mako
פרסומת

מגרש למצוינות: הדור הבא של מובילי הספורט ומחנכי העתיד מתחיל כאן

בין מתקני האימון המובחרים של הנבחרות הלאומיות לבין כיתות הלימוד, מסלול החינוך הגופני של סמינר הקיבוצים מחבר בין תשוקה לתנועה ובין עשייה חינוכית לקריירה מתגמלת. השילוב הייחודי בין התנסות מעשית, הכשרות מקצועיות ולימודים עיוניים יוצר בוגרים ובוגרות שמובילים את החינוך הגופני בישראל, וגם נהנים מביטחון תעסוקתי

פורסם:
סמינר הקיבוצים - מגרש ספורט
מגרש ספורט, סמינר הקיבוצים | צילום: ירנין פלד
הקישור הועתק

"מורה לחינוך גופני הוא הרבה יותר ממורה לספורט", אומר ראש המחלקה לחינוך גופני בסמינר הקיבוצים, פרופסור רן ינוביץ', "המטרה שלנו היא להשיג חינוך דרך הפעילות הגופנית – ללמד איך לאכול נכון, לישון נכון, לסגל אורח חיים בריא, להיות אנשים טובים יותר ואזרחים טובים יותר. להעביר את המסר שכשאני עושה פעילות גופנית, המוח וכל מערכות הגוף שלי יעבדו טוב יותר, ולפתח את הקשר בין פעילות גופנית לבין הישגים אקדמיים טובים יותר בכל התחומים אצל ילדים, כפי שהודגם בלא מעט מחקרים. בלימודי החינוך הגופני בסמינר הקיבוצים, הדגש הוא לא על הספורט, אלא יותר על אורח חיים בריא ולימוד תוך כדי תנועה ופעילות גופנית. אנחנו מלמדים כיצד אנחנו עוסקים בחינוך דרך הגוף".

בסמינר הקיבוצים, לימודי החינוך הגופני נתפסים כקרקע פוריה לגידול מורים, מדריכים, חוקרים ואנשי מקצוע שרואים בפעילות הגופנית כלי לחינוך ושינוי חיובי. תוך שילוב בין לימודים עיוניים והכשרה מעשית משמעותית ומגוונת, בין כיתות הלימוד למתקני הספורט, הסטודנטים נחשפים כבר מהיום הראשון לעולם האמיתי ומקבלים את הכלים, הגישה וההשראה להוביל בו ולהשתלב במגוון תפקידי מפתח.

במסלול מתמקדים באופן מיוחד בפן החינוכי. "היכולות הפיזיות או הגופניות של הסטודנטים עצמם חשובות, אולם הן לא העיקר. לא צריך להיות כדורסלן צמרת כדי לדעת ללמד כדורסל. כן צריך גישה לילדים, עמדת מדריך נכונה, יכולת לפתור בעיות, לדעת לאלתר מול אתגרים. אלה הדברים שהופכים אותך למחנך טוב", מסביר פרופ' ינוביץ', "במבדקי הקבלה, אם מועמד פחות מרשים מבחינת יכולת השליטה שלו בכדור, זה לא פוסל אותו. אנחנו יותר שמים דגש על הדרכת והוראת עמיתים, יכולות עמידה והעברת מסר מול קבוצה, כי זה מה שהילדים צריכים. מישהו שיבין אותם, שיסתכל עליהם בגובה העיניים".

לכן, במסלול מפגישים את הסטודנטים עם מערכת החינוך כבר מיום הלימודים הראשון, מתוך אמונה שלמה בשילוב בין תיאוריה לפרקטיקה, ובהתנסות בסביבה המקצועית. בסמינר הקיבוצים הסטודנטים מתחילים להתנסות בהוראה כבר מהסמסטר הראשון בשנת הלימודים הראשונה – תחילה בגילי בית הספר היסודי, ובהמשך המסלול גם בחטיבות הביניים ובתיכונים. "זה חשוב מאוד, כי הסטודנטים נחשפים כבר בתחילת הדרך ליתרונות ואתגרי מערכת החינוך, ויודעים בדיוק לאן הם עתידים להגיע בסיום הלימודים", מסביר פרופ' ינוביץ'.

