שר החוץ הסודני הכחיש אתמול כי ישראל מקיימת מגעים לחתימת הסכם נורמליזציה עם סודן, אך הבוקר מאשר שר המודיעין, הח"כ אלי כהן, כי אכן מתקיימים מגעים בין הצדדים. "ההסכם עם איחוד האמירויות הוא רק הסנונית הראשונה", אומר כהן, "יש מגעים עם סודן, לפני חצי שנה ראש הממשלה ערך פגישה היסטורית עם שליט סודן. דובר שר החוץ הסודני אמר שאין שום סיבה לעוינות בין ישראל לסודן, נהפוך הוא. יבואו הסכמים נוספים, גם עם מדינות נוספות במפרץ וגם עם מדינות באפריקה".

ואם ייחתם הסכם כזה, הוא יכלול גם החזרת מסתננים לסודן?
"ככל שיהיה הסכם שלום הוא צריך לכלול ויכלול גם את סוגיית החזרת המסתננים מישראל חזרה לסודן. לא היו עדיין דיבורים על מספרים, זה יקרה ככל שהמגעים יתקדמו ונגיע לשלב של חתימה על הסכם".

כהן מכחיש כי במסגרת הסכם השלום עם איחוד האמירויות יסופק למדינה נשק שיפגע בעליונות הצבאית של צה"ל באזור. "ישראל לא נתנה לכך שום הסכמה - לא בקריצה, לא בכתב ולא בעל פה. ההסכם עם איחוד האמירויות לא כולל שום סיכום לעניין מכירת נשק שיפר את האיזון ואת העליונות הצבאית של מדינת ישראל באזור. ישראל היא אחת המדינות המאויימות ביותר, לא רק במזרח התיכון אלא בעולם כולו, ויש סיכום בין ארצות הברית לבינינו על כך שהיתרון הצבאי והטכנולוגי שלנו יישמר".

"גם לישראל יש טכנולוגיה צבאית משמעותית והיא מכבדת בקשות של ארצות הברית, בת בריתנו, שלא למכור אותה למדינות כאלה ואחרות", המשיך כהן, "הטכנולוגיות האלה יכולות להכניס לישראל מיליארדי דולרים ואנחנו נמנעים מלמכור אותן. מדובר בקשר אסטרטגי בין ארצות הברית לישראל. לא מעט זמן שמדינות אחרות חוץ מהאמירויות רוצות את ה-F-35 וכלי נשק אחרים, אבל יש סיכום עם ארצות הברית שהעליונות שלנו תישאר".

ואם תגלה שנרקמת עסקה למכירת מטוסי החמקן לאמירויות, אתה תתנגד?
"אסור לתת לזה לקרות. הייתי בדיון ושמעתי את ראש הממשלה אומר בצורה מפורשת שהנושא לא עלה. אם הנושא יעלה בעתיד, אנחנו נתנגד לו, סימן קריאה".

זה תקין בעיניך שראש הממשלה מידר את שר הביטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי מההסכם?
"מדובר במשא ומתן שהתנהל במשך מספר שנים וראש הממשלה הוא שהוביל אותו. היה סיכום בין ראש הממשלה, טראמפ והאמיר, שלא מפרסמים את ההסכם עד שיש סיכום סופי. הדלפה כזאת או אחרת הייתה משבשת את ההסכם, היה חשש מפני זה. תאר לך איזה נזק היה נגרם אם בשיחת מסדרון זה היה דולף בטעות".