גיבורי על לא נמצאים רק באגדות ובסרטים - אלו הם אנשים שחיים בינינו, ביום יום, ומקדישים את חייהם לתרומה לקהילה ולמען האחר. במסגרת פרויקט "גיבורי השנה 2021" של קשת ומפעל הפיס זכינו להכיר עשרות גיבורות וגיבורים מעוררי השראה, אשר מתוכם נבחרו הזוכים הגדולים שהגיעו למשדר החגיגי שנערך בשבוע שעבר בקשת 12. לכבוד האירוע המרגש, ביקשנו מחמישה גיבורים וגיבורות טיפים שיעזרו לנו להפוך את העולם למקום טוב יותר. הטיפים נועדו לסייע לכולנו לראות את האחר, לעזור ולסייע לו, בדיוק כמו שהגיבורות והגיבורים עושים מדי יום בהצלחה רבה:

מערכות יחסים ומפגש אנושי

"לאורך השנים הבנתי שמה שהופך אותי ליותר טוב לסביבה שלי זה מערכות יחסים. כשאני מרגיש טוב, אני טוב אל הסביבה שלי", מסביר עילי פרבשטיין, ממייסדי עמותת "בית על הים", אשר עוסקת בטיפול בבני נוער בסיכון באמצעות הים, ומדגיש, "זה מתחיל בדברים הקטנים, כמו סבלנות על הכביש או בתור בסופר ועד להיות מוכוון כל כולי עבור הבן אדם שנמצא מולי".

לדבריו, מדובר בטיפ פשוט ליישום. "הבנתי שהנוסחה פשוטה, כשטוב לי אני טוב אל אחרים. הבנתי שהסוד אצלי הוא פשוט להיות משמעותי לאנשים, ולתת לאנשים להיות משמעותיים עבורי - מערכות יחסים, קשר, מפגש אנושי", הוא מסביר ומחדד, "כשאנחנו מקבלים משמעות, או נותנים משמעות, אנחנו יותר טובים לעצמנו ולאחרים. אנחנו הופכים את המקום הזה ליותר טוב".

הכירו את עילי פרבשטיין (צילום: אור סיט)
עילי פרבשטיין, ממייסדי עמותת "בית על הים" | צילום: אור סיט

לראות את האדם שלידך

"להרים את הראש ולראות את זה שלידך, כדרך חיים. גם כשקשה וגם כשסתם ממהרים, לתת חיוך אמיתי, אחד כזה שגורם לבנאדם מולך לדעת שאתה רואה אותו", ממליצה איילת שמש, ממקימות "הבית של עומר", בית מוגן לצעירות בסיכון, ומוסיפה, "אתה אף פעם לא יודע עד כמה החיוך הזה נותן כוח בהרגשה שמישהו או מישהי רואים אותך. באותו הרגע, אתה לא לבד".

לדבריה, הטיפ הכי חשובה הוא חמלה. "צריך לזכור שכולנו סוחבים משקל על הגב, כזה או אחר. עלינו להיות טובים בדברים הקטנים, במבט, בעזרה, בשאלה כנה לשאול לשלומו", היא מתארת ומסבירה, "פתאום זה כבר לא שני אנשים זרים, זה מפגש של נשמה. כזו שנמצאת הרבה פעמים מתחת לכל הצרות, הבעיות והחשדות. לא תמיד זה מצליח וזה גם בסדר. כולנו צברנו ערמות של שכבות הגנה שצריך לקלף אותן בעדינות ובחמלה. לזכור שהנתינה שלנו לא גורעת מאיתנו, תמיד יש לנו ממנה ותמיד תהיה".

גיבורי השנה 2021: איילת שמש (צילום: מתוך גיבורי השנה 2021, קשת12)
איילת שמש, ממקימות "הבית של עומר" | צילום: מתוך גיבורי השנה 2021, קשת12

שינוי קטן הוא עולם ומלואו לאחרת

"חשוב לראות את טובת הכלל, אף פעם לא לבוא עם דעות קדומות או סטראוטיפיות כי כולנו בני אנוש. חשוב לדעת שכשאת תורמת את נתרמת בהמון סיפוק ואת צריכה להאמין באחרים כמו שאת מאמינה בעצמך", ממליצה רחלי טדאסה מלקאי, מייסדת "נשים אתיופיות מעצימות", וממשיכה, "שינוי קטן הוא עולם ומלואו לאחרת. קידום השכלה גבוהה ופיתוח עסקים הוא חלק ממטרות הקהילה ועמותת "נשים אתיופיות מעצימות". העובדה שאנו מעודדות להשכלה גבוהה ומפתחות עסקים בקהילה שינתה את הסטטוס הכללי, הביטחון והערך האישי של כל אחת וכך זה השפיע גם על הסטטוס הכללי של הקהילה בפרט ושל החברה הישראלית בכלל".

הכירו את רחלי טדאסה מלקאי (צילום: אור סיט)
רחלי טדאסה מלקאי, מייסדת "נשים אתיופיות מעצימות" | צילום: אור סיט

לכל אחד יש אוצר של יכולות וידע

"לכל אחד יש בתוכו אוצר של יכולות וידע ועליו להעביר את זה הלאה בתרומתו ונתינתו לאחר וכך להתמלא בסיפוק ובאושר", מסביר עבאס עבאס, מייסד עמותת "אלמנארה" המסייעת לאנשים עם מוגבלות, וממשיך, "אני מאמין שלא משנה מי אתה או מה אתה, כולם צריכים להיות נדיבים ולתת ממה שיש להם לאחרים".

עבאס רואה חשיבות גדולה בנתינה. "לכל אדם שאנחנו באים איתו במגע, חשוב שנתרום לו מהיכולת שלנו, בין אם זה אדם שאנחנו רוצים לעזור לו באמצעות פעילות התנדבותית או בכל דרך אחרת. דרך הנתינה שלי אני מתמלא בסיפוק ובאושר".

גיבורי השנה 2021: עבאס עבאס (צילום: מתוך גיבורי השנה 2021, קשת12)
עבאס עבאס, מייסד עמותת "אלמנארה" | צילום: מתוך גיבורי השנה 2021, קשת12

לחשוב על דור העתיד

"בעולם של היום אנו דואגים בעיקר לכאן ועכשיו ולא חושבים מספיק על דור העתיד - הילדים והנכדים שלנו", מסביר מרטין סבג. לדבריו, זו המשימה שלקחו על עצמם במיזם Custom Angels שהוקם כדי לסייע לילדים שסובלים מחרם ואלימות. "עלינו לדאוג לילדים הצעירים. הם כל כך פגיעים והחוויות שהם עוברים בגיל הזה מעצבים את האישיות שלהם לשנים הבאות".

"אני רוצה להמליץ לכל אחת ואחד מאיתנו להיות יותר מעורבים במה שקורה בעולמם של הילדים - לברר מה קורה ואיזו חוויה הם עברו בבית הספר, להסביר ולדבר על התופעה של הצקות וחרמות ועל הסכנות הטמונות בה", ממליץ סבג ומדגיש, "ברגע שכל אחת ואחד מאיתנו ייקח מספר דקות לשיחה עם הילדים, ניתן יהיה לחולל שינוי בקרבם ולמנוע טראומות ופגיעה נפשית, שלתקן אותה אחר כך ייקח שנים רבות".

גיבורי השנה 2021: מרטין סבג (צילום: מתוך גיבורי השנה 2021, קשת12)
מרטין סבג, ממיסדי Custom Angels | צילום: מתוך גיבורי השנה 2021, קשת12