זה קורה רגע אחרי שירד מהמזרן, אחרי אחד הקרבות החשובים בחייו, כשהוא מבין שהוא במסלול הבטוח להיות אלוף העולם. דווקא אז, כשאגלי הזיעה עוד על הפנים והדופק בשמיים, הוא מקבל שיחת טלפון, שמשנה את חייו לנצח. סעיד מולאי הוא אחד מספורטאי הג'ודו המובילים בעולם שעד לפני קצת יותר משנה היה ההבטחה הגדולה של איראן לאולימפיאדה.

אלא ששיחת הטלפון שהוא מקבל במהלך אליפות העולם בטוקיו ב2019, שולחת אותו לעשות משהו שהיה מבחינתו קו אדום: להפסיד בכוונה קרבות כדי שלא יצטרך להתייצב מול מועמד מישראל. הרשויות באיראן מבהירות לו שאסור לו להגיע למצב שבו הוא מתייצב מול שחקן ישראלי על המזרן. ומולאי מבין שהחיים שלו צריכים להשתנות.

סעיד מולאי  (צילום: מתוך "עובדה", קשת12)
צילום: מתוך "עובדה", קשת12

שנה וחצי חלפה מאז שיחת הטלפון הזו, ומה שקרה בחודשים האלה הוא כמעט דימיוני: מולאי החליט לערוק מאיראן. בסיוע הנהלת איגוד הג'ודו העולמית הצליח למצוא מקלט באירופה, לוותר על מולדתו וביתו, וגם על משפחתו שנשארה באיראן.

לא מזמן עשה מולאי עוד מהלך אמיץ אחד: הוא נחת בישראל כדי להתמודד בתחרות שהתקיימה בתל אביב. והוא גם התיישב מול המצלמה של בן שני ודיבר בחופשיות ובפתיחות על המסע שעבר מהרגע מטהרן לתל אביב. "אמרתי לעצמי: תחיה באומץ", הוא מתאר. "בשנייה אחת החלטתי לשנות את כל החיים שלי ולהתחיל חיים חדשים, ולהגיד לעולם שאני שם. אמיצים אף פעם לא מתים. אנשים חזקים, אנשים עם לב גדול, אף פעם לא מתים".