אחרי חג של מסיבות פורים המוניות, התקהלויות וטישים גדולים, במשטרה דיווחו על יותר מ-1,800 מסיבות שפוזרו בסוף השבוע, 5,300 קנסות שנרשמו ומעצרים שהסתיימו לפעמים בעימותים. בתל אביב ובאיזורים נוספים בארץ תועדו מסיבות ענק בהשתתפות אלפי חוגגים, כשהמשטרה הגיעה לפזר אותן באיחור ניכר. בפאנל של "חדשות הבוקר", נערך היום דיון שמתנהל בלא מעט בתים בישראל בימים אלה - למה מונעים מכל מי שהתחסן לחזור לשגרת חיים מלאה בגלל המעטים שבוחרים לא להתחסן?

"כל הכבוד לאנשים שהלכו למסיבות בתל אביב ולחרדים שעשו טישים", פתח העיתונאי חיים לוינסון את דבריו, "כשהממשלה אומרת שיש תו ירוק ומאפשרת הופעות בפורים לאנשים עם תו ירוק, אבל בגחמה של רגע מבטלת את זה ואף אחד לא מבין למה - אנשים אומרים, בשביל מה עשינו את כל התהליך הזה?".

"כשהממשלה חוזרת בה ברגע מהמדיניות שלה שמבחינה בין מחוסנים ללא מחוסנים, אני מבין כל אדם שהתחסן והלך למסיבה. שלושה מיליון התחסנו מנה שנייה, עוד 1.7 אחרי מנה ראשונה, יש עוד 700 אלף מחלימים. הממשלה אמורה לעודד אנשים מתחסנים ללכת וליהנות, אני לא מבין את ההתנהלות שלה".

מסיבות פורים המונית בשוק הפשפשים  (צילום: זוהר צלח, פרטי)
מסיבת פורים המונית בשוק הפשפשים | צילום: זוהר צלח, פרטי

פרופ' יריב יוגב, מנהל בית החולים "ליס" ליולדות באיכילוב, השיב ללוינסון והזהיר כי ההתקהלויות הללו יציתו גל תחלואה נוסף: "אני רואה את המסיבות האלה ושואל את עצמי אם יש לנו תקווה. יש לזה מחיר, מקדם ההדבקה מתחיל לעלות ואנחנו נהיה בסגר חמישי, זה עניין של זמן. אני שואל את עצמי איפה האכיפה, איפה המשטרה, איפה ההחלטה למנוע? אנשים איבדו את הבושה, הם עושים את המסיבות ואז מעלים אותן לכל פורום חברתי. זה כאילו לעשות נה נה נה נה. בעיניי זה ביזיון, אנחנו נשלם על זה מחיר".

לוינסון טען כי מחוסנים לא צריכים להגביל את עצמם בגלל אותם אנשים שבחרו שלא להתחסן. "מה החמיצות הזאת? צאו ממנה, צאו מהדודתיות הזאת שאתם רואים אנשים שמחים וזה כואב לכם. אנשים יוצאים, נהנים ומבלים, די. למה אי אפשר לעשות מסיבות למחוסנים? מחוסנים יכולים לשבת במסעדה? לא".

פרופ' יריב יוגב על פייק ניוז סביב קורונה בהריון (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
"המסיבות הן ביזיון, אנחנו נשלם על זה מחיר". פרופ' יריב יוגב | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

"מי שלא התחסן והולך למסיבה, רוצה לקחת את האחריות הזאת - מה הדרמה? מה הזכות המוסרית של המדינה כשיש חיסונים לכולם, למנוע מאנשים לחיות את החיים שלהם? אם הוא לא רוצה להתחסן, אני צריך לעצור את החיים שלי בגללו ולהתחנן אליו כל היום?".

פרופ' יוגב הזכיר כי חיסון לא מונע הדבקה ב-100%: "גם אחרי שני חיסונים, יש להם רק יעילות מסוימת. אם ייפתחו את כל בתי הספר ויחזירו את כולם, האם התחלואה תעלה באופן מהותי? חד משמעית כן. חוץ מזה, יש גם את המישור האנרכיסטי. האם כשיש לך חוסר אמון במנגנון השולט, אתה יכול ללכת ולבעוט בכל כלי? אולי גם לא נשלם מיסים ומע"מ וניסע במהירות במכוניות? יש גבול לאנרכיזם".