קבינט הקורונה יתכנס היום (שני) כדי לדון האם להקל או להחמיר את ההגבלות, זאת כשבמשרד הבריאות מצביעים על אופטימיות זהירה לאור התחלה של בלימה מסויימת בתחלואת הקורונה בימים האחרונים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש: "יש כאלה שכבר אומרים שיש להם אופטימיות זהירה ושהסגר מתחיל לעבוד. אני יותר זהיר מהזהירים, אני רוצה לחכות שיעברו לפחות עשרה ימים. את ההחלטות על המשך הסגר נקבל רק ביום חמישי".

השר להשכלה הגבוהה ולמשאבי המים, זאב אלקין, דרש מהפרויקטור, הפרופ' רוני גמזו, להניח תוכנית סדורה בפני השרים כדי לאפשר קבלת החלטה מושכלת. "חשוב שיונח בפנינו מודל ברור על ידי אנשי מקצוע עם המספרים שאליהם נגיע בכל מתכונת של סגר", דרש אלקין ב"חדשות הבוקר", "לאף אחד אין ספק שיהיה סגר אחרי שמחת תורה, השאלה מה יהיה ההיקף שלו מבחינה כלכלית, האם הוא יהיה דומה לסגר שהיה עד שמחת תורה או שיהיו הקלות מסויימות".

"הדיון על ההקלות עדיין מוקדם, הוא צריך להתקיים לקראת סוף השבוע הזה", המשיך השר, "כמה שיותר קרוב לשמחת תורה וליציאה מהסגר. צריך לראות אם המגמה של הירידה בתחלואה יציבה ומה הקצב שלה".

התחזיות האלה באמת אפקטיביות?
"משרד האוצר כן יודע להגיד על כל מתכונת של סגר מה יהיה היקף הפגיעה בכלכלה. בדיונים שקיימנו בממשלה, משרד האוצר ובנק ישראל תמיד שמו נייר שמדבר על העוצמה של הנזק הכלכלי. לפעמים התחזית לא מתממשת, זה דינה של תחזית, אבל לפחות יש גורם מקצועי ששם תחזית מאוד ברורה. מצפה מפרופ' גמזו והצוות שמלווה אותו לשים מולנו תג מחיר בריאותי כמו ששמים תג מחיר כלכלי כדי שההחלטה שלנו תהיה מושכלת".

אתה יכול להתחייב שאחרי הסגר תדעו לקבל החלטות קשות שאינן גורפות על כלל הציבור, כמו שהיה אמור לקרות בתוכנית הרמזור?
"המטרה היא לחזור לתוכנית הרמזור. היא כבר מאושרת על ידי הממשלה, אין פה שאלה. השאלה היא באיזה מספר נדבקים ביום או פרמטר רפואי אחר שיאפשר לעבור לתוכנית הרמזור ולהפסיק עם הסגר הארצי".

יש לך קשרים מעולים בעולם החרדי, אתה מצליח להבין למה חלק מהאדמו"רים והרבנים לא מבינים את חומרת הקורונה?
"הרוב המוחלט של הנהגת הציבור החרדי מתייצב ואומר באופן ברור, 'תסגרו בתי כנסת, תתפללו בחוץ'. שמענו את גדולי העולם הליטאי, הרב קנייבסקי והרב אדלשטיין, יוצאים בקריאה ברורה בנושא הזה. רבני ש"ס עשו את זה עוד קודם. זה נכון שיש מנהיגים בציבור החרדי שחושבים שהקורונה היא אשליה, ולצערי מי שמשלם את המחיר הגבוה לכך זה הם עצמם. מקווה מאוד שבסוף יפול האסימון אצל כלל ההנהגה".