עוד נקודת מפגש ייחודית עם העולם האמיתי מתרחשת במרחב שבו הלימודים במסלול מתקיימים – במרכז הספורט הלאומי תל אביב-יפו. הלימודים המעשיים מתקיימים במתחם מתקני האימון המתקדמים בארץ: אולמות, מגרשים, אצטדיון אתלטיקה פתוח וסגור ועוד. החל משנת הלימודים הקרובה יתקיימו הלימודים העיוניים במתחם הלימודים החדש שהוקם במרכז הספורט ע"י מכללת סמינר הקיבוצים.

מגרש ספורט  - סמינר הקיבוצים
צילום: באדיבות מרכז הספורט הלאומי ת"א-יפו
פרסומת

לדברי פרופ' ינוביץ', הלימודים במרכז הספורט הלאומי תל אביב-יפו מזמנים לסטודנטים הזדמנות למפגשים יומיומיים ייחודיים עם טובי הספורטאים בארץ. "במרכז מתאמנות כל קבוצות הצמרת והנבחרות הישראליות. סטודנט יכול להיות באמצע שיעור בקורס כדורסל, שהוא חלק מתוכנית הלימודים בהוראת החינוך הגופני, ופתאום ייכנסו לאולם שחקני קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב, שבדרך כלל רגילים לראות אותם רק על מסכי הטלוויזיה. חוויה זו מחברת אותם אל עולם הספורט ההישגי בדרך בלתי אמצעית, ומפגישה אותם ממשית עם מרחבי ההזדמנויות והקריירה שפתוחים לבפניהם בעתיד", מסביר פרופ' ינוביץ'.

המפגש מעורר ההשראה הזה מתקיים לא רק במסדרונות מרכז הספורט, אלא גם בכיתות עצמן, כאשר סגל המרצים מורכב, בין השאר, מספורטאי עבר והווה, מהמובילים בתחומם. בין השאר, זוכים הסטודנטים ללמוד עם ד"ר דורית נאור, אלופת ישראל 19 פעמים ושיאנית ישראל בהטלת כידון, מרצה בקורס אתלטיקה קלה ומדריכה פדגוגית במחלקה. לצידה מרצה גם מיכל פיינבלט, הספורטאית הישראלית היחידה שיצגה את מדינת ישראל הן במשחקים האולימפיים (ג'ודו, אתונה 2004) והפאראלימפיים (חתירה, טוקיו 2020).

המפגש המקצועי היומיומי עם סגל אקדמי ברמה לאומית ובינלאומית מציב בפני הסטודנטים אתגרים חדשים ומזמן להם פרספקטיבה אחרת. החשיפה לאנשי ונשות חינוך וספורט מובילים, שבחרו לממש את עצמם בתחום החינוכי, מהווה מקור השראה ומשנה עבורם את סדרי הגודל של הלמידה וההתפתחות המקצועית. באופן זה, הסטודנטים לומדים להעריך את מקצוע ההוראה והחינוך כחלק בלתי-נפרד מדרך חיים ערכית, ולא רק כקריירה מקצועית גרידא.

ביניים: תעודת הוראה, תעודות מדריך וביטחון תעסוקתי, פתח לעולם, פתח להמשך

במסלול ללימודי חינוך גופני בסמינר הקיבוצים לומדים מדי שנה 40-45 סטודנטים. "זה מסלול בוטיק ולא כולם מתקבלים", אומר פרופ' ינוביץ', "אנחנו בוררים בקפידה רבה את המועמדים שלנו מבחינת יכולות הדרכתיות מוכוונות לילדים בראיה רב-גילית".

