mako
פרסומת

טלטלה עולמית: איירבוס חושפת תקלה נוספת, הפעם בפאנלים – המניה צונחת ביותר מ-10 אחוזים

איירבוס חשפה היום פגם נוסף, הפעם בפאנלי המתכת של מטוסי A320, רק יומיים לאחר שתקלת תוכנה פגעה בכ-6,000 מטוסים והובילה לקרקוע עולמי חסר תקדים. הגילוי החדש מחריף את הלחץ על היצרנית האירופית וגורר צניחה של יותר מ-10 אחוזים במנייתה בשל חשש של המשקיעים לעיכובים במסירות בדגם המרכזי של החברה

דניאל ארזי
פורסם: | עודכן:
מטוס נמל תעופה
צילום: Radu Bercan, shutterstock
הקישור הועתק

יצרנית המטוסים האירופית איירבוס נקלעה היום למשבר נוסף, לאחר שחשפה כי זיהתה "בעיית איכות" בפאנלי מתכת בגוף משפחת מטוסי A320. ההודעה החדשה מגיעה בעיצומה של סערה בלתי שגרתית סביב החברה, ימים בלבד לאחר שחוותה תקלה רחבת היקף בתוכנה שהובילה לקרקוע אלפי מטוסים ברחבי העולם. הצטברות האירועים הביאה לצניחה של יותר מ-10 אחוזים במניית איירבוס בבורסה בפריז, ירידה יומית משמעותית שלא נרשמה מזה חודשים.

מהחברה נמסר היום כי זוהתה בעיה אצל ספק חיצוני המספק פאנלים מתכתיים לגוף מטוסי A320, אך נוקטת גישה שמרנית ומבצעת בדיקות בכל המטוסים שעלולים להיות מושפעים. לפי החברה, מקור התקלה אותר והבעיה "נמצאת בשליטה", וכי כל הפאנלים החדשים העומדים כיום על פס הייצור עומדים בכל הדרישות. למרות ניסיונות ההרגעה, עצם החשיפה הובילה לטלטלה בשוק ההון וגררה את המניה לירידה של יותר מ-10 אחוזים בשעות הבוקר, ככל הנראה על רקע חשש מעיכובים במסירת מטוסים ומהשלכות מצטברות על הייצור.

חלום הרילוקיישן: מה היעד המועדף?
באיירבוס איתרו תקלה נוספת במטוסים | צילום: רויטרס, חדשות

המשבר הקודם: תקלת תוכנה חריגה שפגעה בכ-6,000 מטוסים

התקלה המבנית שנחשפה היום מצטרפת לבעיה חמורה אחרת שנודעה לציבור רק לפני יומיים, ובמרכזה תקלת תוכנה שהתגלתה במחשבי בקרת הטיסה של משפחת המטוסים A320. מדובר באחת הקריאות הרחבות ביותר בתולדות איירבוס: כ-6,000 מטוסים נדרשו לעבור עדכון מיידי, לאחר שהתגלה כי קרינת שמש עזה עלולה לגרום לשיבוש בנתוני מערכת ה-ELAC, האחראית על בקרת הגובה.

התקלה התגלתה בעקבות תקרית שהתרחשה ב-30 באוקטובר במהלך טיסה של חברת JetBlue, אז המטוס חווה צלילה חדה ובלתי נשלטת, ככל הנראה עקב נתונים שגויים שנגרמו מחשיפה אינטנסיבית לקרינת שמש. התקרית אילצה נחיתת חירום בטמפה, פלורידה, והובילה לפתיחת חקירה משותפת של רשויות התעופה בארה"ב ובאירופה.

אלפי מטוסים חזרו לפעילות – פחות ממאה עדיין מקורקעים

מאז פרסום האזהרה בסוף השבוע, יישמו באיירבוס ובחברות התעופה בעולם מבצע תיקונים מואץ. החברה אישרה כי מרבית המטוסים, יותר מ-5,900, כבר קיבלו את עדכון התוכנה הנדרש. ברובם הפתרון כלל "גלגול לאחור" לגרסה קודמת של התוכנה, שהוגדרה יציבה יותר.

פרסומת

עם זאת, כ-900 מטוסים ותיקים יותר דורשים החלפת חומרה מלאה במחשבי הטיסה, תהליך מורכב יותר שעשוי להאריך את שהייתם על הקרקע. נכון להיום, פחות ממאה מטוסים עדיין מקורקעים, והחברה מדווחת כי שאר הצי אמור לחזור לפעילות בימים הקרובים.

חברות תעופה רבות, בהן אמריקן איירליינס, יונייטד, דלתא, אינדיגו, אייר אינדיה, וויז אייר ואיזי ג'ט, דיווחו כי הצליחו להשלים את העדכונים במהירות וללא שיבושים משמעותיים. לעומתן, JetBlue נאלצה לבטל עשרות טיסות בעקבות השפעת התיקונים על זמינות צי המטוסים שלה. משפחת A320 היא סדרת המטוסים הנמכרת ביותר בעולם מאז 1988, עם יותר מ-12,257 מטוסים שנמכרו עד כה. המשמעות היא שכל תקלה, תוכנה או טכנית, משפיעה על אלפי טיסות יומיות ועל עשרות חברות תעופה גדולות.