ראש הממשלה בנט וראש הממשלה החלופי לפיד הודיעו אמש על פיזור הכנסת והליכה לבחירות. הכנסת תתפזר בשבוע הבא ולפיד ייכנס לתפקיד ראש ממשלת המעבר. הבחירות צפויות להיערך ב-25 באוקטובר.

לפי סקר שנערך אחרי הודעת בנט ולפיד, לגוש נתניהו חסר מנדט אחד כדי להגיע ל-61: הליכוד עם 36, הציונות הדתית 10, ש"ס 7 ויהדות התורה 8. הקואליציה הנוכחית לעומת זאת מתרסקת ל-55 מנדטים ורחוקה מהאפשרות להרכיב ממשלה שוב: יש עתיד עם 20, כחול לבן 8, ימינה 7, העבודה 7, ישראל ביתנו 5, תקווה חדשה 4, רע"ם 4 ומרצ לא עוברת את אחוז החסימה. הרשימה המשותפת עם 6 מנדטים.

ראש האופוזיציה נתניהו נשאל אמש על האפשרות להקמת ממשלה חלופית בראשותו בכנסת הנוכחית ואמר, "הצענו להקים ממשלה חלופית חזקה, אבל זה לא קרה בגלל אנשים שפוסלים אותי - אבל יושבים עם התנועה האסלאמית".

גדעון סער, יושב ראש תקווה חדשה, הבהיר מיד עם התפרקות הממשלה כי לא יישב תחת נתניהו. "המטרה בבחירות הקרובות היא ברורה: מניעת חזרת נתניהו לשלטון ושעבוד המדינה לאינטרסים האישיים שלו", צייץ סער.

השר זאב אלקין מתקווה חדשה נשאל הבוקר על האפשרות כי יישבו תחת נתניהו אחרי הבחירות הבאות והבהיר, "זה ברור שלא נהיה האצבע ה-61 של נתניהו. הוכחנו את זה בצורה מאוד ברורה. אנחנו מציגים אלטרנטיבה עם קבלות של עשייה לימין-מרכז ממלכתי, שלא מוכן ללכת אחורה אלא רוצה שהמדינה תתקדם קדימה".

"לא התפתנו ולא שברנו את המילה שלנו לבוחר, לא בשלב הקמת הממשלה ולא עכשיו. אי אפשר לחזור לשיעבוד של כל המדינה לבן אדם אחד", אמר אלקין, "השאלה אם נתניהו יגיע ל-61 או לא תלויה במה יקרה עם תקווה חדשה. אנחנו יושבים בתווך של קולות במרכז-ימין שמבינים שאי אפשר לחזור אחורה לנתניהו. אם אנחנו נהיה, נתניהו לא יגיע ל-61. אנחנו למעשה האצבע האחרונה בסכר בתוך התהליך הזה".

באשר לאפשרות כי סער ובנט ירוצו ביחד אמר אלקין, "תקווה חדשה מתמודדת לבד בבחירות האלה. לפי הסקרים והמחקרים שנעשו, אנחנו המפלגה שהביאה את האחוז הכי גבוה בעמידה בהבטחות הבחירות שלה ובמימוש ההסכם הקואליציוני שלה. אין אצלנו מורדים, לא היו אצלנו עריקים, לא התפרקנו כמו סיעות אחרות. הוכחנו דביקות במטרה ונאמנות למה שאמרנו לבוחר. אנחנו היום מייצגים את הימין-מרכז הממלכתי, השפוי והאידיאולוגי".

אתה רואה את הסקרים, הציבור לא נוהר אחריכם. יש סכנה ברורה ומיידית שלא תעברו את אחוז החסימה.
"אנחנו באים לציבור עם העשייה שלנו ואין מחלוקת שהיינו המפלגה הכי יעילה בכנסת ובממשלה ביכולת שלה לבצע רפורמות ולבצע מהלכים. אנחנו באים לאותו בוחר שמחפש קו 'בגיניסטי', קו של בגין ושמיר. מצד אחד ימין-מרכז ממלכתי ואידיאולוגי, אבל מצד שני זה שרואה את האינטרס של המדינה לפני הכל".

מתי הבנת שזה נגמר והממשלה מתפרקת?
"גדעון סער, יושב ראש תקווה חדשה, הזהיר בצורה ברורה כבר לפני כמה שבועות שאם חברי כנסת מסויימים בקואליציה ימשיכו את התופעה הזאת, בסוף הממשלה תתפרק. בגלל חוסר אחריות של כמה חברי כנסת זה קרס. כשכל אחד עושה דין לעצמו, ברור שהקואליציה לא יכולה להתקיים. לצערנו החשש שלנו התממש ואנחנו יוצאים לקרב, בראש מורם".

