שינוי כיוון? בנאומו אמש קרא ראש הממשלה לפיד להקים ממשלה לאומית רחבה אחרי הבחירות. בשונה מהצהרות עבר, אז לפיד לא לפסל הקמת ממשלה עם הרשימה המשותפת, ציין כי, "הבחירות האלה נכפו עלינו, אבל הן יכולות להיות הזדמנות שלא תחזור לצאת מהפלונטר ולהקים ממשלה לאומית רחבה ויציבה, בלי הקיצוניים".

כשברקע הקמפיין של הליכוד שטוען, לפיכך, כי לפיד יקיים את הבטחתנו ויחבור למשותפת אחרי הבחירות, נראה כי לפיד הולך צעד אחורה ומיישר קו עם עמדות דומות שהציגו בני גנץ וגדעון סער. השרה מירב כהן, חברת יש עתיד, הבהירה הבוקר לפיד אכן לקח צעד אחורה ולא יחבור אחרי הבחירות לאיימן עודה וחבריו. "אמרנו לכל אורך הדרך, בקדנציה הזו ובמערכות בחירות קודמות: אנחנו מעוניינים בממשלה רחבה, ללא גורמים קיצוניים - קרי בן גביר מצד אחד, המשותפת בצד אחר".

לדבריה, "לא נשב עם המשותפת והקיצוניים בקואליציה, אבל כמו שעשה כל ראש ממשלה במדינת ישראל לדורותיה, אם יש צורך לתאם הצבעה על החלטה קונקרטית שעולה בקנה אחד עם האידאולוגיה שלנו, כמו בניית כיתות ביישוב מסוים או סלילת כביש, במקומות האלה לא תהיה לנו בעיה לתאם הצבעות. ישיבה בקואליציה לא, תיאום על הצבעה ספציפית כן על הפרק".

"יש אינפלציה שאנחנו מייבאים ממדינות העולם"

לצד זאת, אתמול דווח על משבר שהתגלע עם רוסיה לאחר ששגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב, העביר באחרונה מסרים כי כניסתו לתפקיד ראש הממשלה מייצרת קשיים ביחסים בין המדינות. זאת, על רקע אמירות עבר של לפיד שתקף את רוסיה על המלחמה שפתחה מול אוקראינה.

כזכור, לפיד כינה את המלחמה באוקראינה "פשע מלחמה רוסי" והאשים את הרוסים בפגיעה מכוונת באוכלוסייה אזרחית. לדברי שגרירות רוסיה, "שמנו לב לכמה הערות והצהרות של גורמים ישראליים בנוגע למבצע הצבאי הרוסי המיוחד באוקראינה. אנו מקווים שישראל תבחר בגישה חסרת פניות, מאוזלת ושקולה יותר בנושא זה".

כהן טוענת הבוקר כי, "אנחנו לא מכירים שום גישה כזו מצד הרוסים. העבודה וההתנהלות מולם תקינה לחלוטין. אני לא רואה סיבה לדאגה. ברור שכל אחד מהצדדים במלחמה הזו היה רוצה שמדינת ישראל תבוא באופן גורף ותגיד, 'אתה צודק'. אנחנו החלטנו לנהל את האינטרסים שלנו בצורה מאוד עדינה בגלל הגבול עם סוריה והקשר בין רוסיה לסוריה. לא נקטנו ולא תמכנו באף אחד מהצדדים, ואף אחד מהצדדים לא מבסוט על זה. שמענו את נשיא אוקראינה אומר דברים לא פשוטים. הגישה שלנו מאוזנת, הדברים מנוהלים באחריות".

באשר ליוקר המחייה אמרה כהן, "אנחנו מנהלים את התהליך באחריות. יש אינפלציה שאנחנו מייבאים ממדינות העולם. אנחנו מצליחים לשמור על רמת האינפלציה ביחס לארצות הברית: שם זה 9%, פה זה 4%. כל הבנקים המרכזיים בעולם מעלים את הריבית כדי להתמודד עם זה. עוד לפני האינפלציה העולמית היינו ברמת מחירים מאוד גבוהה, לכן זה מכה בנו כל כך קשה. לאורך שנים הנושא הזה הוזנח".