על רקע התכנסות הממשלה לדיון בהארכת הסגר הערב (ראשון), נתוני החולים במצב קשה מראים סימנים חיובים. אתמול דיווחו בתי החולים על 100 חולים קשה לעומת 118 חולים קשה ביום שישי ו-150 חולים קשה ביום חמישי. לצד זאת, אחוז המאומתים ממשיך להיות גבוה כאשר אתמול נרשמו 10% בדיקות חיוביות ו-2,596 חולים.

סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס הבוקר להארכת הסגר והביקורות על חוסר האפקטיביות שלו. "אני לא מסכים שהסגר לא יעיל", טען קיש. "גם בסגר השני היו את אלה שבחרו להפר את הסגר, אבל בסופו של דבר ראינו את הירידה המשמעותית שהביא הסגר השני. גם בסגר הזה הרוב המוחלט מציית. אם הסגר מוריד את מקדם ההדבקה – הוא אפקטיבי".

למה אנחנו צריכים עוד שבוע של סגר?
"בגלל העומס המאוד קשה במחלקות הקורונה בכל בתי החולים. בשבוע הזה נראה ירידה של מספר החולים הקשים בבתי החולים והשפעה של החיסונים וגם נספיק לחסן מיליון מחוסנים נוספים שיכנסו למקדם ההגנה של החיסון".

קיש טען כי ביקש לעשות בדיקה כדי לדעת מה היה קורה אם מקדם ההדבקה היה נשאר על 1.25 והציג תרחיש אימים. "מבחינת נדבקים ביום היינו מגיעים ל-20 אלף, כשלמעגל התחלואה היו מצטרפים  200 אלף חולים נוספים שזה אומר קרוב ל-2,000 מתים נוספים. יש פה הישג, הסגר אומנם לא הוריד אותנו בתחלואה, אבל בלם עליי מטורפת בתחלואה שהייתה מביאה מתים נוספים – חד וחלק".

קיש התייחס לדבריו מנהל בית החולים איכילוב ופרויקטור הקורונה לשעבר פרופסור גמזו, שטען שהסגר ההדוק לא אפקטיבי. "אני עברתי את השינוי אחרי שראיתי את המוטציה הבריטית ומה היא עושה, הוא לא עבר את זה הוא נלחם מול הווירוס הישן ורואים את זה בכל מה שהוא אומר. אנחנו באירוע מסוג אחר – נצטרך ללכת בצעדים אחרים".

סגן שר הבריאות התייחס לדיווחים על כך שבמשרד הבריאות ייערכו דיונים על האפשרות לבטל את הבידוד לאלו שהתחסנו לנגיף. "אנחנו בוחנים היטב האם מחוסן יכול להדביק, אין על זה שום מידע. העניין לא הוחלט ואם יוחלט – זה יהיה זמני. המקום הרגיש זה בחזרה מחו"ל – אנחנו לא יודעים איזה מוטציות החוזרים מביאים. בארץ, זה סיכון שאפשר לקחת".

אז תכניסו את החוזרים מחו"ל לבידוד.
"אני מסכים, זה הכיוון ולשם הולכים. אני יודע לומר שלא נעשה שום דיון ושום החלטה במשרד הבריאות".

ומי צריכים להיות הראשונים להיפתח?  "בכפוף לכך שתרד התחלואה הקשה, אני חושב שהדגש הראשון הוא החינוך", ענה קיש. "צריך לפתוח עם חלוקה לקפסולות והקפדה עליהן, אני מדבר על הגילאים הצעירים. לגבי מסחר – בניגוד לחינוך, אי אפשר לנהל מסחר דיפרנציאלית אז אני חושב כשנפתח את המסחר צריך לפתוח את כולו ולא לשחק עם זה".