני של מדינת ישראל , יכנס בעוד חודש לכלא למשך 7 שנים על שני מקרי אונס והטרדה מינית. אם ירצה את מלוא תקופת מאסרו ישתחרר בגיל 73 ואם יסכים לקבל טיפול, ישתחרר אפילו שנתיים קודם. בבית נשארת גילה, אישתו מזה 42 שנה, שעמדה לצידו לאורך כל הדרך מלבד הבוקר שהחליטה להישאר בבית המשפחה בקרית מלאכי. חוץ מאשתו יחכו לו מחוץ לכלא גם ילדיו וששת נכדיו.

בדרך לתא עם שלמה בניזרי

קצב ובניזרי. יעבירו בנפרד את סוף השבוע (צילום: AP, חדשות 2)
בניזרי וקצב - בקרוב שותפים | צילום: AP, חדשות 2
על פי הערכות, בשבע השנים הקרובות הכתובת של משה קצב תהיה באגף התורני בכלא מעשיהו הסמוך לרמלה. קצב עשוי לחלוק תא אחד עם שר הבריאות לשעבר, שלמה בניזרי, שנכנס לכלא לפני שנתיים על קבלת שוחד.  עו"ד של בניזרי סיפר שאנשי השב"ס אף הכינו אותו לאפשרות שיתבקש לפרוס את חסותו על קצב כדי להקל על קשיי ההתאקלמות.

מי שבילה באגף התורני בכלא מעשיהו לפני כ-9 שנים ומתחיל לחשוב כיום על חזרה לחיים הפוליטיים, היה שר הפנים לשעבר, אריה דרעי שנידון לשלוש שנות מאסר על שוחד ומרמה. קצב ישמח לשמוע שזכרונותיו של דרעי מהכלא דווקא טובים.  דרעי מרבה לספר שזו הייתה תקופה לא רעה בכלל של שקט נפשי והרבה זמן חופשי ללימוד תורה ולשיפור יכולות השש-בש שלו. חוץ מבניזרי ודרעי, ישבו באותו כלא גם עופר חוגי ויאיר לוי מש"ס. וגם חבר הכנסת לשעבר ובנו של ראש הממשלה לשעבר, עמרי שרון.

דיאטה, סיאסטה, ולימודי תורה

אמנם כלא מעשיהו נחשב למתאים ביותר לאסירים דתיים, אבל בתנאי הכליאה כלא חרמון נחשב דווקא למפנק ביותר. שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון הכלוא שם למשך 5.5 שנים על גניבה מתעורר בכל בוקר לנוף המרהיב של נחל צלמון בגליל התחתון. הוא ניצל את המאסר לדיאטה רצינית והשיל כבר יותר מ-20 קילוגרם, מקפיד על שינת צהריים יומית ואפילו התחיל ללמוד תורה. חברו לתא היה הפנתר השחור ישראל בונדק, שהשתחרר לאחרונה.

בניגוד לנבחרי ציבור אחרים שנשלחו אל מאחורי הסורגים, לשר לשעבר גונן שגב, הייתה חוויה אחרת. שגב נידון לחמש שנות מאסר על הברחת סמים וישב בכלא ניצן באגף אחד עם רוצחים מסוכנים וסיפר על דקירות וקומקומים על מים רותחים שהועפו לכל עבר. הוא חי עם שמונה אסירים בחדר ואפילו חלק תא עם הרוצחים רפי ומשה אוחנה.
אך הראשון שנשלח למאסר בזמן כהונתו בכנסת ישראל היה שמואל רכטמן מהליכוד. שהורשע בשנת 1979 בפלילים ונידון לשנתיים במאסר. הוא המשיך לשמש בתפקידו כפי שהתיר אז החוק, וקיבל הסעות מבית הכלא להצבעות בכנסת. עד היום נשלחו לכלא בישראל ארבעה שרים וחמישה חברי כנסת. משה קצב הוא ללא ספק הבכיר שבחבורה.

>> הלך הילד, נשאר הפלא: החלום של שי אגסי הופך למציאות

אנשים, ימי רביעי וחמישי בשעה 18:50