מציאת עבודה היא לא דבר קל אף פעם, והיא עשויה להפוך מורכבת יותר בחודש הקרוב, לאחר שקרוב לחצי מיליון ישראלים שאינם עובדים (בין אם נמצאים בחל"ת או מובטלים) המקבלים בימים אלו דמי אבטלה - בעקבות ההקלות של משבר הקורונה – ייכנסו מחדש לשוק מחפשי העבודה, וכך מספר המועמדים שיתחרו על אותה משרה יגדל והתחרות תהיה קשה ומאתגרת יותר.

אז איך בכל זאת ניתן להקדים תרופה למכה, תוך גישור על הפערים של השנה האחרונה, או לפחות לקבל זימונים לראיונות עבודה העשויים לקדם אתכם לעבר חזרה למעגל התעסוקה? הנה כמה מהטיפים החשובים שעזרו לי אישית, לא רק לצאת ממעגל האבטלה - אלא למצוא משרה שבאמת חלמתי עליה:

  1. חשבתם כבר להוציא את גיבור העל שבכם?
    עם פרוץ הקורונה מצאתי את עצמי מחוסר עבודה בניגוד לכל התוכניות שלי - הייתי אחרי חתונה ובתפקיד שיכולתי לראות עצמי עוסק בו לטווח הארוך - במקום לסמוך על חל"ת או על דמי האבטלה, החלטתי ליצור לעצמי את ההזדמנויות.

    תליתי עשרות מודעות בדמות קורות חיים בנוסחים שונים על רכבים ברחבי הארץ, יצרתי סרטון תוך כדי ספרינט שמציג את קורות חיי, הכנתי חידון שמזכיר פורמט טלוויזיוני ואפילו כתבתי שיר שמתחבר לחתונה, בדגש על ניסיוני המקצועי עם נגיעה אותנטית לרגש – בזכות כל אלו קיבלתי עשרות הצעות עבודה תוך ימים אחדים, ובסוף הגעתי לתפקיד ולמשרד ששאפתי אליהם.

    דווקא בימים אלו יש צורך מובהק להפגין יציאה מהקופסה – הרי קורות חיים יצירתיים בדמות סרטונים, דיבוב מצחיק או לקיחת חלק בהפגנות עם שלט של מחפשי עבודה, נהיו חלק בלתי נפרד מתהליך החיפוש (והתנופה באותנטיות רק נמשכת). הם תופסים את עין המעסיק העתידי ועשויים להעניק למועמד יתרון התחלתי, עוד בטרם ההגעה לראיון.
    אבל האם כל מועמד צריך לדגול בשיטה הזו? תשובה חד משמעית לא תהיה כאן, אך חשוב לבצע התאמה לתחום עיסוקכם.
    במקום לשלוח קורות חיים – תלה אותם על האוטו שלו (צילום: שגיא פלדמן)
    ככה מצאתי את המשרה הנוכחית שלי | צילום: שגיא פלדמן
  2. חיפוש עבודה – זאת עבודה בפני עצמה
    השיח התמידי אל מול הביטוח הלאומי בדמות דמי האבטלה עומד להסתיים, ועל מנת לא להיזרק על הספה עם ספרי העצמה - טובים כמה שיהיו - לתקופה נוספת ממושכת, חשוב לקבוע כבר לפני חזרתכם למעגל התעסוקה תכנון שבועי של שגרת עבודה של חיפוש עבודה.

    פתחו את היומן שלכם ופשוט קבעו עוגנים בלוז שלכם מתי אתם מקדישים את הזמן לחיפוש עבודה. מומלץ מאוד שזה לא יימשך לאורכו של כל היום, אלא מקטעים קצובים שתוכלו לעמוד בהם. התייחסו לזה כעבודה זמנית של חיפוש עבודה קבועה.

