בזמן שבמשרד התחבורה ובנתב"ג מנסים למצוא פתרון לאחת הבעיות הכי גדולות כרגע בנמל התעופה - הפקעת מחירי המוניות, בתקופה האחרונה ממשיכים להצטבר לא מעט סיפורים על נוסעים שחזרו מחו"ל וגילו שעקצו אותם במחירים גבוהים, או שנאלצו להמתין זמן ממושך מאוד בהמתנה ועל נהגים שמסרבים להפעיל מונה כמחויב בחוק.

> כך מנסים להילחם בבעיית המוניות בנתב"ג

> תיירת שילמה 2,400 שקל על נסיעה במונית

כך למשל, דניאל (שם בדוי) תושב ירושלים, נחת בנתב"ג לאחר טיסת לילה מפריז. בזמן שעשה את דרכו החוצה מנמל התעופה כמה נהגי מוניות כבר הסתערו לעברו. "הם קפצו עליי כאילו אני הזוכה המאושר בהגרלת הלוטו. הייתי צריך מונית הביתה ולא הייתה לי תחבורה ציבורית בשעה הזאת. כל אחד מהם זרק לי מחיר. ביקשתי מהם שיפעילו מונה אבל כולם סירבו ואמרו שזה לא משתלם. בסוף המחיר הכי זול היה 600 שקל ושילמתי. לא הייתה לי ברירה אבל התחושה הייתה שעקצו אותי. יש הרגשה שהחאפרים עושים מה שבא להם ואף אחד לא דואג להעמיד אותם לדין, להרחיק אותם מהשדה כדי שלא יעשקו ויעקצו נוסעים תמימים כמוני".

הקושי של משרד התחבורה להפעיל ולאכוף תחנת מוניות מוסדרת בנתב"ג שתפעל על פי הנהלים והמחירים שייקבעו מראש או על ידי הפעלת מונה, גורם לכך שכבר כמה חודשים נהגי מוניות הפכו את נתב"ג לעסק משתלם עבורם. נכון לעכשיו, בנתב"ג אין פיקוח כבעבר והדבר מורגש בשטח. נתב"ג הפך לגן עדן לנהגים נוכלים, שלא מפעילים מונה כי לטענתם זה לא משתלם להם.

נהגי מוניות (צילום: עופר חן)
תופסים את הנוסעים כבר באולם הנחתים. אילוסטרציה | צילום: עופר חן

"אני לא אוהב לעבוד בנתב"ג כי זה לא משתלם לי. משרד התחבורה כופה עליי להפעיל מונה ואני מפסיד הרבה כסף. אם אני מגיע לנמל אני מבקש מחיר גבוה, אני צריך לפרנס משפחה, להביא אוכל לילדים שלי. מה רוצים, שאפשוט את הרגל"? זעם יורם (שם בדוי) נהג מונית ותיק. "שיגידו עליי מה שרוצים, בשורה התחתונה אני צריך להרוויח,  לחיות בכבוד אז לפעמים מקפיצים מחירים. מי שרוצה שישלם מי שלא שישבור את הראש".

"נותן הרגשה של מדינת עולם שלישי"

במשך שנים רבות פעלה תחנת מוניות בנתב"ג באופן מוסדר. המחירים היו קבועים, הנהגים הפעילו ברובם מונה וחאפרים לא העזו להיכנס למתחם. פה ושם היו נהגים שעקצו תיירים, אך לרוב מי שעקץ ונתפס חויב להחזיר את הכסף כדי לא לערב את המשטרה.

אך החברה סיימה את המכרז ומשרד התחבורה ורשות שדות התעופה הוציאו מכרז חדש להפעלת מוניות בשטח נתב"ג. לאחר שנבחרה חברה, כעבור זמן קצר היא החליטה לחזור בה מההסכמות היות והבינה שלא משתלם לה להפעיל תחנה בנתב"ג. ובינתיים, נהגי המוניות בנמל פועלים באופן עצמאי והדבר גרם כאמור לפריחה ולשגשוג של נהגי המוניות שמרשים לעצמם לדרוש מחירים גבוהים ממי שנוחת בארץ.

