השבוע, לרגל חגיגות יום העצמאות, תצא מערכת "אנשים" לפגוש את האנשים שהקדישו את חייהם לביטחון המדינה, והפעם: מי שהיה אלוף פיקוד דרום במלחמת ששת הימים וכבש את כל סיני מידי המצרים, ישעיהו שייקה גביש. "שמי ישעיהו גביש ואני הייתי אלוף פיקוד דרום", מציג את עצמו גביש בפני מספר תיכוניסטיות שאינן מזהות אותו, "יצחק רבין היה הרמטכ"ל. אני שלחתי לו מברק וכתבתי לו: 'מברך אותך, כל סיני בידינו'. זה היה אחרי ארבעה ימי לחימה".

>> עקבו אחרי "אנשים" גם בפייסבוק

הרבה זכרונות יש לגביש מאותם ימים, אחד מהם הוא סיפור פחות מוכר על הקצין המורד, אריק שרון: "בתקופת הכוננות עשיתי תרגילים עם האוגדות, ועל אריק הטלתי משימה להגן על ניצנה", הוא מספר, "היה אוהל מבצעי ואריק ישב שם עם מפה ו'ירה' חיצים עד לוב. ניגשתי אליו ואמרתי לו 'מה אתה עושה? קיבלת פקודה להגן', והוא ענה לי: 'אריק לא מגן, אריק תוקף".

איך הוא בכל זאת הצליח לרסן אותו? "אמרתי לו 'עלה הג'יפ ולך הביתה', אז הוא אמר שהוא יתקשר לרמטכ"ל. יצחק אמר לו - 'אריק שרון, תשמע, הפקודות של שייקה מחייבות אותך. אתה לא רוצה? תעלה על הג'יפ ועוף משם'. מאותו רגע ועד סוף המלחמה הוא לא הפר פקודה. ואני קורא לזה אילוף הסוררת".

אריק שרון (צילום: Handout, GettyImages IL)
אילוף הסוררת | צילום: Handout, GettyImages IL

"בכל שנה ביום העצמאות מזמינים את מפקדי תש"ח לבית הנשיא", אומר גביש, "בשבילי זה מפגש די עצוב - שר הביטחון היה משה דיין והיום הוא איננו, הרמטכ"ל היה יצחק רבין - איננו, אלוף פיקוד צפון דדו - איננו, אלוף פיקוד מרכז עוזי נרקיס - איננו. אני מרגיש שנשארתי בין הבודדים, עצוב".

10 הכתבות הנצפות ביותר של "אנשים" מהשנה האחרונה - חלק א' חלק ב'

"אנשים"- ימים א'-ג', 18:50