בתחילת 2010, פחות משנה אחרי שקיבל את תפקיד מנהל לשכת ראש הממשלה בעקבות ניצחונו של בנימין נתניהו בבחירות 2009, החליט ארי הרו לפרוש מתפקידו. חודשיים קודם לכן הוא אושפז בבית החולים לשבועות ארוכים בגלל בעיות לב, והחליט שזה מספיק לו.

באותה תקופה הרו היה לחוץ לא רק נפשית, אלא גם פיננסית. כתוצאה מכך הוא ביקש סיוע כספי מאיש העסקים נתן ג'ייקובסון – וזכה ממנו לסיוע בהיקף של חצי מיליון שקל. בריאיון לאילנה דיין שישודר מחר בערב (ד') בתוכנית "עובדה" מסביר ג'יקובסון מה עובר בראשו של איש עסקים שמחליט להעביר מאות אלפי שקלים למקורב לראש הממשלה, כיצד מקורב לראש הממשלה יכול לנצל זאת, וגם שופך אור על העומס הנפשי אליו יכול להיקלע מי שנמצא בקרבת ראש הממשלה.

"שלושה חודשים לפני שארי הרו פרש פגשתי אותו במלון לרום או משהו כזה בירושלים. והוא אומר לי 'תשמע, אני צריך לעזוב את ביבי... אני לא יכול לחיות. לא יכול, לא יכול להחזיק משפחה. אני קודם כל אין לי יום ולילה, אני, אני עובד בלי סוף, אני לא מרגיש טוב מזה... כל חודש אני חייב להכניס את היד לכיס ולהוציא ממה שיש לי כדי לשלם לבית הספר לילדים שלי. אני לא יכול להמשיך ככה'. ואז הוא מתחיל להסביר לי, 'אולי כשאני אסיים תתן לי עבודה'. אז אמרתי לו 'ארי, אני לא רוצה אותך כשכיר. לא רוצה'. [והרו אומר]: 'תשמע, יש לי כל מיני קשרים... אני יכול להביא לך כל מיני קשרים'".

קשרים שהוא יצר כמנהל הלשכה של נתניהו?

"כרל"ש של נתניהו, כיו"ר של הליכוד בארה"ב".

אני שואלת את עצמי מה יש לאיש הזה, נתן ג'ייקובסון, לשפוך חצי מיליון שקל על ארי הרו, חוץ מאשר להרוויח עוד קשר לנתניהו?

"יכולים גם לשאול למה אחד כמו נתן ג'ייקובסון צריך קרבה לנתניהו".

זה אף פעם לא מזיק.

"זה לא, אבל זה לא עוזר... לא הצטרכתי את זה... ההסכם שלי היה 'ארי אני אתן לך הלוואה. זה יהיה מקדמה כנגד עסקות שתביא. כשהעסקות ייכנסו נוריד את זה מהכסף שתרוויח... אבל אם אתה לא מביא לי עסקים, ויש לי יותר מדי ניסיון עם אנשים שמבטיחים לי כל מיני דברים ומביאים לי שום דבר, אנחנו מקבלים את זה כהלוואה'".

רק שארי הרו לא הבין את זה ככה.

"כשאמרתי לו את זה הוא הבין את זה טוב מאוד... זה קל לא לקבל את הדברים אחר כך, כשכבר יש לך את הכסף בכיס או כשכבר השתמשת בכסף".

היה כתוב באיזשהו מקום שזאת הלוואה במקרה שלא מתבצעות עסקות?

"לא היה שום דבר כתוב".

מסלול עוקף משרד החוץ לביקורים רשמיים

הרו חתם על הסכם עד מדינה נגד נתניהו בתיקי 1000 ו–2000, וצפוי לרצות שישה חודשי עבודות שירות על מרמה והפרת אמונים. לפי ההסכם בין הרו לבין הפרקליטות, שנחתם באוגוסט, כתב האישום שבו יודה יוגש רק לאחר שתתקבל החלטה בתיקי ראש הממשלה, כך שאפשר יהיה לבחון אם הוא ממלא את חלקו בהסכם.

את העבירות שגרמו לו להפוך לעד מדינה ביצע הרו בתקופה השנייה בה שירת בלשכתו של נתניהו ב-2013-2015. הלחץ הכספי שבו היה נתון הרו - העולה מדבריו של ג'יקובסון - עשוי להסביר מדוע הרו ביצע את העבירות הללו. הרו הודה שהסתיר את העובדה שהוא מוסיף להחזיק בחברת H3 שהיתה בבעלותו מהיועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה, וכן שפעל בניגוד עניינים לטובת החברה הפרטית שבבעלותו. כך, חברה שביקשה לארגן לנשיא מדגסקר ביקור בישראל ופגישה עם נתניהו שכרה לשם כך אתH3 . תחילה דחה משרד החוץ את ההצעה לביקור, אך בעקבות התערבותו של הרו נפגש הנשיא עם ראש הממשלה.

תחקיר "עובדה" חושף כי ג'יקובסון שאף להתחבר לצחי הנגבי, אבי דיכטר, וגם לנתניהו עצמו. הפעילות העסקית שלו התבססה על סליקת אשראי לאתרי אינטרנט ומכירת תרופות מרשם דרך האינטרנט. ב-2012 הוא היה מעורב בישראל בפרשת סליקת אתרי ההימורים והפורנו בארה"ב על ידי ויזה כאל ב-2007-2010. ג'יקובסון עבר במסגרת פרשה זו חיקור דין בקנדה, שם טען שנסחט על ידי מנכ"ל ויזה כאל בועז צ'צ'יק ומקורבו אלברט אלחדף. מלבד זאת הוא הורשע בעבר בארה"ב בהלבנת הון בהיקף של 46 מיליון דולר, בגין סליקה לא חוקית של אתרים באינטרנט. אבל במשפט חוזר שנערך ב-2014 בארה"ב מול חבר מושבעים, הוא זוכה מהאישומים נגדו.

