אסון צאלים ב' נחשב לטראומה הקשה ביותר בתולדותיה של סיירת מטכ"ל - חמישה מחיילי היחידה נהרגו בתאונת אימונים שהתרחשה בנובמבר 1992 במהלך תרגיל הכנה לחיסולו של נשיא עיראק סדאם חוסיין. התאונה הקטלנית הפכה תוך שעות מרגע התרחשותה לפרשה משפטית סבוכה שטלטלה את צמרת צה"ל וגרמה לשבר חסר-תקדים בסיירת מטכ"ל.

כתב "עובדה" עמרי אסנהיים חקר את הפרשה הזו במשך שנים, במסגרת העבודה על ספרו "צאלים - הטראומה של סיירת מטכ"ל" (הוצאת כנרת-זמורה-ביתן) שיצא לאחרונה לחנויות הספרים. את התחקיר שלו עיבד לסרט דוקומנטרי מקיף על הפרשה, שחלקו הראשון שודר ב"עובדה" לפני שבועיים.

בחלק השני של הסרט מדברים לראשונה כל גיבורי הפרשה, כולל שר הביטחון אהוד ברק (אז עדיין רמטכ"ל) והאלוף במילואים אורי שגיא, שכיהן כראש אמ"ן בזמן התאונה, על 'מלחמת הגנרלים' שפרצה בעקבות התאונה והסעירה את הפיקוד העליון של צה"ל. אלוף עמירם לוין, שהיה הפרויקטור של המבצע לחיסול סדאם, מאשים את מפקד הסיירת דאז, דורון אביטל, בבריחה מאחריות ובהתחמקות מהמשפחות השכולות; אביטל, לעומת-זאת, מתעקש שהוא, בניגוד לאחרים, 'שיחק בצורה נקייה' לאורך כל הפרשה. מוקד המחלוקת היא השאלה מי היה מפקד המבצע והתרגיל בצאלים - שאלה שגם היום, שני עשורים לאחר האסון, ממשיכה להסעיר את כל המעורבים.
באירוע הטרגי נהרגו מפגיעת הטילים חמישה חיילים– אריה כהן, שמרי שפרן, אלעד שילה, שרון תמיר וערן ויכסלבאום; שישה חיילים נוספים, בהם החייל שגילם את הרודן העיראקי, נפצעו קשות.

פרשת צאלים: חלק א'

>> פרשת צאלים ב' - לכל הכתבות המלאות והקטעים הבלעדיים

עובדה, ימי שני בשעה 21:00