אם לא תחול דרמה של ממש ברגע האחרון, ביום ראשון הקרוב תושבע ממשלת בנט-לפיד והליכוד, מפלגת השלטון ב-12 השנים האחרונות, תלך לאופוזיציה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, מי שאולי יהפוך ליושב ראש האופוזיציה, יוזם פריימריז מהירים לראשות התנועה כדי לבצר את מעמדו - יוזמה שנתקלת בהתנגדות מצד בכירי הליכוד.

אותם בכירים לא מתכוונים לאפשר פריימריז בזק, משום שהם דורשים התמודדות הוגנת שתאפשר למתמודדים להיערך ולקיים קמפיין מסודר. אחד מבכירי הליכוד שככל הנראה יתמודדו מול נתניהו, הוא שר הבריאות יולי אדלשטיין.

דוד ביטן מהליכוד הבהיר בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" כי הוא מתנגד לפריימריז כעת: "אני נגד פריימריז עכשיו, אין בזה צורך", אמר ביטן, "יושב ראש האופוזיציה הוא נתניהו, אין על זה עוררין. אין לו צורך לקבע שום דבר. פריימריז עולים הרבה כסף".

ביטן ניסה להסביר איך קרה שהליכוד צפויה ללכת לאופוזיציה אחרי כל כך הרבה שנות שלטון: "בבחירות האלה הגענו להישג, 30 מנדטים. הימין קיבל 65. לא הקמנו ממשלה בגלל שני עריקים לגוש הימין, בנט וסער. אנחנו לא בעד חרמות של מנהיג הליכוד, אין דבר כזה, לא נשתף עם זה פעולה. סער אמר 'רק לא נתניהו', זה נכון - אבל הוא גם אמר 'רק לא עבאס', 'רק לא לפיד', אמר הרבה דברים. בסוף, אי אפשר לנהל מדינה מתוך חרמות ופגיעות אישיות".

האם נתניהו יתפטר מתפקידו? (צילום: אוליבר פיסוטי, פלאש/90 )
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: אוליבר פיסוטי, פלאש/90

איפה טעיתם? איפה ראש הממשלה טעה?
"נעשו טעויות, אמרתי את זה גם בעבר - אני לא בורח מהעניין הזה. שכחתם שנתניהו הביא לליכוד שלטון במשך 12 שנה. אפשר להיות באופוזיציה. אנחנו לא רואים בזה אסון - נחזור מהר מאוד לשלטון. זה כן כואב לנו כי הגענו להישג בבחירות אבל בסוף השלטון עבר. מה עשו לפיד והשמאל? נתנו לבנט ולסער כמה תפקידים וקיבלו את השלטון. הם אלה שעשו את האקזיט, לא בנט. אבל זה לא יחזיק מעמד הרבה זמן".

אם גם סער, גם בנט, גם ליברמן, לא רוצים לשבת תחת נתניהו - אולי הבעיה דווקא בו?
"חבל שהם נקטו בגישה הזאת, תהיה לה השפעה בעתיד. פעם הצבעת למנהיג מסויים מגוש מסויים וידעת את מי אתה מקבל, היום כל אחד שהוא לשון המאזניים רוצה להיות ראש ממשלה בפוטנציה או ראש ממשלה חליפי. אי אפשר ליצור ככה יציבות שלטונית, יהיו לזה תוצאות מרחיקות לכת בעתיד".

נתניהו הוא זה שהכשיר את מנסור עבאס.
"זאת המצאה. בנט, לפיד וסער הם אלופי הספינים. לא הכשרנו אף אחד, גם מספר שתיים או שלוש ברע"ם, אלחרומי, אומר במפורש שלא נוהל שום משא ומתן ולא סוכם על כלום. כן ניהלנו שיחות עם עבאס לצורך עניין מסויים, זה דבר שמקובל בכנסת. לא רצינו להקים איתו ממשלה, לא נתנו לו את הנגב, לא נתנו לו מדינה פלסטינית ערבית חדשה בנגב. שלא ייתלבשו על השיחות שהיו עם הליכוד, זה ספין".

ביטן מתח ביקורת על גודל הממשלה המסתמנת, שתכלול ככל הנראה 28 שרים: "איפה הביקורת שלכם על גודל הממשלה? יש 28 שרים ועוד 26 חברי כנסת חדשים שייכנסו בהסכם הנורווגי. זה הרבה יותר גדול ומנופח ממה שהיה בממשלה הקודמת, 46 בסך הכל. מותר לעשות הכל על מנת שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה? יום אחרי שהממשלה הזאת תושבע נתניהו לא ראש ממשלה, מה הדבר שיחזיק אותם אז?".