זה בידיים של כולנו: המדריך לנסיעה בטוחה
משתמשי הדרך הם לא רק האנשים עם הידיים על ההגה, אלא גם אלו שנוסעים איתם או מדוושים לצידם. נוכח ריבוי תאונות הדרכים בישראל, גם הם מחוייבים לשמור על חוקי התנועה ולהקפיד על הוראות הבטיחות. אלו הכללים החשובים שיכולים להציל חיים

הנה נתון בלתי נתפס: בכל יום נהרג לפחות אדם אחד בתאונות דרכים בישראל. לכולנו ברור שהאחריות לשנות את המצב הזה היא של כולנו, ובכל זאת, כשמדברים על בטיחות בדרכים רובנו מיד חושבים מה הנהגים צריכים לעשות: לשמור מרחק, לא לעבור על המהירות המותרת, לעצור בכל מעבר חצייה ותמרור עצור.
אבל האמת היא שכולנו מוצאים את עצמנו במוקדם או במאוחר על הכביש, ובמקביל, הכביש הוא כבר מזמן לא המקום היחיד שנמצאים עליו רק כלי רכב. גם הולכי רגל, רוכבי אופניים ורוכבי קורקינטים חשמליים ממלאים תפקיד משמעותי בשמירה על הבטיחות בדרכים. אם אתם נוהגים לרכוב או מעדיפים ללכת ברגל, הנה הכללים שישמרו על החיים שלכם ושל הסובבים אתכם:
עולים על שני גלגלים
אופניים הם לא רק כלי נהדר לפנאי ולספורט – הם גם אמצעי תחבורה נוח ויעיל במיוחד. אבל כשמדוושים ומרגישים את הרוח מלטפת את הפנים, קל לשכוח שככלי עם שני גלגלים בלבד - גם הם עלולים להיות מסוכנים. בור בכביש, הולך רגל שמתפרץ או נהג רכב שלא שם לב – כל אחד מאלה עלול לגרום לרוכבים לאבד את שיווי המשקל בקלות וליפול.
לכן, כשיוצאים לרכיבה, חשוב במיוחד לחבוש קסדה, או כמו שאנחנו אוהבים לקרוא לה – שומרת הראש הפרטית שלנו. למה? כי זה בדיוק האיבר הראשון שעלול להיפגע במקרה של תאונה. הקסדה מפחיתה את הסיכון לפגיעת ראש בלא פחות מ-85% – וכן, זה פשוט מציל חיים. מעבר לכך, כל רוכב ורוכבת אופניים חייבים גם לשמור על חוקי התנועה ממש כמו כל כלי רכב אחר, וגם להצטייד במגנים, מחזירי אור, ולהקפיד ללבוש ביגוד בהיר וזוהר כשרוכבים בשעות הלילה – כדי שהנהגים והולכי הרגל יוכלו לראות אתכם.

חשמליים
אין מנוס מלציין שוב את מה שכבר ברור וידוע לכולם: הדו-גלגליים החשמליים הם כלי רכב מסוכנים. האופניים והקורקינטים החשמליים עשויים להיראות כמו צעצוע תמים, אבל לא במקרה הרכיבה עליהם מותרת בחוק רק מגיל 16 – חשוב לזכור שמדובר בכלי תחבורה לכל דבר, עם מנוע חזק שדורש מיומנות גבוהה, וסובל מחוסר יציבות.
הרכיבה על הכלים החשמליים אמנם לא דורשת רישיון נהיגה, אבל דווקא בגלל זה חשוב להקפיד על כמה כללים חשובים: הקפידו לרכוב תמיד עם קסדה, וודאו שאתם מצייתים לכל חוקי התנועה, ורכבו רק בשבילי הרכיבה המיועדים לכך – או אם אין כאלו, אז בצמוד למדרכה בצד ימין, ולעולם לא עם אוזניות. ועוד חוק חשוב שאולי לא הכרתם: אסור להרכיב חברים, אלא רק ילדים – על כיסא מותאם בלבד, ורק עד גיל 8. כשאתם רוכבים, שמרו תמיד על עירנות, סרקו את הכביש, חפשו את כלי הרכב ואת הולכי הרגל ורכבו בצורה רגועה וזהירה.
הולכים על בטוח
אין ספק שהדרך הכי ירוקה, בריאה וחסכונית להתנייד, היא פשוט... ללכת. ברחבי העולם מעודדים מאוד הליכה ברגל, ואפילו הקצו יום מיוחד לקידום המודעות ליתרונות שלה, אבל בישראל, למרבה הצער, הכבישים תוכננו דווקא מנקודת מבטם של הנהגים. כך, הולכי הרגל נדחקו לתחתית סדר העדיפויות, וגם למקום מסוכן במיוחד: הם תמיד הכי פגיעים, וצריכים להיזהר יותר מכולם.
לכן, מומלץ לעודד את הילדים ללכת ברגל, אבל גם לזכור תמיד: ילד עד גיל 9 לא חוצה לבד את הכביש. הסיבה לכך היא שילדים, בניגוד למבוגרים, עדיין לא יודעים לקשר בין רעשי הרכבים לסכנה. הם גם נמוכי קומה, ולכן לנהגים קשה לראות אותם חוצים בין מכוניות. עד שהם יגדלו קצת ויוכלו לחצות לבד, תרגלו איתם חציה נכונה ובטוחה והכינו אותם ליום שבו לחצות לבד: נותנים יד למבוגר, מביטים לצדדים, מרימים את העיניים מהטלפון וחוצים רק כשהרכב עצר עצירה מלאה ומעבר החציה פנוי.
ילד/ה מלווה
לנוכח ריבוי ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל, עמותת אור ירוק הוציאה לפועל פרויקט חינוכי חדש וראשון מסוגו, שמכשיר תלמידים בבתי הספר היסודיים להיות סוכני ונאמני בטיחות בדרכים בקרב ההורים והמשפחה - ולא רק משתמשי דרך בטוחים. המטרה שלו היא לייצר דור חדש שמודע לחשיבות של השמירה על הבטיחות בדרכים ומעביר את הידע גם להורים באופן אקטיבי. הפרויקט יושלם כשילדי ישראל יאספו מסניפי פריסבי שלטי "ילד/ה מלווה" ויעלו את התמונות שלהם לממשק מיוחד באתר מאקו. הצילומים הנבחרים יופיעו על מסך קשת 12.
שמרו על עצמכם, ושתהיה נסיעה ובטוחה!