בתחילת השבוע תועד עובד מד"א שעסק בבדיקות קורונה למשפחות נוצריות ביפו, כשהוא יורק על תמונות של ישו ומריה, סמלי הדת הנוצרית שהיו תלויות בבניין. התיעוד הגיע ממצלמות האבטחה בבניין, כשבסרטונים נראה העובד של מד"א מסיר את בגדי המיגון ואת המסיכה שעל פניו, ואז מסתובב, יורק פעמיים על התמונות ונכנס למעלית. בסרטון שמופיע כאן בכתבה נשמע בעל הדירה מתעמת עם אותו עובד מד"א על מעשיו.

במד"א מיהרו לגנות את התקרית ומסרו: "מדובר באירוע חמור שבגינו נקרא העובד לבירור בהנהלת מד"א. לעובד הובהר כי אינו ראוי ללבוש את מדי הארגון וכי אין לו מקום בשורותיו, והוא הושעה לאלתר. בכירי מד"א יצרו קשר עם נציג הקהילה, הביעו זעזוע והתנערו מהמעשה. במד"א פועלים זה לצד זה נוצרים, מוסלמים, דרוזים ויהודים, דתיים וחילוניים במסירות אין קץ. מד"א, כארגון ההצלה הלאומי, ימשיך לפעול להצלת חיים בכל מקום ובכל זמן, תוך ייצוג כלל הדתות והמגזרים במדינת ישראל".

"העובד יוזמן לשיחת ברור מיידי עוד היום"

בשני מקרים נוספים שהתפרסמו לאחרונה, הושפלו שני לקוחות בידי עובדי חברות; באחד המקרים, לקוחה טרנסג'נדרית פרסמה בפייסבוק, כי עברה השפלה בסניף שילב אחרי שביקשה להחליף פריט לבוש לבנה התינוק. לטענתה וכפי שפרסמה בפייסבוק, מנהלת הסניף פנתה אליה שוב ושוב בלשון זכר בכוונה להשפילה". שילב מסרה בתגובה: "שילב מצרה על האירוע המצער שהתרחש. אנו רואים בכל המשפחות שוות, ודוחים בשאט נפש כל אפליה מכל סיבה שהיא. אנו עורכים בירור מהיר, מעמיק ונחרץ למקרה. התנהגות העובדת אינה בהלימה עם מדיניות, ערכים ותפיסת החברה. הנהלת החברה יצרה קשר עם הלקוחה עמית צוק, התנצלה ותיאמו לשוחח בתחילת השבוע במטרה לתאם פגישה ולהפיק לקחים. מנכ״ל שילב רוני דוהן שוחח עם יו״ר אגודת הלהט״ב אוהד חזקי וקבעו להיפגש בתחילת השבוע כדי ליישם צעדים נוספים שיימנעו בעתיד מאירועים כאלה להישנות".

במקרה השני, שגם הוא פורסם בתחילה בפייסבוק, סיפר הלקוח, כי לאחר שחזר מפגישה עם ארוסתו הזמין המבורגר בסניף נתניה של "עד העצם אקספרס". כשחזר הביתה ראה שעל ההזמנה המודפסת כתב המוכר: "לקוח הומו". הבעלים של הרשת הגיב בפוסט פתוח משלו (המובא כאן בהמשך), בו כתב בין השאר: "העובד יוזמן אליי לשיחת ברור מיידי עוד היום ותחילת תהליכים - בה יובהר לו עד כמה חמור מה שרשם ועד כמה ההתבטאות פוגעת ומעליבה...מדובר במוכר נער. אני מתבייש ומתנצל. ניזום שיתוף פעולה עם ארגון איגי להסברה בקרב עובדי הרשת".

 פוסט אישי ממני אפי שמש אחד הבעלים של עד העצם אקספרס

פורסם על ידי ‏עד העצם אקספרס‏ ב- יום שישי, 13 בנובמבר 2020

האם זכויות העובד תקפות גם במקרה שגרם לנזק תדמיתי?

שלושת המקרים האחרונים, כמו אחרים שהתפרסמו לפניהם, זכו להתלהמות ברשתות החברתיות, בהן קראו הגולשים לפטר מיד את העובדים שסרחו, ואף קראו לחרם צרכנים נגד הרשתות המסחריות שהעסיקו אותם.

לדברי עו"ד שירה להט, שותפה ומומחית לדיני עבודה ממשרד יגאל ארנון ושות', אין ספק שמדובר בהתנהגות לא תקינה ולא מקובלת של העובדים, "אך גם לעובדים אלה יש זכויות. מדובר בהתנהגות פסולה של עובדים, כנראה זוטרים, שגרמה למעסיק נזק פרסומי רב והביאה לקריאות לחרם, ואנחנו יודעים שמקרים כאלה באמת יכולים לגרום לסגירתם ולקריסתם של עסקים. לכן המעסיקים פרסמו מיד תגובות מתנערות ולא ברור מה עלה בגורלם של העובדים שעוררו את הסערות", היא אומרת ומוסיפה: "מצד אחד, ברור שהם פעלו שלא כדין; מצד שני, אנחנו לא מכירים אותם, וכבר שופטים אותם ודורשים מהמעסיקים לפטר אותם.

צריך לזכור שגם כאשר מדובר באירוע פסול שלא היה צריך לקרות, מדובר באירוע אחד. יכול להיות שמדובר בעובדים ותיקים, עם רקורד של עשייה, שמעדו, ולא בטוח שצריך לרוץ ישר מאפס למאה ולפטר אותם בגלל המעידה הזו, פסול האירוע ככל שהוא".

לטענתה, זכויות העובד במקרים כאלה, לא תמיד ניתנות לו משום שהמעסיק נכנע ללחצי יחסי הציבור, כפי שהם משתקפים ברשתות החברתיות, ומפטר את העובדים.

לדבריה, כמו בכל מקרה אחר של פיטורין, לעובד עומדת זכות השמוע כדי להשמיע את עמדתו: "יותר מכרגיל. המעסיק לא יודע בדיוק מה קרה ומתבסס על מה שהוא קרא ברשתות החברתיות," מסבירה עו"ד להט: "זו התנהגות לא תקינה בהחלט, אבל אם מדובר בעובד וותיק ומסור, וזו התקלה היחידה שקרתה לו, הוא מתחרט על המעשה ומתנצל עליו, אפשר להזהיר אותו ובטח לברר ולבצע הליך שימוע ולשמוע את עמדתו, ולא רק לרצות את הציבור ברשתות".

אוקי, אז נניח שהמעסיק מודע לחוק וערך שימוע – אבל לשני הצדדים ברור שזה הליך פורמלי בלבד. מה אז?

"פיטורים ללא שימוע הם פיטורים שלא כדין; אבל גם שימוע שנעשה לצורך 'טכני' בלבד, כשהעובד יכול להוכיח שהשימוע לא נעשה בנפש חפצה ולב פתוח מצד המעסיק, הוא יכול לתבוע את המעסיק על פיטורים שלא כדין".