חברת מודרנה הכריזה שלשום על תוצאות אופטימיות לניסוי הקליני שערכה, עם יעילות של 94.5% לחיסון נגד הקורונה שפיתחה ונוסה על בני אדם. החברה שנבחרה לייצר את החיסונים בפועל עבור מודרנה היא חברת התרופות לונזה.

ד"ר איתן אברהם, דירקטור החטיבה העסקית לרפואה בלונזה, סיפר ב"חדשות הבוקר" על ההכנות לקראת תחילת הייצור. "כבר מספר חודשים שאנחנו עובדים מאוד קשה כדי להכין את עצמנו ואת כל המערך לייצר את החיסון באופן המוני", תיאר ד"ר אברהם, "בהתחלה נייצר בשני מוקדים, האחד בשוויץ והשני בצפון מזרח ארצות הברית. המטרה היא לייצר 500 מיליון חיסונים בשנה הבאה ולעלות משם. אנחנו משקיעים הרבה מאמץ וכסף כדי להכין את המערך הזה ולהתחיל לייצר כמה שיותר מהר".

"המערך די גדול ועשינו הרבה עבודה כדי להרחיב אותו בצורה מאוד מהירה ויעילה", המשיך ד"ר אברהם, "מכיוון שהסיטואציה פה שונה, נערכנו עוד לפני קבלת האישור הרגולטורי ולכן נוכל לייצר כל כך הרבה חיסונים כבר בשנה הראשונה. זאת בהחלט משימה לא קלה ואנשים שלנו מכל העולם עובדים על זה".

כמה זה יהיה מורכב לשנע את החיסונים למדינות שרכשו אותם?
"מה שטוב בחיסון של מודרנה זה שהטמפרטורה שבה החיסון צריך להיות היא מינוס 20 ואפשר גם למשך זמן מסויים בטמפרטורה גבוהה יותר של שתיים עד שמונה מעלות, מה שמקל מאוד על ההפצה וגם על האחסון של המוצר".

מתי להערכתך נקבל את החיסון כאן בישראל?
"זאת שאלת מיליון הדולר, זה תלוי בהרבה גורמים. יש הרבה תחרות ובקשות לקבל את החיסון. אנחנו מבחינתנו עושים את המקסימום לייצר כמה שיותר וכמה שיותר מהר. לפי ההערכות, בשנה הבאה יתחיל להגיע החיסון. כמות ותזמון מדוייקים אני לא יכול להגיד".

אין ארגון ביון בעולם שלא ירצה להגיע למפעל שלכם ולשים יד על כמה מיליוני בקבוקונים. איך אתם נערכים לזה?
"זאת נקודה מאוד מעניינת. עיקר האבטחה היא בתחום אבטחת המידע האלקטרוני. יש לנו אנשים שעוסקים בזה ואני בטוח שגם למודרנה יש ולמדינות שמעורבות כמו ארצות הברית ואחרות. הן מאוד נזהרות בנושא הזה. לגבי הייצור הפיזי, כלומר הבקבוקונים עצמם עם הווירוס, אני לא חושב שמישהו יבוא וינסה לחטוף את זה".

עוד פרויקט חשוב שלכם בימים אלה הוא פיתוח תרופה לסרטן שנחשבת למהפכה ענקית בתחום.
"התרופה תעשה שינוי פרדיגמה בעולם הרפואה. זו תרופה שמותאמת אישית, התאים של החולה מהונדסים גנטית ומוחזרים לחולה כדי לתקוף ולחסל את הסרטן. אלה טיפולים מאוד יקרים ולכן אנחנו עובדים להוזיל את עלות הייצור של הטיפולים האלה, בשיתוף בית החולים שיבא ובתי חולים אחרים בכל העולם".