גלי ההדף מהשבעתו של הנשיא ה-45 של ארצות הברית הורגשו בכל רחבי הגלובוס, ובעיקר ברשתות החברתיות. עם תחילת הטקס בגבעת הקפיטול בוושינגטון, עוד שלטו הוויכוחים הפוליטיים הרגילים בין מחנה הדמוקרטים לזה הרפובליקני, ורבים בחרו להביע את דעתם בפייסבוק ובטוויטר. עם זאת, כאשר הגיע השלב בטקס בו אנשי דת עלו לברך את הנשיא מעל בימת ההשבעה – החלו הרוחות לסעור. הראשון מבין אנשי הדת שעלו לבימה היה הרב מרווין הייאר, כאשר הפעם האחרונה בה הוזמן רב לשאת תפילה בטקס השבעה של נשיא הייתה ב-1985, בעת השבעתו השנייה של הנשיא רונלד רייגן. הרב הייאר בירך את הנשיא הנכנס וחתם את דבריו במספר פסוקים מתהילים, ביניהם 'עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ, גַּם-בָּכִינוּ, בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן... אם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָים תִּשְׁכַּח יְמִינִי'. בשלב זה, מאות על גבי מאות של תגובות וציוצים אנטישמיים וגזעניים הופצו ברשתות החברתיות למשמע הדברים – בעיקר מפי אמריקנים שצפו בטקס בשידור חי בערוצי החדשות הטלוויזיוניים או באמצעות 'פייסבוק לייב'.

כך למשל, גולש אחד בשם  'Digital Wisdom' צייץ: "למה יש יהודי על המסך שלי?" בתגובה גולש בשם Zardo'' צייץ לו בחזרה "הוא ברח מהמחנה (מחנה ריכוז)! שלח אותו לגז לפני שיהיה מאוחר מדי!". גולש בשם 'Jamal Lick' צייץ: "שמישהו יעלה את היהודי הזה באש". גולש נוסף בשם 'Roger Longrod' צייץ: יש יהודי מזו**ן על הבמה, שמישהו יהרוג אותו".

רבים אחרים כתבו שזו הוכחה לכך ש"היהודים שולטים בארה"ב ובבית הלבן", שהיהודים "הרסו את אמריקה", או קבלו על כך שיש רב יהודי בטקס ההשבעה "לאחר שהיהודים תכננו את פיגועי ה-11 בספטמבר". בין השאר, תומכת טראמפ כתבה בתגובה לאחד הציוצים שקרא "להיפטר מהיהודים" שהיא מאוכזבת מהנשיא החדש, מפני "שהצביעה לו כדי שייפטר מהאנשים האלה".

 

"האוזניים שלי נאנסות על ידי כישוף יהודי. אלוהים, תדחפו את הרבי המכשף הזה מהבמה"

"מה לעזאזל איזה רבי יהודי עושה בהשבעה? הם האויבים של אמריקה!" (שימו לב לתגובות ולצלב הקרס)

"חברים, היהודים כישפו אותנו!"

"היהודי נעלם מהר אחרי הנאום שלו. להחזיק בצורה אנושית לאורך זמן דורש הרבה אנרגיה" - (הגולש רומז לתאוריה האנטישמית לפיה היהודים הם גזע של לטאות המשנות צורה לבני אדם ולהפך)

הרב האייר מוקף בסימן ((())) המוכר בקרב אנטישמים 

"משוגע איך שנתנו ליהודי לדבר אחרי המתקפה שלהם ב-11 בספטמבר" (עוד תיאוריית קנספירציה נפוצה בקרב אנטישמיים לכך שהיהודים אחראים לפיגועי ה-11 בספטמבר.

"טראמפ הוא רק בובה של היהודים"

"זה למה אנחנו צריכים את היטלר. מי לעזאזל נותן ליהודי לצאת מהתא" (הכוונה לתאי הגזים)

"יהודים שולטים בבית הלבן"

"יש יהודי מזויין על הבמה - הרגו אותו"

יש לציין כי זו לא הפעם הראשונה ששמם של דונלד טראמפ ותומכיו נקשרים בהתפרצויות של הסתה לאנטישמיות ברשת. הקמפיין לנשיאות היה רווי השמצות ברשת בין תומכיו של הנשיא הנבחר ליריביו, והליגה נגד השמצה, מארגוני זכויות האדם הוותיקים בארה"ב, תיעדה ברשת טוויטר לבדה למעלה מ-2.6 מיליון ציוצים בתקופה של שנה והתקפות מילוליות מכוונות כנגד עשרות עיתונאים יהודים. 

עידו דניאל הוא מומחה למאבק באנטישמיות ובדה-לגיטימציה של ישראל, ומשמש כראש התכנית למאבק באנטישמיות בהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל.

>> המדריך המלא כיצד לעשות הסברה בטוויטר - ולענות לציוצים אנטישמיים כאלה בדיוק