כבר כחצי שנה: הסיבה שלישראלים אסור לנחות בפאפוס
בתחילת השנה הנוכחית השב"כ הנחה את חברות התעופה הישראליות לא לנחות בנמל התעופה הבין-לאומי בפאפוס בשל "שיקולים ביטחוניים", אך הנוסעים הישראלים שרכשו כרטיסים במהלך החודשים האחרונים לפאפוס נאלצו לנחות בלרנקה ומשם להגיע בנסיעה של כשעה וחצי שאורגנה על ידי חברת התעופה. בארקיע הודיעו: "כרגע - אין פתרון באופק בנוגע לנחיתה בפאפוס"


בחודש ינואר דווח כי השב"כ הנחה את חברות התעופה הישראליות לא לנחות בנמל התעופה הבין-לאומי של פאפוס בקפריסין, ובמקום זאת להסיט את מסלול הנחיתה ללרנקה. עם פרסום הידיעה בתחילת השנה, בשב"כ ציינו כי "בבסיס ההחלטה על ריכוז הטיסות לקפריסין וממנה בשדה התעופה בלרנקה עומדים שיקולי ביטחון שונים".
למרות החלטת השב"כ, בחברות התעופה הישראליות שיווקו טיסות ללקוחות לפאפוס, אך בפועל הנוסעים נחתו בשדה התעופה בלרנקה ומשם הגיעו באמצעות הסעה שאורגנה על ידי החברה לפאפוס בנסיעה שאורכת כשעה וחצי.
ישראלים שבחרו לטוס לפאפוס במהלך החודשים האחרונים מספרים כי בטרם ההמראה נמסרה להם הודעה שבה נאמר כי הטיסה המיועדת תנחת בלרנקה ומשם יועמדו לרשותם אוטובוסים עקב סיבות תפעוליות.

משיחה שערכנו עם גורם ביטחוני נמסר כי סטטוס הנחיתה בפאפוס לא השתנה מאז קבלת ההחלטה בחודש ינואר. חשוב לציין שאין כל איסור או אזהרת מסע לתייר הישראלי לטייל בפאפוס וההחלטה נובעת ככל הנראה מישקולים ביטחוניים הקשורים לנמל התעופה המקומי. ההנחיה לא תקפה לחברות התעופה הזרות, TUS AIR ו-blue bird שממשיכות להפעיל את הקו מנתב"ג לפאפוס.
הנמל שהוקם בימים שבהם פאפוס עדיין לא הייתה על מפת התיירות, נאלץ בשנים האחרונות לשרת מיליוני תיירים שנוחתים ביעד הקטן, מרביתם מישראל ומבריטניה. יש בו בסך הכל מסלול המראה אחד, 28 דלפקי צ'ק אין ו-22 חניות למטוסים ברחבה אחת גדולה.
פאפוס הפכה בשנים האחרונות ליעד ישראלי מאוד מבוקש, עם הטיסה הכי קצרה מישראל, פחות משעה. ביעד הפך לפופולרי במיוחד בימים בהם ריינאייר החלה לפעול בארץ אחרי מהפכת השמיים הפתוחים, כשבזמנו היא אף הציעה טיסות שהתחילו ב-5 אירו לכיוון. עם השנים, גם חברות התעופה הישראליות הצטרפו למגמה, ובקיץ לא מעט נוחתים כאן.
נמל התעופה של פאפוס הינו ישן יחסית. הוא נבנה בשנת 1982 ומשמש כנמל תעופה צבאי ואזרחי. משדובר בנמל קטן מאוד, בו יש רק טרמינל 1 קטן, דיוטי פרי עם מספר חנויות מצומצם, ו-7 שערי עלייה למטוס מהם ניתן ללכת ברגל אל המטוסים שחונים ממש בסמוך (כמו בנמל התעופה רמון למשל).


מחברת ארקיע נמסר: "בהמשך לשיחות והתייעצויות שקיימה חברת 'ארקיע' עם גורמי ביטחון ישראליים, עולה כי בשלב זה אין פתרון באופק בכל הנוגע להנחיות הביטחוניות בשדה התעופה בפאפוס, ואין צפי לשינוי באיסור הנחיתה ביעד בעת הקרובה. לכן, כלל הטיסות שנמכרו ליעד פאפוס ימריאו וינחתו בשדה התעופה בלרנקה. הקו הסדיר של ׳ארקיע׳ ללרנקה ימשיך לפעול כסדרו. בתום חודש אוגוסט 2025 תיערך הערכת מצב מסודרת נוספת, ובהתאם להנחיות גורמי הביטחון תישקל האפשרות לחדש את פעילות הטיסות לפאפוס. 'ארקיע' תעמיד לרשות כלל הנוסעים שרכשו כרטיסים לשבועיים הקרובים שירותי שאטל מלרנקה לפאפוס. בנוסף, נוסעים שרכשו טיסות לפאפוס יהיו זכאים לנחות בלרנקה או לבחור בשינוי יעד הטיסה. 'ארקיע' תמשיך לפעול על פי הנחיות גורמי הביטחון, בשקיפות מלאה ומתוך מחויבות לבטיחות הנוסעים ולשירות מיטבי".
מחברת אל על נמסר: "אל על פועלת בהתאם להנחיות גורמי הביטחון. החברה מפעילה, על חשבונה, שאטלים מנמל התעופה בלרנקה לפאפוס ובחזרה, נסיעה שאורכת כשעה. זאת, מתוך מחויבות ללקוחותיה ועל מנת להביא אותם ליעדם הסופי מהר ככל הניתן. אל על תמשיך לפעול לבטחון נוסעיה ותוך הקפדה על הנחיות הגורמים המוסמכים".