  3. שמים סוף לכיבוי השריפות
    זה הזמן להסתכל לטווח הארוך. בין אם אתם בחישוב מסלול מחדש, בתחילת דרככם או שהייתם במשרה בכירה יחסית לפני ימי הקורונה דאז – ובתקופה זו אתם רק חוצים לחזור לכיוון ההתקדמות

    ישנה חשיבות עליונה בהבנה שמבחינת מעגל העבודה, הייתם קרוב לשנה מחוץ לעולם התעסוקה, ולכן אתם לא נמצאים באותו המקום – ולא משנה מהן הסיבות (כמובן אל תחפשו אשמים). אלו הימים בהם תבצעו את דרכי הפעולה שלכם תוך כדי תנועה. בדומה לחופשה הבאה שלכם, אותה אתם מתכננים בפרטי פרטים החל מהמלון ועד למסלול המיוחל, כך יש צורך לתכנן את עתידכם המקצועי – הרי יש הבדל בין גיחה לשבוע ביוון לבין שנים של עבודה במקום עבודה – יחי ההבדל הקטן. לא?

  4. מכת נוקאאוט ל"לא נעים"
    צמד המילים "לא נעים" מונע מאיתנו פעמים רבות לא מעט חוויות, הישגים, הגשמת מטרות ואף לחיות את החיים שאנו באמת רוצים. כשמדובר על חזרה למעגל עבודה בתקופה כה מורכבת, בה עשויים להיות פי ארבעה בגזרת המועמדים על כל משרה, הכרחי כי תרבות זו תיזרק הרחק מכם, וגם אם זה גובל בעטיית מסכה של ביטחון עצמי מופרד או חוסר באגו מוחלט לזמן מדוד.

    אל תהססו לעשות שימוש ברשת הקשרים שלכם, בין אם דרך תחקיר פנימי מעמיק באנשי הקשר שעשויים לסייע לכם, דרך הלינקדאין, פייסבוק, אינסטגרם, אנשי הקשר בסמארטפון, קולגות מהעבר, מכרים מהצבא ואף אנשי מפתח או עובדים במקום עבודה שמסקרן אתכם ואתם רואים אותו כמקום העבודה הבא שלכם. חוסר מעש לא יביא לשינוי וחשש רק יעניק לאחרים יתרון עליכם.
  5. התפקיד הבא לא בהכרח יגיע משליחת קו"ח
    מעבר לחיפוש העבודה אקטיבי, חשוב שתפיצו את הבשורה שלכם גם בזמן שאתם "לא באמת מחפשים עבודה", ומה הכוונה? סך הפעולות שאתם מבצעים במהלך היומיום עשויות להביא אליכם התקדמות גם מבלי שתשימו לב – בין אם זה תוכן איכותי שאתם מעלים ברשתות החברתיות ומציב אתכם מבחינת המיתוג האישי כאנשי תרבות או מקוריים.

    למשל, המלצה אותנטית על טיול בטבע, פעילות התנדבותית שביצעתם מכל הלב ואתם רוצים להזכיר אותה בשביל שעוד חבר'ה ייקחו בה חלק, האזנה או השתתפות בפודקאסטים שמעניינים אתכם, השתתפות בפעילות שבעקיפין קשורה לתחום עיסוקכם וגורמת לכם להתרגש (ההאד האנטרים נמצאים בכל מקום)  – או לחלופין פשוט סתם להיות אדם טוב ולעזור ללא שום אינטרס.

אין שום הבטחה שהתפקיד העתידי יקפוץ עליכם עם תחילת התהליך, אך הצעד הראשון הוא פשוט להתחיל. בין אם זה יהיה ספרינט או ריצת מרתון, התנועה צריכה להיות תוך גמישות מחשבתית והבנה שבדומה לארגונים שביצעו שינויים ארגוניים מואצים – האני שלכם צריך לעשות לרגע קט, ממש ריסטארט, כדי להתחבר לעצמו מחדש באופן האולטימטיבי לגרסה הטובה ביותר של עצמכם.