25.08.12 (תמונת AVI: mako)
2500 נשים מנסות להתקבל כל שנה ל"מלכת המדבר". שושנה מייזל שנהרגה אתמול | תמונת AVI: mako
מותה אתמול של שושנה מייזל בהודו בתאונה במהלך מסע "מלכת המדבר" בהימלאיה העלה את השאלה האם לנשים המשתתפות יש את ההכשרה הנדרשת למסע תובעני מהסוג הזה?

מסעות "מלכת המדבר" מאורגנים על ידי החברה הגיאוגרפית מאז שנת 1999, השנה בה יצא המסע הראשון לירדן. בשנים שאחר מכן יצאו מסעות נוספים לתורכיה, לפלנד, סין, תאילנד ומקומות אקזוטיים נוספים. המסעות, המיועדים לנשים בלבד כוללים נהיגה בג'יפ, הליכה רגלית, פעילות אתגרית מסוגים שונים ולינה במקומות בעלי אופי מגוון כגון אוהלים בשטח, אכסניות ואירוח בבתים של מקומיים.

"הביקוש להשתתפות הוא אדיר. אנחנו מקבלים 2500 עד 3000 פניות בשנה", אומר דמיאן יפה, מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, "מהן ייצאו 40 נשים למסע עצמו". בכדי להשיג מקום באחת מהקבוצות עוברות כל שנה אלפי הנשים יום מיונים על ידי צוות ובו "מלכות עבר" - נשים אשר כבר חוו את החוויה. יום המיונים נועד לסנן ולזהות את הנשים אשר יתאימו למסע מבחינת דינמיקה חברתית, יכולות ספורטיביות, רפואיות, חשיבה לוגיסטית ועוד.

"אנחנו דורשים מכל משתתפת אישור מרופא משפחה אשר מצביע על כשירות מלאה לצאת לסוג טיול שכזה, קרה בעבר שדחינו נשים מכיוון שלא עמדו בקריטריונים הרפואיים", אומר יפה, ומוסיף שהנשים שעוברות את המיונים מוזמנות למסע של חצי יום ובן הן עוברות השתלמויות של נהיגה, גיבוש ונפגשות עם הנשים הנוספות אשר נבחרו לצאת למסע. "הבנות עוברות הכשרה עם חברה מקצועית אשר מתעסקת בנהיגת שטח. ההכשרה הינה עיונית ומעשית והבנות מקבלות דגשים לגבי נהיגת שטח, מצבי נהיגה שונים ועוד".

צופית גרנט: "הקושי העיקרי הוא קושי מנטלי"

מלכת המדבר (צילום: חדשות 2)
מנכ"ל החברה הגאוגרפית: "הבנות עוברות הכשרה מקצועית עיונית ומעשית בנהיגת שטח" | צילום: חדשות 2
"מבחינת נהיגה, הטיולים של 'מלכת המדבר' מלכתחילה לא דורשות רמת מיומנות גבוהה", אומרת צופית גרנט שהשתתפה בשני מסעות, בשנת 2000 לטורקיה ובשנה שעברה לסין, "אין קושי נהיגה בכבישים עצמם. הם מאוד נוחים ולא דורשים מיומנויות בלתי רגילות. הכשרה של חצי יום בו הבנות "מרגישות את האוטו" מספיקה לגמרי. הקושי העיקרי הוא שעות הנהיגה הרבות, כ-12 שעות כל יום וכמובן קיים גם קושי מנטלי, להסתדר עם הבנות בג'יפ, ארוחות שטח, הרבה סידורים ועוד. מדברים על כך שנשים לא מגיעות עם כישורים לנהיגת שטח, אבל שוכחים שכדי להפוך לנהג שטח צריך לצבור שעות ניסיון על הכביש". "חלק גדול מהטיול כלל לא מתבצע על הגיפים", מוסיף יפה, "אך נכון ששעות הנהיגה של הבנות נעות בין 3 ל-9 שעות ביום, כמובן שעם הפסקות".

למרות דבריה של גרנט על כבישים סלולים ורוגע, באתר מועדון מלכת המדבר ניתן לקרוא בלוגים שכתבו נשים שעברו בשנים האחרונת האחרונות את המסע. כך למשל כותבת אחת מהן: "הדריכות והעייפות במלחמה בלתי פוסקת בינהן. כל שיקול דעת מוטעה יכול להביא לתוצאות מסוכנות וכך כמעט קורה, כאשר סיבוב לא מדוייק מביא אותנו לרגל אחת (או גלגל בעצם) בפי התהום החשוכה. הנהגת בג'יפ שומרת על קור רוח ראוי לציון וכך הסיטואציה מסתיימת בגדר חוויה בלבד".

פרמיירה ד"ר פומרנץ צופית גרנט (צילום: עודד קרני)
גרנט: "הקושי העיקרי הוא שעות הנסיעה הרבות, כ-12 שעות כל יום" | צילום: עודד קרני
"הבנות עוברות בארץ הכשרה בארץ אשר כוללת מעין יום גיבוש", אומר בועז קורפל, מומחה מוטורי ופרשן ערוץ הספורט, "המסע עצמו הוא לא מסע אתגרי. זה לא מסע בו הן נאלצות לחצות את הסהרה. הכשרה של חצי יום אכן מספיקה. בעבר יצאו כבר מאות של מסעות דומים וכולן עברו בהצלחה. לכן לא ניתן להשליך מהמקרה הפרטי הזה. בנוסף חייבים לציין את העובדה שהנשים נעות בצוות גדול מאוד ומסודר אף אחת לא נוהגת לבד והכל מתנהל תחת פיקוח".

>> מי שילם את חשבון המלון של הנסיך הארי?