קבינט הקורונה החליט להעלות את גובה הקנס על אי עטיית מסיכה מ-200 ל-500 שקלים, זאת לאור העלייה המדאיגה במספר הנדבקים בנגיף בעת האחרונה. הממשלה נערכת לתרחיש שבו מספר החולים יאמיר ל-125 אלף איש, מתוכם 2,000 מונשמים ומאות מתים. עם זאת, למרות הצהרת משרד הבריאות כי יערכו 15,000 בדיקות קורונה מדי יום, נראה כי המספר בשלב זה עומד על כמה אלפי בדיקות ביום בלבד.

שר המודיעין אלי כהן טען ב"חדשות הבוקר" כי מספר הבדיקות זהה ליעד: "אני מסכים שצריך להגדיל את הבדיקות, אבל אנחנו עומדים על כ-15 אלף בדיקות מדי יום". הפרשן הכלכלי-פוליטי נחמיה שטרסלר ביקש לתקן אותו: "זה לא 15 אלף, אתמול בדקו 8,000 בלבד. צריכים 30 אלף בדיקות".

"הממוצע של השבוע האחרון עומד על 15 אלף בדיקות ביום", השיב כהן, "יולי אדלשטיין מקפיד על הגדלת הבדיקות ומאמין במדיניות הזאת. בסופו של יום, כשמסתכלים על הנתונים של ישראל מול מדינות אחרות כמו שבדיה, כשבישראל יש 300 נפטרים בלבד, זה בגלל הציות להנחיות בנושא חבישת המסיכות. המסר שלנו לאנשים הוא להקפיד על ערבות הדדית מול האנשים שנמצאים איתם ומול בעלי העסקים".

זה נכון שלציבור יש אחריות, אבל גם לממשלה. למה לא עושים יותר כדי לעצור את שרשראות ההדבקה?
"יש תמיכה של שר הבריאות, השר שטייניץ וגם שלי לקדם את החקיקה של השב"כ. לדעתי 99% מהאנשים יסכימו לנושא של השב"כ כי הם רוצים לקום בבוקר, לצאת לעבודה ולפתוח את העסקים. אם רמת התחלואה תישאר כפי שהיא, ביום ראשון נעביר את החקיקה של השב"כ. זה לא שימוש אוטומטי אלא מנגנון של מעל כמות נדבקים יומית. בחודש הקרוב משרדי הבריאות והמודיעין ישיקו את אפליקציית מגן 2, אבל היא וולנטרית ולא תחליף לאמצעי שב"כ".

שטרסלר התרגז מדברי השר: "כהן מעמיד תוכניות קדימה, אבל לנו יש זיכרון. משרד הבריאות אמר שתהיה אפליקציה כזאת כבר לפני חודשיים, הבטיח לנו, הצהיר על זה. לממשלה הזאת יש 400 מיליארד שקל תקציב, ובסוף מכל הדבר הענק הזה הולכים לשב"כ שבכלל עוסק בטרור ואומרים לו, 'תציל אותנו, תעשה את מה שהיינו צריכים לעשות לפני חודשיים-שלושה'. זה אבסורד, איזה ניהול מדאיג".

"לא אבסורד, לא מיניה ולא מקצתיה", הגיב כהן, "נתנו תקציב שהלך לעסקים ועשרה מיליארד שקלים לטובת חיזוק מערכת הבריאות. נחמיה, בתור כלכלן וגם אני כלכלן, לימדנו ביחד באוניברסיטת תל אביב, "האקונומיסט" קבע שמדינת ישראל היא בין עשר המדינות הבטוחות שטיפלה במשבר בצורה הטובה ביותר. תודות לטיפול בהתחלה עם כמות נדבקים ונפטרים נמוכה, הצלחנו לבוא ולפתוח את הכלכלה. עדיף שנחמיה ידע את הנתונים".

אחרי הפרסום של עמית סגל על ההקלטות מתוך קבינט הקורונה, אתה תומך בפוליגרף לשרים?
"חד וחלק. זה מקרה חמור ששווה חקירה. דיונים מתוך הקבינט לא צריכים להיות מוקלטים ומודלפים. היום זה קבינט הקורונה בסוגיה בריאותית, מחר זה הקבינט הביטחוני. אם נצטרך ללכת לפוליגרף, נלך לפוליגרף. ביטחון המדינה קודם. יש דיונים בחדר סגור שלא צריכים לצאת החוצה".

יש לך מושג מי השר שהקליט והדליף?
"לא, לא נכחתי בדיון שממנו יצאה ההקלטה. גם אם הייתי, סביר להניח שלא הייתי יודע. בדיונים נמצאים חוץ מהשרים גם גורמים מקצועיים ופקידות, כך שזה לא בהכרח אחד מהשרים. יש איסור על כניסה לדיוני הקבינט עם אמצעים מקליטים, כל מי שנכנס חייב להפקיד את הטלפון וכל מכשיר הקלטה אחר בכספת שנמצאת בכניסה לחדר הדיונים".