שבוע ויום לפני ההצבעה בכנסת על הממשלה החדשה, הלחץ בימין על חברי ימינה ותקווה חדשה הולך וגובר. רבני הציונות הדתית פרסמו מכתב חריף שבו קראו "לעשות הכל כדי שממשלה כזאת לא תקום". ההפגנות מול ביתם של ניר אורבך, איילת שקד ועידית סילמן מימינה נמשכות כל העת, כשסימן השאלה הגדול ביותר הוא סביב מה שיבחר אורבך לעשות - האם יפיל את הממשלה או שיצביע בעד הקמתה.

בהודעה חריגה אמש, התייחס ראש השב"כ נדב ארגמן להסתה ברשתות החברתיות ומחוצה להן והזהיר כי "יש להפסיק מיד את השיח האלים, מישהו עלול לפגוע בנפש". במקביל, נודע כי ביום חמישי הקרוב ייערך מצעד הדגלים בירושלים אותו יזמו ארגונים ותנועות מהימין וכן בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. ח"כ רם בן ברק ממפלגת יש עתיד העלה את הסברה שמדובר בניסיון להבעיר את השטח כדי לטרפד את הממשלה.

אביר קארה, חבר הכנסת מימינה, נשאל הבוקר (ראשון) האם הוא חושש לחייו והאם לדעתו ההפגנות עלולות לצאת משליטה. "אני לא חושש לחיי, אבל כן חושש מהמצב הנורא שנקלענו אליו", אמר לניב רסקין ב"חדשות הבוקר", "יחד עם זאת, אני מאמין שיש לנו ארץ נפלאה ועם נפלא ואף בן אדם לא יעשה טעות".

"אני חושש כששומע את ההודעה של שב"כ ורואה את ההודעות שחלק מהחברים שלי מקבלים", המשיך קארה, "מדובר באיומים של ממש, כן צריך לקחת את הדברים האלה בחשבון. מקווה שנעשה את הדבר הנכון וישועת השם כהרף עין".

האם לדעתך מצעד הדגלים שמתוכנן ליום חמישי, מטרתו לטרפד את ממשלת השינוי?
"אני לא רוצה להאמין שסמוטריץ' וראש הממשלה מנסים להשתמש בצעדת הדגלים בירושלים כדי לחמם את השטח. לא מאמין שזה מה שהם עושים, רוצה להאמין שהכוונות טובות וטהורות. השאלה היא שאלת העיתוי והסיקור של התקשורת. אדם שצועד עם דגל בלב ירושלים, בירתה המאוחדת של ישראל, לא אמור להתריס אחרים. גם התקשורת לא אמורה לסקר את זה ככה. לצערי בגלל החיבור הזה ובגלל העיתוי, זה עשוי להגיע למקומות האלה".

נכון לשעה זו, אתה יודע מה החליט ניר אורבך?
"אני חושב שאורבך יתמוך בממשלה הזאת. ניר מבין שאין פה ממשלת שמאל מסוכנת, מדובר בממשלה טובה שיש לה רוב בקבינט לימין ומנכ"ל מועצת יש"ע עומד בראשה. יש עליו לחץ ולכן הלבטים שלו, אבל שמעתי ממנו שאו שהוא יצביע בעד או שהוא יתפטר. אני חושב שניר חזק ומבין שיש לו אפשרות להשפיע מתוך הממשלה, אני חושב שתהיה לו השפעה אדירה בתוך הממשלה הזאת".

לפי הסקרים, רוב מצביעי ימינה לא תומכים בממשלת האחדות.
"יש רוב גם בקרב מצביעי ימינה, על הסקרים שראיתם עונים אנשים שהם לא מצביעי ימינה באמת. אני מבין את החששות של כולם, גם של אלה שמצביעים לנו. אם היינו יוצאים לתקשורת בכל התקופה הזאת, מתווכים ולא שומרים על שקט, אני חושב שהיה לנו היום רוב גדול. זה הזמן להגיד לחברים בציונות הדתית, אתם תגיעו יחד עם בנט למקומות של הובלה והשפעה. בואו ניקח את זה למקום פוזיטיבי, נכון וטוב כדי שנביא את הציבור הדתי-לאומי לקונצנזוס במדינת ישראל ונהיה במקומות השפעה מרכזיים מאוד".

נפתלי בנט (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש/90 )
נפתלי בנט | צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש/90

להערכתך, מה הסיכויים שהממשלה הזאת תשרוד את ההשבעה? זה ממש יקום או יפול על חודו של קול.
"צריך לקחת בחשבון שאם נצליח להביא עוד כמה חברים, גם מהסיעות החרדיות וגם מהציונות הדתית, אולי נסיים אפילו עם יותר חברים בתוך הממשלה. אני מצפה גם מעמיחי שיקלי להתעשת ובמקום לצייץ ארבע וחצי שנים מהיציע, להגיע יחד איתנו, להשפיע מבפנים ולחזק את הממשלה הזאת מימין. כל מי שיכול לעשות את זה, זה הזמן הנכון לעשות זאת".

רוב הציבור מעריך שהממשלה הזאת לא תתפקד ותיפול מהר. לבנט יש אפס כוח פוליטי, איך ישלוט בממשלתו?
"יחסים, כמו בכל מקום שאתה הולך אליו - גם בעסקים אבל גם בעולם הפוליטי - מבוססים על אמון. יש לבנט וטו על כל החלטות הממשלה, כך שהיחס בכוח שלו הוא שווה בשווה לזה של השותפים האחרים. פוליטיקה זה משחק של פשרות, אם יידעו לעשות אותן לטובת אזרחי ישראל וישימו אותם במרכז ולא סידורי עבודה של בן אדם אחד, נוכל להצליח. מאמין בבנט שיידע להביא הסכמות. אנחנו עומדים בפני שאלות גדולות ואתגרים מאוד גדולים, זה לא סוד, נצטרך לעמוד באתגרים האלה תוך שיתוף פעולה".