סדרת הכתבות החדשה של חדשות 12 מסכמת עשור בו השתלטו הרשתות החברתיות על כל תחומי החיים שלנו ושינו אותם בלי היכר. בעשר השנים האחרונות הפכו תאגידי הרשת לחזקים יותר מאשר המדינות בהן הן פועלות. פייסבוק, גוגל, טוויטר ואינסטגרם אוגרות כל שביב מידע עלינו, יודעות איפה אנחנו נמצאים, עם מי אנחנו מסתובבים ואנחנו - מכורים אליהן. 

בעקבות שידור הכתבה הגיעו לאולפן "חי בלילה" עם נדב בורנשטיין חברת הכנסת רויטל סויד מרשימת "העבודה גשר", מנחה NEXT דרור גלוברמן וכוכבת הרשת מריה דומרק כדי לדון במהפכה שהרשתות החברתיות הביאו אל חיינו, וגם על המחיר שכולנו משלמים על כך. 

"בעשור האחרון נולדה עוד מעצמה עם מיליארדי אזרחים ויש לה כללים וחוקים משלה, שהם שונים מאוד מהחוקים בעולם האמיתי", אמרה חברת הכנסת סויד, שהקימה לפני 5 שנים את השדולה למרחב הווירטואלי והרשתות החברתיות, "לפני חמש שנים השיח שלנו בשדולה היה על האלימות והבריונות ברשת והיום אנחנו  בשפה אחרת לגמרי, כי בהמשך נוצרה גם פגיעה בפרטיות שלנו". 

במדינות רבות נחקקו חוקים המגבילים את כוחן של הרשתות החברתיות. גרמניה מחייבת את פייסבוק להסיר תכנים מסיתים תוך 24 שעות, אוסטרליה מאיימת במאסר ממושך על שיתוף חומרים אלימים ובסין לקחו את הנושא הכי רחוק שרק אפשר וחסמו את הפלטפורמה לחלוטין. ומה קורה בישראל? שום חקיקה משמעותית לא נעשתה, מה שמונע מהמדינה להנות מהמיסים שחברות אלו היו יכולות לשלם וגם מאפשר חופש פעולה ברשתות החברתיות, שכידוע, יכול גם להיות קטלני. 

סויד, אולי את ועמיתייך הפוליטיקאים נהנים ותלויים בפייסבוק וברשתות החברתיות שאתם לא רוצים להטיל עליהן רגולציה?
"ממש לא. כשהגיעו התקנות של ה-GDPR ניסיתי להכניס חקיקה לארץ, אבל היא נבלמה לחלוטין. קח לדוגמא את חוק תעמולת הבחירות, שהיה מוכן לקריאה שנייה ושלישית. כל מה שהיה צריך לעשות זה להצביע והיינו מגיעים לעידן המודרני, אבל נתניהו יודע שעכשיו הוא יכול לומר את מה שהוא רוצה, בין אם זה אמת ובין אם לא. אף אחד לא רוצה לאבד את הקשר הישיר, אבל כולנו חייבים לומר דברי אמת ברשת ולא דברי הסתה ופייק ניוז". 

גלוברמן הציע לבחון את הנושא בפרספקטיבה של זמן והשווה את הדרך בה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, העביר מסרים לאורך השנים. "לפני עשרות שנים הוא הפיץ רעיונות מורכבים בספרים שכבשו את העולם", אמר, "לפני עשרים שנה הוא שכנע מיליונים לבוא אחריו בעזרת ראיון של כמה דקות בטלוויזיה והיום הוא משתמש בסטטוס של כמה מילים. הבעיות בעולם נהפכו להרבה יותר מורכבות ומנהיגים מתייחסים אליהן בסטטוס של כמה מילים. יש מערכת יחסים עדינה בין נתניהו ופייסבוק, אבל זאת לא מערכת יחסים שקורית רק במדינת ישראל. חברי הכנסת תלויים בפייסבוק, הם לא ילכו נגדם כי הם תלויים בהם, ולכם הם לא יטילו עליהם מיסים. אתה לא יכול להיות חלק מהחברה בלי לשלם לה מס מהזמן, מהלב או מהפרטים שלך". 

לצד השינויים שהרשתות החברתיות הביאו לפוליטיקה בישראל ובעולם ישנם גם שינויים חברתיים בולטים, ומי שיכולה להעיד על כך היא מריה דומרק, שבוקר בהיר אחד החליטה למחוק את כל התמונות מחשבון האינסטגרם הפופולרי שלה, שמנה אז למעלה ממיליון עוקבים. "אינסטגרם זו בועה בה אנשים מציגים את מה שהם רוצים להציג מהחיים שלהם, את הרגעים הכי טובים שלהם, וזה עלול לשבש את התפיסה שלנו לגבי מי אנחנו", סיפרה, "הייתי בתוכנית ריאליטי במשך ארבעה חודשים והניתוק מהטלפון עשה לי ממש טוב, כי הייתי מכורה לרשתות החברתיות. כשיצאתי האינסטגרם גדל והבנתי שכל הפוסטים שאני עושה זה על מנת לקבל תשומת לב. זאת לא באמת מי שאני. אני לא נהנית מלעשות 300 תמונות ולבחור את האחת" .

View this post on Instagram

A post shared by MARIA DOMARK (@maria_domark) on

הרגשת שאת מצטלמת בצורה חושפנית כי את יודעת שזה יותר יעבוד?
"בין היתר. מדינה שלמה, לפחות כך אני ראיתי את זה, התנפלה עלי בתגובות על כל פוסט שאני מעלה, בין אם התמונה חשופה או לא. זה הלם, אף אחד לא רגיל לקבל כמויות כאלה". 

רוב הנערות שצופות בנו, רוצות להצליח כמוך.
"נכון, זו הנורמה, כולם רוצים עוקבים וכמה שיותר. ככה אנחנו מתקבלים חברתית, אם יש לך הרבה עוקבים אנשים מסתכלים עליך אחרת, אתה נהיה מקובל. אני אומרת לקחת את החיים בפרופורציות, החיים זה לא הרשתות החברתיות. החיים זה המשפחה, הנופים, הטיולים".