3,097 מאומתים לנגיף הקורונה אובחנו אתמול (שני) כשסך הבדיקות החיוביות עומד על 7%. מספר החולים קשה עומד על 801. מדובר בנתונים הגבוהים מאלה שהציב משרד הבריאות כתנאי לשלב הראשון של היציאה מהסגר - 2,000 נדבקים ביום. בשעה 14:00 יתכנס קבינט הקורונה וידון במתווה לפתיחת המשק, כשעל הפרק - פתיחת גני הילדים והסרת מגבלת ה-1,000 מטרים כבר בראשון הקרוב.

לקראת הדיון בקבינט הבהיר יואב קיש, סגן שר הבריאות, כי ההקלות בסגר תלויות אך ורק במספר הנדבקים היומי ומקדם ההדבקה ולא תתבצענה לפי תאריכים קבועים מראש. "אנחנו לא קובעים תאריכים, אנחנו מסתכלים על התחלואה", הסביר קיש ב"חדשות הבוקר", "אם ביום חמישי לא נגיע ל-2,000 נדבקים ומקדם הדבקה R0.8, לא נפתח את גני הילדים לגילאים 0 עד 6".

"אנחנו דורשים שבועיים לפחות בין שלב לשלב כדי לוודא שהתחלואה לא עולה", המשיך סגן שר הבריאות, "לגבי הלימודים בכיתות א' עד ד', הגדרנו 1,000 נדבקים עם אותו מקדם הדבקה, R0.8. זה יכול לקחת שבועיים לפחות".

בפעם הקודמת שמוסדות החינוך נפתחו, תלמידים התערבבו בין הקבצות וחוגים אחר הצהריים, הייתה בעיה עם ההסעות ומורים עברו מכיתה לכיתה. משהו מזה נפתר?
"אני לא איש משרד החינוך. מי שאחראי למערכת החינוך זה משרד החינוך. הנחיית משרד הבריאות היא קפסולות בגילאים האלה ועל זה צריך להקפיד. לגבי ילדי הגן, היו לנו דיונים ארוכים עוד לפני ה-1 בספטמבר והוחלט שזה לא אפקטיבי לחצוץ גן ביריעות פלסטיק שהגננת תעבור ביניהן. אצל ילדים בגילאים כאלה, זה לא פרקטי. הסיכון קיים ולכן אנחנו רוצים לפחות שבועיים בין השלבים, יכול להיות שיקח יותר".

מה לגבי המגזר הפרטי?
"המספרים כרגע עדיין מאוד גבוהים וחייבים להמשיך להוריד אותם. אם ניתקע במספר הזה ולא נוריד עוד את התחלואה יהיה רע מאוד, לכן אין מקום לכל הדרישות של 'בואו נפתח ונשחרר' או לאפשר ישר קבלת קהל".

למה בערים הירוקות צריכים לחכות עד ינואר לפתיחת המסעדות במקום לפתוח היום? למה אין הבחנה בין ערים ירוקות לאדומות?
"עוד לא הצגנו את התוכנית, היא בדרגי עבודה ובדרגי משרד הבריאות. אנחנו נעלה אותה לקבינט ובתוכנית הזאת הרמזור נכנס לתוקף, אבל לא בשלב ה-2,000 נדבקים שאז הכל אדום, זה עדיין אירוע ארצי. ברגע שנרד משם, חד וחלק ערים אדומות יישארו אדומות כולל מערכת חינוך סגורה. ערים שיהיו במספרים נמוכים יותר, יתנהגו לפי הרמזור".

אבל כבר עכשיו יש ערים שיש בהן מעט נדבקים, למה הן צריכות לחכות עם ההקלות האלה חודשים ארוכים?
"כי עדיין אותם נדבקים יוצאים, נכנסים ומדביקים. רמת התחלואה הארצית צריכה להיות הרבה יותר נמוכה, וברגע שנרד סף שיאפשר את זה הרמזור ייכנס לתוקף, וערים שיהיו ירוקות יתנהגו כירוקות".