ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, הטילו אמש פצצה פוליטית כשהודיעו כי יתמכו בפיזור הכנסת והליכה לבחירות. זאת, לאחר שמוצו הניסיונות לייצב את הקואליציה. הכנסת תתפזר כבר בשבוע הבא, אז ייכנס לפיד לתפקיד ראש הממשלה. הבחירות צפויות להיערך ב-25 באוקטובר, כשהרשימות תסגרנה ב-8 בספטמבר.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו אמר אמש, "זה ערב של בשורה גדולה למיליוני אזרחים בישראל. הממשלה הכושלת בתולדות המדינה סיימה את דרכה". נתניהו לא פסל על הסף אפשרות להקמת ממשלה חלופית בראשותו בכנסת הזו, אך הבהיר: "הצענו להקים ממשלה חלופית חזקה, אבל זה לא קרה בגלל אנשים שפוסלים אותי - אבל יושבים עם התנועה האסלאמית".

סקר מנדטים ראשון שנערך מיד אחרי הודעת בנט ולפיד ע"י פאנלס פוליטיקס עבור התוכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, מעלה כי כרגע לאף צד אין 61: האופוזיציה עומדת על 60 מנדטים, הקואליציה 55 והרשימה המשותפת 6.

ליכוד 36

יש עתיד 20

הציונות הדתית 10

כחול לבן 8

ש"ס 7

יהדות התורה 6

ימינה 7

העבודה 7

הרשימה המשותפת 6

ישראל ביתנו 5

תקווה חדשה 4

רע"ם 4

מרצ לא עוברת את אחוז החסימה (2.7%)

עמית סגל, הפרשן הפוליטי של חדשות 12, העריך הבוקר: "הבחירות יוכרעו על אחוזי ההצבעה בשני מעוזים משמעותיים: המפלגות הערביות ובמעוזי הליכוד. אלה שני מקומות שאחוז ההצבעה התרסק בבחירות האחרונות. כרגע נראה שיש התעוררות דרמטית בליכוד, אבל כמובן שזה עוד מוקדם. אנחנו לא יודעים האם הקמפיין שיתמקד כמעט כולו במפלגות הערביות לא יעיר גם את מצביעי רע"ם והמשותפת".

"הסיפור השני זה אחוז החסימה. כאן לכאורה הימין מגיע יותר מאורגן מבלוק 'רק לא ביבי' שבו יש ארבע מפלגות שמפלרטטות סביב אחוז החסימה. כדאי להתייחס מאוד בחשדנות ובזהירות לסקרים שנערכים עכשיו, עוד לפני שהמפלגות התארגנו. אני משוכנע שזאת לא תהיה תמונת המפלגות שמתמודדות. קשה לי לראות מצב שבו ימינה ותקווה חדשה מתמודדות בדיוק ככה ושכל המפלגות מתמודדות כמו במתכונת הבחירות הקודמות".

יש סיכוי שמצביעים יעברו מגוש לגוש?
"הלוואי שאני אתבדה, אבל אלה יהיו בחירות של זעם וקיטוב. יש זעם אדיר בציבור הימני על מה שתופסים כבגידה של נפתלי בנט, על נוכלות ועל שיתוף הפעולה עם המפלגות הערביות הלא ציוניות. בצד השני יש זעם על נתניהו ועל הבלוק שלו שלא איפשרו לממשלה לשלוט, לשיטתם, וכמובן הפחד מחזרתו. כשמסתכלים על הנתונים יש הרבה דרמות, אבל באופן מהותי - תמונת המצב כנראה לא השתנתה. בלוק נתניהו פלירטט לאורך כל הבחירות הקודמות סביב איזור ה-60 מנדטים ובסוף סיים עם 59. כך מתחילה גם מערכת הבחירות הזאת. הצדדים מגיעים לקרב נוסף כאשר יש סיכוי לא מבוטל שהוא יסתיים ללא הכרעה".

מה יקרה עם סער, בנט ושקד? מי מהשחקנים האלה יילכו הביתה?
"אין מספיק מנדטים של קולות הימין האנטי-נתניהו כדי לאכלס שתי מפלגות, גם את סער וגם את בנט. או שהם ירוצו ביחד או שאחד מהם בסבירות לא מבוטלת לא יעבור. ההנחה הסבירה אומרת שבנט בהחלט מהרהר באפשרות של לא להתמודד. לכאורה, הדבר הזה מפנה לגדעון סער יותר מקום. אתמול בערב סער הודיע, בציוץ הראשון של מערכת הבחירות, שגם הפעם הוא נלחם כדי שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה. לשם הוא מכוון. האם הדבר הזה כשלעצמו יספיק גם לסער עצמו? גם זה עוד מוקדם לדעת. זה קרב לחיים ולמוות של אנשים שהתרגלנו שעמדו במרכז העניינים בשנה האחרונה. המרחק בין שישה מנדטים לאפס לא מאוד גדול".

נתניהו הודיע שלא יישב עם עבאס בקואליציה. עבאס מצידו אמר שכן יהיה בקואליציה הבאה. למי להאמין?
"נתניהו לא יכול להגיד אחרת עכשיו. קמפיין הבחירות שלו מבוסס כולו על קו סמוטריצ'י, שונה מאוד מהקו של נתניהו בפעם הקודמת - שלילה מוחלטת של כל שותפות עם מפלגה ערבית באשר היא. מבחינת נתניהו, זה הדלק שאמור להביא אותו אל בית ראש הממשלה בחזרה, אחרי הפוגה של שנה וחצי. להערכתי אין סיכוי לשיתוף פעולה בין רע"ם והימין אחרי הבחירות. נתניהו יצטרך לקוות שבנט יתמודד כי הוא צריך את כרית הביטחון הזאת, המפלגה הנוספת שתשלים לו ל-61 אם ייפול. מהצד השני, לפיד יצטרך להקים קואליציה שמשתרעת מעופר כסיף ואולי גם בל"ד ועד לחילי טרופר, וגם אז לגרד את ה-61".