ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל אמש (שני) את המלצת משרד הבריאות והחליט כי כל מי שיגיע לישראל מחוץ לארץ יידרש להיכנס לבידוד של 14 ימים. לפי ההערכות, כ-80 עד 100 אלף ישראלים נמצאים כבר עכשיו בבידוד ביתי, ובעקבות ההנחיות החדשות מספר המבודדים צפוי לעלות באופן משמעותי.

בתוך כך, אתמול נודע על חולת קורונה שהפרה את תנאי הבידוד, יצאה מהבית בניגוד להנחיות והלכה להסתפר. דוקטור אשר שלמון, מנהל המחלקה הבינלאומית במשרד הבריאות, הזהיר כי המשרד יגביר את אמצעי אכיפת הבידוד: "בפועל, רוב הציבור מתנהג כיאות. אומרים שישראלים ברדקיסטים, אבל רובם הגדול נשמע להוראות ומבצע את הבידוד כפי שצריך. פה ושם יש הפרות ואותן אנחנו רוצים למנוע בעזרת הסברה והכוונה נכונה, ואיפה שזה לא יעבוד, נאכוף. משטרת ישראל התחייבה להיכנס ללופ ואם יהיה צורך גם הפרקליטות".

דוקטור שלמון ביקש להרגיע את הציבור וטען כי התפרצות הנגיף בישראל נמצאת תחת שליטה: "האירוע עדיין מוכל היטב. למעט מקרה אחד שבאמת חששנו ממנו, כל המגעים תועדו. רוב הנדבקים הגיעו מחו"ל ונכנסו לבידוד, נקווה שידביקו כמה שפחות. גם כשהם מדביקים, אנחנו יודעים בדיוק עם מי הם היו במגע ומצליחים להכיל את האירוע. כל עוד נמשיך לחקור ולבודד את כל מי שצריך, אני מאמין שנישאר במספר הנדבקים הזה".

מה הצפי שלכם לגבי מספר הנדבקים?
"הצפי נובע מספקולציות שונות ולכן אין מספרים מוחלטים, אבל משערים שהאירוע יימשך עוד שבועות רבים. לא שנים, אבל שבועות רבים. הצפי שהמספרים ילכו ויעלו, יהיו פה מאות חולים וחלילה גם חולים קשים, אבל כל עוד נישאר בטווח הזה אנחנו יכולים להכיל את זה. הפגיעה במשק, ככל שהיא קשה, המשק עדיין יתפקד והחברה תמשיך לתפקד גם היא".

יש הנחיות מיוחדות לבני 60 פלוס שנמצאים בקבוצת הסיכון?
"בני 60 פלוס נכון שינהגו בזהירות. לא קראנו להם להיכנס לבידוד, זה עוד לא הזמן וזה לא נכון, אבל הם צריכים להימנע מהתקהלויות גדולות, לא לנסוע לחוץ לארץ כרגע ולהימנע אולי מהסתובבות בקניונים צפופים".

הווירוס עובר במים? לדוגמה, בריכות ציבוריות ומלתחות חדר כושר.
"לא, אין הוכחות לכך. יש הבדל בין נוזלי גוף לנוזלי כלור. אם תהיה הדבקה בבריכה או בחדר כושר, זה בגלל מגע קרוב. המים בבריכה לא מדבקים. בחדר כושר, כשאתה מזיע ומתנשף ליד אדם חולה, או אם אתה חולה בעצמך, סיכויי ההדבקה גבוהים. סוגיית המשטחים טרם נפתרה, היה המון פייק ניוז, ובכל זאת, הנגיף שורד זמן מסוים שבמחקרים נע בין דקות לשעות. לא מדובר בימים שלמים".

האם מסכות הבד באמת יעילות ומגנות מפני הדבקה?
"לא נוכחנו לדעת שהמסכות האלה, גם לא ה-N95, מגנות על הציבור הרחב. השימוש הוא לצוותים רפואיים ולהגדרות מאוד מדויקות. המסכה עצמה מתרטבת, היא קולטת לחות ואם היא עשתה משהו בכלל בעולם זה היה בעיקר למנוע מאדם שהוא חולה להדביק אחרים".