אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, הודתה אתמול (ראשון) במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עימה, בעבירה של "ניצול מכוון ללא מרמה" בפרשת המעונות.

היא תשיב למדינה 45 אלף שקלים, אותם ביקשה לשלם ב-10 תשלומים. נשיא בית המשפט השלום בירושלים, השופט אביטל חן, אמר כי נתניהו ביצעה שימוש לא ראוי בדרך שלא ראויה בכספי ציבור. נתניהו השיבה מצידה: "סבלתי מספיק".

עורך הדין ארז פדן שניהל את תיק המעונות מטעם הפרקליטות הודיע הבוקר כי נשקלת האפשרות להגיש תביעה אזרחית נגד נתניהו. "ההרשעה והעובדה שהגברת נתניהו הודתה בקבלת 175 אלף שקלים, מחייבות אותנו לשקול את הדבר הזה", אמר פדן ב"חדשות הבוקר". "מדובר בכספי ציבור שנלקחו שלא כדין. זו הרשעה חתומה, ברורה וחד משמעית ולכן נשקול זאת. אני מאמין שההחלטה תתקבל בימים הקרובים".

בסביבתו של ראש הממשלה טוענים שהפרקליטות יצאה למסע צייד ושאתם צריכים להתנצל.
"הגברת נתניהו הורשעה על פי הודאתה בקבלה של 175 אלף שקלים מכספי הציבור במעון ראש הממשלה. כל הניסיון להציג את זה בצורה כזאת או אחרת מסית את הדיון מההישג המשמעותי הזה. עורך הדין יוסי כהן קיבל את כל חומר הראיות, קרא אותו, הבין אותו והעריך שסופו של התיק להרשעה. אם לא היה מעריך כך, הוא לא היה עושה הסדר טיעון".

יש פער בין איך שהחקירה בפרשת המעונות התחילה, עם חשד למרמה והפרת אמונים, ובין איך שהיא מסתיימת עם הרשעה בסעיף זוטר.
"אני לחלוטין לא מסכים. ההודאה הזאת הושגה במסגרת הסדר טיעון. הסדרי טיעון הם דבר רגיל ורוב התיקים שמתנהלים בבתי המשפט מסתיימים בהסדרי טיעון. נערך משא ומתן בחסותו של מגשר, ששמע את הצדדים והציע את הצעותיו והמלצותיו. במסגרת המשא ומתן הזה עשינו ויתורים וגם הנאשמת עשתה ויתורים".

אחת הטענות שנשמעות נגד הפרקליטות היא ששרה נתניהו קיבלה "הנחת סלב".
"הסעיף שבה הורשעה הוא סעיף של שנתיים מאסר, הוא איננו סעיף זוטר וזניח. מדובר בסעיף שמופיע בפרק עבירות המרמה תחת הכותרת תחבולה. הגברת נתניהו לא קיבלה יחס מיוחד, לא לכיוון הזה ולא לכיוון הזה. בחנו את הראיות, בחנו את הנתונים המשפטיים והגענו למסקנה שזאת תוצאה סבירה ומאוזנת".

נתניהו עצמו והמקורבים לו טוענים שהתגייסתם כדי להפיל ראש ממשלה. מה אתה חושב על האמירות האלה?
"הטענות האלה פשוט חסרות שחר. כל המונחים האלה של מסע צייד זה פשוט דבר מופרך, אנחנו לא יודעים איך לעשות את הדברים האלה. אנחנו יודעים לבחון את הראיות ולשקול אותן. הפרקליטות עושה את העבודה שלה בצורה מקצועית ועניינית ללא משוא פנים. אחד האתגרים בטיפול בתיק כזה הוא לנקות רעשים לא עניינים ולא קשורים לטיפול המשפטי, ולהישאר ממוקדים וחדים בתיק כתיק פלילי".

פרקליטה של שרה נתניהו, עו"ד יוסי כהן, חזר הבוקר על טענותיו כי מדובר במסע צייד כנגד ראש הממשלה ורעייתו: "הסתיים מסע צייד שנמשך ארבע שנים על אוכל וחמגשיות. הגברת נתניהו שילמה מחיר אישי כבד, חסר תקדים, בעבור ראש הממשלה. כלומר, אף אחד לא התכוון לפגוע בה, היא לא עניינה אף אחד, באמצעותה ניסו לפגוע בו ולהפיל את הממשלה".

אבל היא הודתה. אתה אומר שההודאה לא הייתה אמיתית, אלא כדי לצאת ידי חובה?
"כאשר אתה עומד מול מערכת אדירה, והמערכת הזאת אומרת לך נלך למשפט שבו תצטרך לבוא לבית המשפט ל-40-50 ישיבות ולשלם מיליוני שקלים לעורך דין, ובמקביל נמשיך להדליף ולהכפיש אותך, אדם סביר ונבון אומר רגע, אני לא הולך להתאבד עכשיו. כל עבירה היא עבירה, אבל היא הודתה בעבירה שהיא במדרג הנמוך ביותר בחוק העונשין".

כשסיימתם אתמול בבית המשפט, מה היא אמרה לך?
"היה לה מאוד מאוד קשה, אבל הסברנו לה את ההשלכות, את העלויות, את המשמעות של ההודאה. אני לא מזלזל בשום עבירה, אבל לומר עבירה פלילית והרשעה זה קצת מוגזם. גם כשאדם נוסע באור אדום זו עבירה פלילית ואף אחד לא אומר על אדם שעבר באור אדום שהוא עבריין".

אין חרטה בכלל בסיפור הזה?
"חרטה היא מילה לא מתאימה. אם מישהו צריך להתחרט פה זה מי שחתם על כתב האישום ההזוי הזה, מי שהחליט ללכת על תיק כזה באופן תקדימי. הוא צריך לשבת יום ולהכות על חטא. גם השופט אמר את זה, במידה כזו או אחרת".