כך הפך עסק קטן מצפון הארץ לסיפור הצלחה מסחרר
סיפורה של חברת הררית התחיל לפני יותר מ-40 שנה במטבח קטן בצפון. אהרון בלחסן, מייסד החברה, חלם להפוך את האריסה הביתית של אמו למסורת ישראלית. בזכות מפגש מקרי במעלית עם מנכ"ל רשת סופרים גדולה דאז, הפך חלום למציאות. המנכ"ל טעם את האריסה והתרשם מיד. "הוא אמר לי שזה מוצר טעים שיכול להצליח", נזכר בלחסן, "פתאום מצאתי את עצמי מתחיל לייצר ולספק לרשת ענקית"

לפני יותר מארבעים וחמש שנה, במטבח קטן במעלות, נולד סיפור שהתחיל מתבשיל משפחתי פשוט והפך למותג ישראלי שמוכר כמעט בכל בית. אהרון בלחסן, מייסד חברת "הררית", מספר איך הכל התחיל מממרח אריסה חריפה שאמו, ממוצא טוניסאי, הייתה מכינה באהבה. “אמא שלי הכינה כמות גדולה וחילקה לכל אחד מהאחים. באיזשהו שלב היא אמרה לנו – למה שלא תנסו למכור את זה? בהתחלה חשבנו שזה לא ילך, הרי מי בכלל מכיר אריסה חוץ מהקהילה הקטנה שלנו".

אבל החיים מלאי הפתעות. מפגש מקרי במעלית עם בני גאון, מנכ"ל רשת "קואופ הרבוע הכחול" דאז, שינה את הכול. בלחסן הראה לו את הצנצנת שאמו הכינה, והוא טעם. “הוא אמר לי שזה מוצר שיכול להצליח, וביקש שאביא לו עוד. פתאום מצאתי את עצמי מתחיל לייצר ולספק לרשת ענקית”. כך יצאה האריסה הביתית מהמטבח המשפחתי אל המדפים ברשתות השיווק.
תוך זמן קצר הצטרפה רשת שיווק גדולה נוספת, והביקוש לאריסה הלך וגדל. רשתות נוספות הביעו עניין, ובלחסן מצא את עצמו מספק טונות של אריסה לכל רחבי הארץ. מה שהיה פעם ממרח ביתי כמעט נסתר הפך לאחד המטבלים האהובים בישראל. עם השנים הורחב סל המוצרים וכלל לימון כבוש, פסטו ומטבלים נוספים. ובכל זאת, האריסה והלימון נותרו גאוות הבית של החברה.

מאחורי ההצלחות עמדו גם רגעים לא פשוטים. “אנחנו עסק קטן,” מספר בלחסן, “וכשאתה מתמודד מול תאגידים ויצרני מזון גדולים, זה מאבק אדיר. יש להם מערך לוגיסטי וכוח שיווקי עצום. היו לא מעט לילות שבהם הרגשתי שזהו, אנחנו לא יכולים יותר”. כשהמתחרים החלו להציע מוצרים דומים במחירים זולים בהרבה, התחרות הפכה כמעט בלתי אפשרית .דווקא ברגעי משבר נולדה ההבנה בדבר הצורך בשותף אסטרטגי.
החיבור לדיפלומט, אחת מחברות ההפצה והשיווק הגדולות בישראל, היה עבור "הררית" נקודת מפנה אמיתית. “זה היה תהליך ארוך", הוא נזכר, “אבל כבר מהרגע הראשון הרגשנו שזו חברה שמבינה אותנו. הם אמינים, מקצועיים, ומביאים יכולות שלא פגשנו עד אז".

ההסכם עם דיפלומט העניק ל"הררית" גב שלא היה לה מעולם: פריסה ארצית רחבה, ניסיון לוגיסטי ושיווקי שמאפשר להתמודד עם הענקיות, ובעיקר תחושת ביטחון שמאפשרת לבלחסן ולמשפחתו להתרכז שוב ביצירה ובפיתוח מוצרים חדשים. “המשפחה כולה מרגישה שהגענו הביתה,” הוא אומר, “ברור לנו שזו השותפות שתאפשר לנו לא רק להחזיק מעמד, אלא גם לגדול באמת".
הסיפור של "הררית" משתלב באופן טבעי בסיפור של דיפלומט עצמה. גם היא התחילה כעסק קטן בנצרת עילית, והצליחה לצמוח לחברה בינלאומית בזכות התמדה, חדשנות ואמונה בתחרות הוגנת. השורשים הצנועים ממשיכים להנחות אותה גם כיום, כשמאחוריה פעילות בינלאומית רחבה.

“גם אנחנו התחלנו כעסק קטן, ולכן אנחנו יודעים עד כמה קשה לייצר תחרות בשוק רווי ותובעני,” אומר יוסי חורב, מנכ"ל דיפלומט ישראל. “פתיחת דלתות לעסקים קטנים היא לא רק מהלך עסקי, היא מהלך חברתי חשוב. זה מהלך שמחזק את המשק, מעודד תחרות על המדף, ומעניק לצרכנים בישראל יותר אפשרויות בחירה. מבחינתנו זו לא רק מחויבות – זו זכות אמיתית להיות שותפים לדרך הזו".
החיבור בין הסיפורים הוא כמעט טבעי: משפחה קטנה מהצפון ששימרה מסורת של טעמים אותנטיים, וחברה מקומית שהפכה לשחקנית בינלאומית בזכות התמדה וחדשנות. ביחד הם מדגימים איך עסק קטן יכול להפוך לסיפור הצלחה, כשהוא פוגש את השותף הנכון.
בסופו של דבר, סיפור הצמיחה של "הררית" אינו רק סיפור על ממרח חריף שהפך למוצר מדף. זהו סיפור על זיכרון משפחתי שהפך למורשת, על עקשנות שהפכה להזדמנות, ועל שותפות שהפכה לחלום אפשרי. עבור אהרון בלחסן זו דרך אישית שממשיכה את דרכה של אמו, ועבור דיפלומט זו המחשה לערכים שמלווים אותה מאז ומתמיד -חיבור לעסקים קטנים, מחויבות לצמיחה משותפת וראייה קדימה שמחזקת גם את היצרנים וגם את הצרכנים בישראל.
מתוך הגישה הזאת, יזמה חברת דיפלומט פרויקט חברתי שמטרתו לסייע לעסקים להתאושש מהתקופה הקשה שהמשק הישראלי עבר בשנים האחרונות, וזאת באמצעות מתן שירותי מנטורינג והעצמה עסקית. אל הפרויקט הנוכחי ניגשו מספר יצרנים קטנים ומתוכם נבחרו שניים לאחר מיון ובחינת התאמה ליכולות דיפלומט ולצרכי היצרן.
אם גם העסק שלכם זקוק לשירותי מנטורינג והעצמה עסקית - להשתתפות בפרויקט "דיפלומנטורינג" לחצו כאן >>