מיכל ויצמן, המוכרת לכולם בתור כוכבת הילדים המצליחה מיכל הקטנה, ילדה בשבוע שעבר את בתה החמישית. פחות מ-24 שעות אחרי זה, ויצמן פרסמה בסטורי תמונה שלה מבילוי במסעדה לצד בן זוגה, ניר ויצמן. "רק ניר יכול להוציא אותי 16 שעות אחרי הלידה מבית חולים למסעדה", כתבה מיכל הקטנה ועוררה עליה ביקורת רבה מצד נשים אחרות, שתקפו אותה על חזרתה המהירה מדי, לטענתן, לשגרה.

הבוקר (רביעי) בתוכניתה פאולה וליאון, המגישה פאולה רוזנברג תקפה במונולוג חריף את אותן נשים שביקרו את מיכל הקטנה, רק כי בחרה לצאת לבלות מיד אחרי הלידה. אלו הדברים שאמרה רוזנברג בפתח התוכנית:

"היי. קודם כל, מזל טוב גדול למיכל ויצמן - לא יודעת אם הרבה יודעים שהיא לא מיכל הקטנה אלא מיכל ויצמן - לכבוד לידת בתה החמישית, והנה נפל דבר בישראל. מיכל "העזה" לבלות במסעדה עם בן זוגה 16 שעות בלבד לאחר הלידה. איזו סערה, מיד צצו טענות שהיא פוגעת ביולדות בפרט ובמין הנשי בכלל, טוב שלא ביקום כולו.

אני רוצה לבקש מכם שתרגיעו ומהר ובטח שאל תשתמשו בפמיניזם כדי להעביר עליה ביקורת, כי הפמיניזם נולד בדיוק מתוך מצוקת הנשים על שנכפה עליהן חיים שהן לא בחרו, עם מי להתחתן, איך לבלות והאם ללמוד או לא. נשים נאבקו לשיוויון הזדמנויות מבלי שאבא או בעל יחליט עבורן מה לעשות ובזכות הפמיניזם הזה אני ואתן יכולות להצביע בבחירות, לרכוש נכס, לנהוג במכונית, לבחור להתחתן או להתגרש, להגיש תלונה במשטרה, ללמוד באוניברסיטה ועוד ועוד הישגים שלא היו לנו בלי הפמיניסטיות שנלחמו עבורם.

מיכל הקטנה יולדת ומקבלת ביקורת, פברואר 2020 (צילום: מתוך אינסטגרם ופייסבוק)
צילום: מתוך אינסטגרם ופייסבוק

לשפוט את מיכל זה בדיוק ההפך מהחופש לבחור שכל כך נלחמנו עבורו, אסור בשום פנים ואופן לקבוע שהחופש הזה מותנה בסוג הבחירה והאם היא ראויה לפי דעתה של מישהי כזו או אחרת. יש להילחם על זכותה של כל אישה שלא להניק ולחזור לשגרה בדיוק באותה עוצמה שבה ניאבק למען אחרת שבוחרת כן להניק ולא לעבוד ולא לצאת למסעדה שנתיים.

שיהיה ברור, אם היה אפילו רמז קל שבקלים בדבריה של מיכל שהיא מבקרת נשים שזקוקות למרחב זמן אחרי הלידה, אני הייתי הראשונה שעומדת בדיוק באותה נקודה ויוצאת כנגד התבטאות כזאת. אפילו אם היא רק הייתה רומזת שכל אישה יכולה לנהוג כמוה, גם זו הייתה אמירה מזיקה בעיניי אבל זה לא מה שקרה. אני מאמינה שלנשים בפרופיל גבוה כמו מיכל אסור להכפיש בחירות של נשים אחרות או להגיד שכל מה שהן עושות בחיים הוא קל, אבל זה לא המקרה.

היא לא פוגעת באף אחד בכך שהיא פועלת לפי מה שמתאים לה. אולי היא מרגישה אנרגטית, אולי הגוף שלה משתקם מהר, יש לה גנטיקה מסויימת, יש כאלו נשים וזה עניינן האישי, בואו נוציא את האף מהרחם ומהציצי שלה ושל כל אחת אחרת. אני למשל אחרת לגמרי ממיכל, אני לא הייתי מסוגלת לצאת מהבית שבועיים, הגוף שלי השתקם לאט, לקח לו שנה לחזור לעצמו, לא הצלחתי ללבוש חזייה, שלא נדבר על ללבוש ג'ינס או כל מכנסיים שיש בהם כפתור איזה חודש ולא התחשק לי לפגוש אף אחד מלבד התינוקת שלי ומשפחתי הגרעינית ימים ארוכים.

מיכל הקטנה והבת הטרייה. פברואר 2020 (צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של מיכל הקטנה)
צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של מיכל הקטנה

בשבילי ובשביל רבות אחרות משכב לידה הוא חיוני, אבל אם מיכל לא מרגישה שהיא זקוקה לזה, אני אתמוך בדרך השונה שלה ואני אעמוד לצידה אם מישהו יבקר אותה ללא קשר להשקפת עולמי. אמנם שתינו נשים, אבל אנחנו בנויות אחרת, פיזית, רגשית, ותסמכו עליה שהיא אישה בוגרת ויכולה להחליט מה טוב לה. דורות של נשים אמיצות עבדו קשה ואף שילמו בחייהן כדי שאני ואת נוכל לבחור בעצמנו, אז בבקשה שאף אחד לא יבקר את אופן הגשמת הזכות הזאת.

רק לפני שבוע מישהי העירה לי שאני לא דוגמה לנשיות חזקה בגלל שהחלפתי את שם משפחתי ואני נושאת את שם משפחתו של ליאון. סליחה? זה בדיוק משטור מסוג חדש, יש לי סיבה להחלטה הזו וגם אם היא הייתה רק כי הצליל של השם נשמע לי נחמד, זו זכותי המלאה. זה חופש הבחירה, אל תתבלבלו, המאבק הוא על היכולת לבחור, לא על תוכן הבחירה שהוא דבר אישי ופרטי. ועוד משהו לסיום, התגובה שפרסמה מיכל אחרי כל הטוקבקים וכל התגובות בה הצהירה שהיא תמשיך לנהוג על פי צו ליבה על אף הביקורת, זה פמיניזם, זו התנהגות חזקה ועצמאית. אז שוב מזל טוב מיכל הקטנה, יצאת גדולה".