מלאך (צילום: PeskyMonkey, Istock)
אני מתנדב במד"א, יותר מצווה מזה? | צילום: PeskyMonkey, Istock

אלוקים רוצה שנהיה אנשים טובים, ומצד שני מבהיר שלהיות אדם טוב זה לא מספיק. ניקח לדוגמה אדם טוב לב שעוזר לזולת, מתנדב במד"א, מכבד את הוריו, ובקיצור - עושה הכל על מנת להיות איש חיובי ומועיל לסביבתו. הרי אם הוא לא שומר שבת ולא מניח תפילין, אותו אדם לא יישא חן בעיני אלוהים. ואנחנו שואלים, מה הבעיה? למה לא מספיק לאלוקים שנהיה סתם אנשים טובים?

אל תסמכו על המצפון

אם נתבונן בעשרת הדיברות נראה שמדובר באוסף של חוקים פשוטים למדי. הרי בסך הכל "לא תרצח" ו"לא תגנוב" הם ציוויים בסיסיים ושכליים, ואף אחד מאיתנו לא היה חושב שגניבה ורצח הם מעשים ראויים ומותרים. אז בשביל מה בעצם היינו צריכים את מעמד מתן תורה? התשובה היא שמה שהתורה בעצם אומרת לנו באמצעות הדיברות הוא לא לסמוך על המצפון האנושי שלנו, כי זה יכול לבגוד בנו בקלות. קחו לדוגמה המתות חסד: יש אנשים שיכולים להאמין בהמתת חסד מתוך מצפון אנושי נטו, אבל מבחינת התורה זהו רצח לכל דבר.

דוגמה נוספת היא הכלל ההלכתי ש"אין פודין את השבויים יתר על כדי דמיהן", משום שאם נשחרר שבויים במחיר מופקע נעודד בכך חטיפות נוספות. גם כאן וגם במקרה המתות החסד, התורה יוצרת למעננו את האיזון בין הרגש לשכל, וכמו אומרת: "אני אקבע מה המצפון הנכון".

בגמרא מתאר רבי עקיבא מקרה: שני אנשים הולכים במדבר, שניהם צמאים, ולאחד מהם יש בקבוק מים שמספיק רק לאדם אחד. לפי ר' עקיבא על בעל הבקבוק לשתות את המים ולהציל את חייו שלו. כן כן, מדובר באותו ר' עקיבא שאומר "ואהבת לרעך כמוך". המצפון האנושי אמנם היה מתקשה להניח לחבר למות בצמא, אבל התורה עורכת את השקלול וקובעת: עדיף שלפחות אחד משניכם יחיה.

יש לך לב טוב? אשריך

נחזור לשאלת המוצא: מדוע אדם חילוני שלא רצח ולא גנב צריך לתת את הדין על כך שלא שמר מצוות? התשובה היא שהאמונה האמיתית באה לידי ביטוי לא רק בהישמעות לצו המצפון האישי, אלא גם במצוות שאינן קשורות אישית לאדם. הרי מי שטבעו לתת ולהיטיב יעשה את זה בכל מקרה; השכר יגיע לו רק אם ימלא גם אחר המצוות שאינן טבעיות לו, ושאינן צו מצפונו. התורה ניתנה כמקשה אחת, כדרך חיים שלמה, ואין לנו אפשרות להחליט מה מתוכה נקבל ומה לא. המטרה שלה היא להפוך אותנו לאנשים טובים ומיוחדים יותר, ולא רק מבחינת יחסי אדם וחברו. 

שרברב מאושר קורץ למצלמה (צילום: lisafx, Istock)
נחמד שאתה איש טוב, אבל מה עם הסתימה בכיור? | צילום: lisafx, Istock

הרב יפתח סופר מחזק את התשובה הזאת: "האדם צריך להבין שיש לו תפקיד בעולם הזה. יש לך לב טוב? אשריך. אבל יש ספר חוקים שמורה לך איך לחיות. איך אתה יכול לדעת מה אלוהים רוצה ממך? תפתח את הספר ותבדוק. זה הרבה יותר פשוט ממה שאתה חושב". ומוסיף דוגמה מהחיים: "לא מזמן הזמנתי שיפוצניק לכמה עבודות בבית שלי. את רוב הכסף הוא כבר קיבל, אבל נשארו עוד כמה דברים לסיים. כשאני מתקשר אליו לשאול למה הוא לא בא, השיפוצניק עונה 'תשמע, אני מאוד אוהב אותך, אבל זה לא מסתדר לי. מה לעשות? תבין אותי'. אז נכון, יש לו באמת לב טוב, אבל מה זה עוזר לי? יש לו תפקיד, והוא לא עושה אותו, גם אם הוא עושה דברים טובים אחרים. ובהקבלה לנושא שלנו - חוץ מגמילות חסדים ועזרה לזולת, שזה כמה מצוות מהתרי"ג, יש עוד מעל 600 מצוות. מה איתן?".

לתשובת השבוע הקודמת: עין הרע? זה לא כל כך נורא
לכל הכתבות במדור תשובת השבוע