היום בשלוש בצהריים צלצל הטלפון של סמנכ"ל הביטוח הלאומי, אילן מורנו. על הקו היה עורך הדין שלו, ירון קוסטליץ. "התקשרו הרגע מפרקליטות מחוז ירושלים", בישר עורך הדין למורנו, "החליטו שם לסגור נגדך את התיק". אילן מורנו הניח את השפופרת ולקח נשימה עמוקה. הסיוט שמלווה אותו ואת המשפחה שלו כבר יותר משנתיים נגמר סוף-סוף.

יש אנשים שאתה מאמין להם מהרגע הראשון שאתה מסתכל להם בעיניים. אילן מורנו ענה על ההגדרה הזו, כשפגשנו אותו לראשונה ליאת לויאן-ורסאנו ואני בינואר האחרון. הוא הגיע לפגישה עם סילביה, אשתו ובנו משה, מצויד בתיק עמוס מסמכים וקלטות. סילביה לא יכולה הייתה לעמוד במתח ובעצבים ויצאה להסתובב בחוץ עד שנסיים. אילן ומשה גוללו בפנינו סיפור שנשמע דמיוני.
הוא התחיל ב -19 באוגוסט 2006, היום בו דפקו על דלת משפחת מורנו בירושלים נציגי קצין העיר והודיעו לאילן וסילביה שעמנואל, בנם, סגן-אלוף בסיירת מטכ"ל, נפל במהלך פעולה סודית של היחידה בעומק לבנון. באותה נשימה הודיעו נציגי צה"ל להורים ההמומים שיש להסיר מקירות הבית את תמונותיו של עמנואל, ושדיוקנו אסור לפרסום. עמנואל מורנו ז"ל, היה ההרוג בעל הדרגה הגבוהה ביותר במלחמת לבנון השנייה, והחלל היחיד בתולדות המדינה שתמונתו נאסרה לפרסום גם אחרי מותו.

פחות משנה, ליתר דיוק 11 חודשים בלבד אחרי נפילת הבן, פשטו שוטרי היחידה הכלכלית של משטרת ישראל על לשכתו של אילן מורנו, סמנכ"ל הביטוח הלאומי. משם הובילו אותו לעיני עובדיו המופתעים לניידת שלקחה אותו לביתו כדי לפשוט על ניירות שלכאורה הסתיר שם. אילן מורנו, אב שכול פחות משנה מאז נפילת בנו, נעצר למשך חמישה ימים ולילות. הוא נחשד כי לקח לכיסו שוחד של מיליונים מקבלנים עמם היה בקשרים עסקיים במסגרת עבודתו בביטוח הלאומי.

בפגישותינו הרבות, ובמהלך חודשיים של עבודה, פרסו בפנינו אילן ומשה, בנו, חוקר פרטי במקצועו שנשבע על הקבר של עמנואל להוכיח את החפות של אבא, פרטים מטרידים ביותר על הדרך בה נרקמה מה שכינו אז "העלילה" נגד אילן. הם סיפרו על גורמים בעלי אינטרס מובהק של שנים להיפטר מאילן שנחשב לחושף שחיתויות בביטוח הלאומי, על ניהול החקירה במשטרה שהיה לכאורה נגוע באינטרסים זרים, ועל קשרים אסורים בין גורמי חקירה לבין בכירי הביטוח הלאומי, במרכזם רומן שנרקם בין קצין המודיעין שליווה את החקירה, סגן ניצב עוזי עובדיה, לבין מנהלת הלשכה של מורנו, שגם העידה בתיק במסגרת החקירה הסמויה. הפרטים האלה ואחרים, מגובים בראיונות שקיימנו ומסמכים, הקלטות וצילומי מצלמה נסתרת שאספנו פורסמו בתחקיר שפורסם ב"עובדה" בחודש פברואר האחרון.

מספר חודשים לאחר שחרורו מהמעצר, ולאחר שלאזכרת בנו בבית הקברות, וגם לבית הכנסת בו התפלל הגיעו בלשי משטרה "לשמור" שאינו מפר את תנאי המעצר, הוחזר אילן מורנו לעבודה בביטוח הלאומי. זמן מה לאחר מכן, בחתימת נציבות שירות המדינה ובאישור הפרקליטות הושבו לו גם כל סמכויותיו כסמנכ"ל בביטוח הלאומי. רק לפרקליטות מחוז ירושלים לקח יותר משנה וחצי לברר את עניינו של מורנו, אב שכול שהשמיים נפלו עליו, ואז נפלו פעם נוספת. היום, יותר משנתיים מאז נעצר, התקשרו סוף-סוף מהפרקליטות למורנו להודיע לו על סגירת התיק מ"היעדר ראיות מספיקות".
ב 19 באוגוסט, בעוד פחות משבועיים, תעלה משפחת מורנו להר הרצל לציין את יום השנה השלישי לנפילתו של עמנואל. בפעם הראשונה יעשו את זה אילן, סילביה והבנים מבלי שסכנת המשפט הבלתי אפשרי מבחינתם "מדינת ישראל נגד מורנו" מרחפת מעליהם.