שניים ממטוסי הקרב המדוברים ביותר של התקופה האחרונה הם הסוחוי-35 הרוסי וה-16-F האמריקאי וזו כנראה הסיבה שמגזין "ניוזוויק" פרסם כתבת השוואה ביניהם.

הסוחוי-35 הרוסי הוא - על פי שורה של הצהרות מנהיגים וגורמים משני הצדדים – מטוס הקרב שיסופק לאיראן על ידי רוסיה, כסוג של תמורה למטוסים ללא טייס ("מל"טים מתאבדים") התוקפים שסיפקה טהרן למוסקבה כדי שתתקוף באמצעותם באוקראינה. בפרסומים שונים אף נטען כי איראן תקבל 24 מטוסים – כמות המספיקה לטייסת – שיוצרו בעבור מצרים בעבר אך קהיר ירדה מהעסקה, ייתכן שבלחץ אמריקאי.

מהצד השני, מטוס ה-16-F האמריקאי הוותיק חזר לאחרונה לכותרת, כשאוקראינה מנהלת קמפיין ממושך כדי שארה"ב ובעלות בריתה יספקו לה אותו. אמנם לא מדובר במטוס החדיש והמתקדם ביותר בארסנל האמריקאי, אבל דווקא בגלל זה מקווים בקייב לקבל אותו.

אחד התרחישים שהועלו הוא שאוקראינה תקבל אותו מאחד מצבאות אירופה שיחליף את צי המטוסים הוותיק שלו בדגמים חדשים כמו החמקן 35-F. אחד מחילות האוויר שהוזכר בהקשר הזה הוא ההולנדי. האוקראינים מקווים להתאים ל-16-F ערכות JDAM שקיבלו מהאמריקאים, שהופכות פצצות רגילות ל"פצצות חכמות" ומדויקות.

מטוס קרב, הטיל והערכה (צילום: Michael Ammons/U.S. Air Force/GettyImages)
מטוס קרב 16-F מטיל פצצת GBU-31 עם ערכת JDAM | צילום: Michael Ammons/U.S. Air Force/GettyImages

העניין שבשלב הזה כל גורם רשמי אמריקאי שהתייחס לכך השיב שאספקת מטוסים אלו לקייב עדיין לא על הפרק. עם זאת, אתרי חדשות מובילים בארה"ב מדווחים כי קבוצה של סנאטורים מפעילה לחץ על הפנטגון לספק לאוקראינים את המטוסים בטענה שאלה יהיו "שוברי שוויון" במלחמה מול רוסיה.

הטייס מארה"ב: מוכן לטוס באוקראינה

במאמר שעסק בשני המטוסים, הרוסי והאמריקאי, צוטט טייס לשעבר בחיל האוויר האמריקאי שכינה את מטוס הסוחוי-35: "זבל, המטוסים שלנו עמידים יותר. לא הייתי מהמר בקרב על הסוחוי 35 או כל מטוס מתוצרת רוסית", אמר הקולונל לשעבר דן המפטון, שמתואר כאחד מטייסי ה-16-F המובחרים של אמריקה.

בקטעים מהראיון שצוטטו בתקשורת האמריקאית, ציינו כי המפטון הוא טייס לשעבר בן 58 ששירת בחיל האוויר האמריקאי משנת 1986 עד 2006 וברזומה שלו לחימה בעיראק בין השאר. בראיון ל"ווייס אוף אמריקה" שפורסם באוקראינה ויועד לקהל המקומי, הוא אמר עוד כי "מלחמה אי אפשר לנצח רק מהאוויר אבל אפשר להפסיד אם לא שולטים בשמיים".

הקולונל האמריקאי לשעבר ייעץ לאוקראינים: "לשכור את שירותם של טייסים אזרחים שיודעים להטיס 16-F" והסביר כי הדבר: "ייקנה לאוקראינים זמן", במקום להכשיר טייסים מקומיים על מטוסים כאלו. "אני מוכן לבוא, אתם יכולים לקחת אותי בחשבון", הצהיר הטייס האמריקאי לשעבר.

"המטוס נראה טוב, עד שצוללים פנימה"

כהשוואה בין המטוסים הביאו ב"ניוזוויק" העובדה שהסוחוי-35, כמו ה-16-F, הוא מטוס שמוגדר רב משימתי. "המטוס הדו מנועי והחד מושבי הזה מתואר כ"מטוס הדגל" של חיל האוויר הרוסי, והמהירות המרבית המיוחסת לו היא 2.25 מאך, לעומת ה-16-F שמגיע ל-2 מאך. עם זאת ל-16-F יש יתרון במכ"ם מתקדם".

שני המטוסים נחשבים מהדור הרביעי של מטוסי הקרב, כאשר בכתבה הובאה גם הגדרה של תאגיד התעופה הרוסי UAC שהגדיר את הסוחוי כ"מטוס מהדור הרביעי מתקדם עם טכנולוגיה של מטוסי הדור החמישי".

מטוס הקרב (צילום: ERIC FEFERBERG/AFP/GettyImages)
מטוס קרב רוסי מסוג סוחוי 35-SU | צילום: ERIC FEFERBERG/AFP/GettyImages

הטייס האמריקאי לשעבר המפטון טען לעומת זאת שהסוחוי 35 הוא: "מטוס רוסי טיפוסי שנראה טוב, אבל כשצוללים פנימה מבינים שהוא לא מטוס כל כך טוב כמו שהוא נראה במפגנים אוויריים. דעתי האישית היא שהוא פשוט זבל".

עוד ציינו בכתבה את ההערכות בדבר מספר מטוסי הסוחוי-35 שאיבדה רוסיה מתחילת הפלישה לאוקראינה. המספר נע בין שני מטוסים שאתר ORYX שמדווח רק על נתונים שיש תיעוד שלהם דיווח עליו, לבין הטענה של גורמים רשמיים באוקראינה מאוגוסט 2022 שהרוסים כבר איבדו כביכול 24 מטוסים כאלו. ההערכות הן שהמספרים האמיתיים הם איפשהו באמצע.