זו הייתה הטראומה הקשה ביותר בתולדותיה של סיירת מטכ"ל: בנובמבר 1992, בדיוק לפני עשרים שנה, נהרגו חמישה מחיילי החידה בתאונת אימונים קטלנית בבסיס צאלים, אחת מתאונות האימונים הקטלניות בהיסטוריה של צה"ל. 20 שנה אחרי הטרגדיה, חושף כתב "עובדה" עמרי אסנהיים את המסמכים הסודיים של המבצע חסר-התקדים אותו תרגלה הסיירת בבוקר התאונה: חיסולו של נשיא עיראק, סדאם חוסיין. התחקיר המקיף שערך אסנהיים במשך למעלה משנה מופיע בספר חדש על הפרשה, "צאלים: הטראומה של סיירת מטכ"ל" שיצא לאור השבוע בהוצאת כנרת-זמורה-ביתן. במקביל, הביא אסנהיים את כל גיבורי הפרשה אל מול המצלמות של "עובדה", כדי לספר בפעם הראשונה את הסיפור המלא של פרשת צאלים על כל היבטיה.

בתחקיר שערך אסנהיים נחשפים לראשונה פרוטוקולים של ישיבות המטכ"ל והממשלה בנושא, ובכללם הישיבה הדרמטית בה אישר ראש הממשלה יצחק רבין לצה"ל להתקדם בהכנות למבצע החיסול. בעבר נטען כי רבין הסתייג מההכנות למבצע ונטה לדחותו, אבל הפרוטוקולים לא מתירים מקום לספק. "ראש הממשלה מאשר את היעד", כתב מזכירו הצבאי של רבין תא"ל עזריאל נבו בסיכום הדיון. "זהו מבצע שצריך ללכת עליו כאשר הסבירות להצלחה היא גבוהה מאוד, ועל כן יש לבנות יכולת בצורה הטובה ביותר ולהמשיך בהכנות". רבין עצמו הגדיר את חיסול סדאם כ"יעד בר משמעות, שנוגע לביטחון הפנימי של ישראל, אני לא רואה בעולם הערבי דומה לו".

בתכנית נחשף גם המסמך הראשון בנושא מבצע החיסול, שהופץ לצמרת צה"ל ב-20 בינואר 1992 מלשכתו של הרמטכ"ל ברק – תחת מידור כבד. ייחשפו גם מסמכים אחרים מישיבות המטכ"ל בנושא, שמצביעים על מחלוקת בין האלופים אורי שגיא שכיהן כראש אמ"ן באותה תקופה לבין האלוף עמירם לוין שהיה "הפרויקטור" של המבצע. שגיא התנגד למבצע, והביע חשש גם מלוח הזמנים הקצר שהוקצב לו.

בין המרואינים בכתבה – שר הביטחון ברק, האלופים ברק ולוין, מפקד סיירת מטכ"ל בעת המבצע דורון אביטל, וגם שני הנאשמים היחידים בתאונה הקשה, שמדברים לראשונה: סרן דרור, מפקד צוות השיגור שאמור היה לחסל את סדאם חוסיין באמצעות טילי "תמוז" מונחי טלוויזיה; ורב-סרן דורון קמפל, מפקד הכוח, קצין מוערך שיועד לגדולות, אך פרש מצה"ל ועזב הארץ בעקבות התאונה בה נהרגו חמשת חיילי הסיירת – סגן אלעד שילה, סמ"ר אריה כהן, סמ"ר שמרי שפרן, סמל שרון תמיר ורב"ט ערן ויכסלבאום.

חלקו השני של התחקיר שערך עמרי אסנהיים ישודר ביום שני הבא בשעה 21:00. ספרו של אסנהיים, "צאלים: הטראומה של סיירת מטכ"ל" יוצא במקביל לחנויות הספרים ברחבי הארץ

צאלים - עמרי אסנהיים (צילום: עובדה)
"צאלים: הטראומה של סיירת מטכ"ל" | צילום: עובדה

>> הפרוטוקולים לפני אסון צאלים נחשפים

>> מאחורי הקלעים של צילומי "פרשת צאלים"

עובדה, ימי שני, בשעה 21:00