חשבונית מס' 001 מהחברה של הרו

בחזרה לקשריו עם איש המפתח בחקירות נתניהו - ג'יקובסון טוען שנוסף לחצי מיליון שקל, הוא העביר לשימושו של הרו רכב ודלקן, וגם אותם הרו לא מיהר להחזיר בתום ההתקשרות ביניהם. "הוא השתמש בטויוטה קאמרי נדמה לי. הייתי מופתע שנאלצתי לומר לו 'ארי אתה צריך להחזיר לי'".

כדי להשיג את הכסף ביקש ג'יקובסון מפרקליטו, עו"ד בני כץ, לדרוש מהרו את הכסף. "אני נכנס לתמונה אחרי שנעשה ניסיון לבקש מארי הרו את הכסף חזרה ויש סירוב", אומר כץ ל"עובדה". "ואומרים לי אוקיי, בבקשה, תפעל. דבר איתו. ומתחיל בדרכי נועם. ואז ארי הרו אומר לא, לא הלוואה, נתתי לו שירותים של ייעוץ עסקי. אז אני אומר לו בסדר, איזה שירותים נתת? בוא תראה לי מסמך, תראה לי איזו חוברת שהכנת עבורו, איזו סקירה מדינית של מצב בריכות השחייה בירושלים והשקעה בספא בת"א. תראה לי מה עשית. ואין, אין, אין... יש נתק מוחלט. אני אומר לו 'הבנתי את הייעוץ. אז בוא תחזיר את הכסף וניפרד כחברים'. ואז מגיעה חשבונית שמעידה שכביכול הכסף ניתן עבור ייעוץ".

לחברה שלו H3 גלובל?

"כן. חשבונית מס' 001".

זאת אומרת שזו החשבונית הראשונה שהוא הוציא בפירמה?

"הראשונה, כן. מתנהלת שיחה לא נעימה".

אבל ארי לא מוכן להחזיר את הכסף.

"עד היום הוא לא מוכן להחזיר את הכסף".

ולמה בעצם לא תבעתם אותו?

"כי כמו בחלק גדול מהתיקים אני מקבל הוראת pause".

ג'יקובסון אומר לך תחדל?

"נכון".

כשג'יקובסון עצמו נשאל מדוע החליט לבסוף לא לתבוע את הרו על הסכום שמעולם לא החזיר, הוא אומר: " מה, אני אלך לבאר שאין בה מים?... אני מרחם על הבן אדם. הוא הבין שזו הלוואה, אבל מאיפה יש לו כסף להחזיר את זה?"

בגלל זה בעצם אתה לא הולך לבית משפט?

"הוא מסכן... אני מרחם עליו שהוא בצרות עכשיו עם המשטרה. אני מקווה בשבילו שהוא לא עשה דבר פלילי עבור נתניהו או לעצמו".

"הם לא אוהבים להכניס את הידיים לכיסים"

ג'יקובסון מספר ל"עובדה" על קשריו עם פוליטיקאים ובכירים בישראל ובעולם - ועל המתנות שהוא מרעיף עליהם.

השאלה היא אם אתה מבין לא רק מה זה עושה לך, אלא מה זה עושה להם? לאנשים האלה שיושבים איתך בגלל הכסף והסיגרים שלך? אם אתה מבין שזה משחית אותם?

"לא", עונה ג'יקובסון, "הייתי אומר שהם מושחתים מראש, לפני שהם יושבים איתי".

ואחרי?

"אני לא משחית אותם. בזה שהם מושחתים הם רוצים לשבת איתי. בשביל הטובות שאולי יכולים לקבל ממני... הם מושחתים מראש. אבא שלי היה אומר ככה: they have deep pockets. יש להם כיסים עמוקים. And short arms. וידיים קצרות. הם לא אוהבים להכניס את הידיים לכיסים שלהם".

מטעמו של ארי הרו נמסר בתגובה: "הטענות העולות בכתבה הינן מופרכות, שקריות ואופן ההצגה שלהן מגמתי.

"לאחר פרישתו של ארי הרו משירות ציבורי, שכר מר ג'יקובסון את שירותי חברת הייעוץ של ארי הרו. התשלום המוזכר בפנייתכם הוא שכר הטרחה שקיבלה חברת הייעוץ עבור השירותים שהעניקה למר ג'יקובסון לקידום עסקיו הפילנטרופיים והעסקיים, שכללו בין היתר פגישות רבות בארץ ובחו"ל, שיחות טלפוניות, דו"חות עסקיים, חיבורים עם גורמים עסקיים בישראל ובחו"ל ועוד, בדומה לשירותי הייעוץ המקצועיים שמספק מר הרו לכל לקוחותיו ברחבי העולם. כל ניסיון לרמוז כאילו התשלום היה עבור התקופה שבה ארי שימש בתפקיד ציבורי, הוא שקרי ותלוש מן המציאות.

"כשנתיים לאחר שהסתיימה עבודת הייעוץ, טען מר ג'יקובסון, שהסכום שניתן לחברת הייעוץ היה הלוואה, ודרש את החזרתו. בא כוחו של הרו דחה את טענתו בשתי ידיים.

"במסגרת הסכם ההתקשרות שבין מר ג'יקובסון לחברת הייעוץ, העמיד מר ג'יקובסון רכב לשימושו של מר הרו. עם תום שירותי הייעוץ, הוחזר הרכב על ידי עובד חברת הייעוץ, שכן מר הרו שהה בחו"ל באותה תקופה".