נהגי מוניות (צילום: עופר חן)
מחכים לצאת למכרז מסודר להפעלת חברת מוניות בנמל. אילוסטרציה | צילום: עופר חן

"אני מסכים שזו תופעה קשה ומבישה והעובדה שאין תחנת מוניות שפועלת באופן מוסדר בנתב"ג מהווה תעודת עניות למשרד התחבורה ולממשלת ישראל. זה לא נעים שתיירים מדווחים שנעקצו באלפי שקלים על נסיעות לתל אביב, ירושלים או חיפה, זה עושה שם רע למדינת ישראל ונותן הרגשה של מדינת עולם שלישי", טוען גורם במשרד התיירות. "יחד עם זאת חושב לציין שמרבית נהגי המוניות פועלים על פי החוק אבל ומיעוט מתוכם עושים שם רע למקצוע ובהם לצערי לא נלחמים מספיק".


בסדרת סרטונים שעלו ב'טיק טוק' ניתן לראות כיצד נהגי המוניות מסתערים על הנוסעים האומללים. "אני לא רואה בעיניים  אח שלי. אני אוכל רגליים, ידיים.. שובר", כך תועד אומר נהג מונית לנוסע שהעיר לו על התנהגותו. בשבועות האחרונים התופעה רק הולכת ומחריפה ונוסעים מספרים על התנפלות אגרסיבית של נהגים כלפיהם בעת לקיחת המזוודות מהמסוע או ביציאה החוצה.

"הייתי בהונגריה, רומניה, בולגריה, ליטא ועוד מדינות שפחות מפותחות מישראל והמחירים של הנסיעות זולים ותמיד מפעילים מונה", סיפר רוברט, איש עסקים ממרכז הארץ. "פה אתה עוד לא מספיק לנחות והם מסתערים עליך מכל הכיוונים כדי לקרוע לך את הכיס. ראיתי תיירים שנופלו במלכודת ושילמו מחירים מטורפים. המצב הזה רק הולך ומחריף. לדעתי המשטרה ומשרד התחבורה צריכים להתערב ולעצור את הנהגים האלה ולהעמידם אותם לדין".

נהגי מוניות (צילום: עופר חן)
נהג המונית מחויב להפעיל מונה על פי חוק. אילוסטרציה | צילום: עופר חן

במשרד התחבורה הפעילו כמה פעמים פקחים סמויים שתיעדו נהגים שגבו מחירים מופקעים וסירבו להפעיל מונה והוגשו נגדם כתבי אישום, אבל הטיפול הזה לא הצליח לפתור את הבעיה. מבצעים כאלה מתרחשים אחת לכמה חודשים במקרה הטוב ובין לבין החאפרים חוזרים.

"קוראים נוסע או נוסעת ששילמו מחיר מופקע להגיש תלונה"

בימים הקרובים, כך נודע ל-mako, משרד התחבורה ורשות שדות התעופה אמורים לזרז את הוצאת המכרז החדש להפעלת תחנת מוניות בנתב"ג. אך גם אם המכרז המתוכנן ייצא בקרוב, עד שחברת מוניות מסודרת תפעל בנתב"ג זה ייקח עוד כמה חודשים.

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה רואה בחומרה כל הפקעת מחירים ומאיץ ברשות שדות התעופה לזרז את מכרז המוניות, הנמצא בשלבים מתקדמים. המשרד מבצע פעולות אכיפה שוטפות, בהן מבצעים יזומים כנגד נהגי מוניות הגובים מחיר מופקע וכנגד נהגים המפרים את תנאי רישיון הנהיגה שלהם. במקביל, המשרד קורא לכל נוסע או נוסעת ששילמו מחיר מופקע במונית, או שנתקלו בנהג שהפר את תנאי הרישיון, להגיש תלונה למשרד התחבורה.

על פי החוק, חלה חובה על כל נהגי המוניות להפעיל מונה בכל נסיעה עירונית או בינעירונית ולגבות מהנוסע את סכום הנסיעה שצוין במונה בלבד. יצוין כי מדי שנה מוגשים מאות כתבי אישום נגד נהגי מוניות המפקיעים מחירים. על נהגים אלה מוטלים עונשים, הכוללים בין השאר קנסות בסך של אלפי שקלים".