פרסומת

המסלול כולו מוכוון קריירה, ובסוף ארבע שנות הלימודים הסטודנטים מקבלים תעודת תואר ראשון, רשיון הוראה וכן מספר תעודות התמחות והדרכה, שפותחות בפניהם את הדלת למגוון אפשרויות תעסוקה: הוראה בבתי ספר, אימון והדרכה בתחומים ובמסגרות שונות, עבודה עם בני גילים שונים ועוד.

בראש ובראשונה, מדובר בלימודים לתואר ראשון B.Ed. (Bachelor of Education) שמוכר בינלאומית, ומאפשר לבוגרים שירצו בכך להמשיך גם לתואר שני ודוקטורט במקצועות שונים.

במהלך שנת הלימודים השנייה לומדים הסטודנטים קורסים שמזכים אותם בתעודות מדריך שמאפשרות להם לעבוד גם במגזר הבלתי פורמלי בתחומים שונים, כמו: מדריכי כושר גופני ובריאות (חדר כושר), כדורעף, אתלטיקה, שחייה, פילאטיס ועוד. "תעודות המדריך מאפשרות לסטודנטים להגדיל את הביטחון התעסוקתי שלהם, בכך שהם יכולים להתפרנס יפה כמדריכים כבר משנת הלימודים השלישית", אומר פרופ' ינוביץ', "הם יכולים למשל להקים קבוצות אימון בתחומים שונים או ללמד במסגרות קיימות אחרות. תכנית הלימודים כוללת שתי תעודות מדריך לפחות, והסטודנטים יכולים להמשיך וללמוד לתעודות נוספות במחיר מסובסד משמעותית ומשתלם מאוד, כך שרוב הסטודנטים בוחרים בפועל לעשות שלוש-ארבע תעודות מדריך".

במהלך השנה השלישית ללימודים בוחרים הסטודנטים בהתמחות באחד משלושה תחומים: התמחות בפעילות גופנית לגיל הרך, שבוגריה מקבלים תעודה שמאפשרת להם ללמד חינוך גופני בגני הילדים; התמחות בפעילות מותאמת, שבוגריה מוכשרים להדריך אנשים עם מגבלויות שונות או בעלי צרכים מיוחדים במסגרות ייעודיות ומוסדות שיקומיים; והתמחות ביציבה וקידום בריאות בגיל השלישי.

סמינר הקיבוצים, אולם ספורט
צילום: באדיבות מרכז הספורט הלאומי ת"א-יפו
פרסומת

במקביל ללימוד חינוך גופני במסגרות של גיל הזהב ומכוני שיקום, מסביר פרופ' ינוביץ', בוגרי מגמת היציבה לומדים מהי יציבה נכונה, תיקון לקויות יציבה ועוד בקרב אוכלוסיות אחרות, בין השאר גם עם ספורטאים אולימפיים. בסיום ההתמחות בכל אחת מן המגמות, הסטודנטים מקבלים תעודה שמאפשרת להם לעבוד בתחומי ההתמחות השונים.

בשנה הרביעית, המיקוד הופך למעשי עוד יותר, כאשר הסטודנטים שרוצים לקבל רשיון הוראה מתחילים ללמד בבית ספר בשליש משרה ומעלה כמורים לחינוך גופני, ועוברים במקביל סדנת סטאז' שמלווה אותם בשנה הראשונה שלהם כמורים ובמקביל בשנת לימודי התואר האחרונה.

"מסלול החינוך הגופני בסמינר הקיבוצים מתאים לכל מי שהתשוקה לעשייה חינוכית דרך פעילות גופנית בוערת בקרבו, בין אם יש לו ניסיון קודם בספורט פעיל או לא", אומר פרופ' ינוביץ', "אנשים שרואים את החינוך כמטרה ודרך חיים, זה המקום עבורם להפוך את התשוקה שלהם לקריירה".