סער הוא זה שקשר בין תקנות יו"ש להפלת הממשלה ודחק את ניר אורבך לפוזיציה הזאת.
"זה לא נכון. אורבך לאורך תקופה ארוכה התלבט והתחבט, וכולם ידעו את זה. המשאים ומתנים שהוא ניהל עם הליכוד היו ידועים. זה שלא עברו תקנות יו"ש זו פגיעה קשה של כמה חברי כנסת בקואליציה, וגם עוד כל מיני הצבעות שטלטלו את הספינה. היה אפשר לשרוד עם 60 חברי כנסת, אבל בשביל זה היה צריך דבקות במטרה של כולם. אנחנו האחרונים שאפשר להאשים אותנו בפירוק הממשלה הזאת. איפסנו את האגו, היינו הפיגומים שעל בסיסם הוקמה הממשלה. עשינו את המאמצים הכי גדולים לשמר אותה".

דוד ביטן מהליכוד תקף הבוקר את לפיד על נאומו אמש: "לפיד אמר שאנחנו כוחות האופל. כנראה שאצלו הערבים זה כוחות האור. ככה הוא רוצה להתחיל את הבחירות, כשהוא קורא לנו כוחות האופל? שיתאפס על עצמו ויתחיל לדבר אחרת".

במערכת הבחירות הזאת לא נתניהו ראש ממשלת המעבר, אלא לפיד. זה ישפיע על התוצאות?
"זה ישפיע לטובתנו. זה שהוא ראש ממשלת המעבר רק יעזור לנו לקבל יותר מנדטים. מפלגות השמאל הקטנות צריכות להיות מודאגות, כיוון שאם לפיד ראש הממשלה הן לא יעברו את אחוז החסימה. הוא יאכל להן את המנדטים. אם זה המצב אנחנו נקבל יותר מנדטים, כי ככל שמפלגות לא נכנסות הגוש השני מקבל את הקולות שלהן".

עד כמה הנושא של "כן נתניהו, לא נתניהו" יהיה מרכזי במערכת הבחירות הזאת?
"ברור שהנושא של ביבי יהיה על המדף ותהיה לזה משמעות, אבל מבחינתנו זה לטובה. ביבי הוא מכונת מנדטים, הוא מביא את הקולות. ככל שידברו עליו, נביא יותר קולות. כמובן שגם נושא הערבים ויוקר המחייה יהיו על המדף, ובכל הדברים האלה אנחנו מאוד חזקים - כי הממשלה לא עשתה שום דבר. נתניהו הוא איש ביצוע ומדינאי, הוא יכול לעשות דברים שאף אחד אחר לא יכול לעשות במציאות של היום. לכן אנחנו עולים במנדטים".

אחרי ארבע מערכות בחירות, איך הפעם תביאו את ה-61?
"הרבה מאוד השתנה. בעבר בסקרים יחד עם בנט, סער וליברמן בקושי הגענו ל-61 מנדטים, הפעם בארבעה-חמישה הסקרים האחרונים אנחנו 60. אנחנו נקבל 61 מנדטים ויותר מזה, וזאת תהיה קואליציה משנת מציאות מבחינתנו, כיוון שלא תהיה כבר שום אבן ריחיים על גבנו שתמנע מאיתנו לעשות דברים שהציבור שלנו מצפה שנעשה".

אלקין אומר שתקווה חדשה לא תיתן את האצבעות שיחזירו את נתניהו לשלטון.
"עם כל הכבוד, אנחנו לא רוצים לשבת איתו. למה שנקבל כל אחד לממשלה שלנו? אנחנו הליכוד, לא תנועה שעושים לה טובות".

אם תקימו ממשלה, ביטול משפט נתניהו על השולחן?
"התחלתם כבר לעשות את המהלכים נגד נתניהו? נתניהו בתוך המשפט, איזה חוקי חסינות? זה בכלל לא אישיו שעל השולחן. לפי מהלך המשפט, נתניהו לא צריך שום דבר - הוא יסיים את המשפט לטובתו והכל יהיה בסדר".

שבועות ארוכים הערכת שהבחירות יהיו בספטמבר-אוקטובר.
"אמרתי כל הזמן שהם לא יאריכו ולא יחזיקו יותר משנה. אמרתי שהם יפילו את עצמם, וזה מה שקרה באמת. זו קואליציה שלא יכולה להחזיק מעמד. אני לא יודע מה הם מתגאים בעשייה - הם לא עשו שום דבר. שמעתי את אלקין, שום דבר הוא לא הצליח להעביר. תראו לי חוק אחד שהוא העביר בקריאה שנייה ושלישית, מבין הרפורמות שטען אליהן".

אתה מתכונן לפריימריז?
"אנחנו בליכוד, חברי הכנסת, עסוקים בפריימריז כל הזמן - לא מחכים שיכריזו על פריימריז. אני מקווה לסיים כמה שיותר גבוה, זה תלוי בבוחרים".

מה יקרה לחברי כנסת שאיתגרו את ראש הממשלה, כמו יולי אדלשטיין וניר ברקת? ייזרקו אחורה?
"לליכוד יש הרבה מנדטים, הם יכולים להיפגע במיקום אבל הם ייבחרו, זאת לא תהיה בעיה. אני לא רוצה לפגוע באף אחד, לא אגיד מי ייבחר ובאיזה מקום. אני בפריימריז וקודם כל אני רוצה להיבחר. מאמין שיהיה בסדר".