ה-F35 ממריא אנכית (צילום: לוקהיד מרטין)
יתרון משמעותי בשדה הקרב. המראה אנכית של מטוס F35 | צילום: לוקהיד מרטין

הפיתוח של ה-F35 נמשך וממשיך להביא לעולם התעופה הצבאית בשורות חדשות ופיצ'רים שעשויים לשמש יתרונות משמעותיים לחילות אוויר בעולם כולו. אתמול, הפיצה לוקהיד מרטין סרטון חדש של המטוס, בו הוא נראה ממריא בצורה אנכית משדה תעופה צבאי במדינת מרילנד שבארצות הברית.

ההמראה מאפשרת למטוס לזנק כמעט מכל מקום ותנאי שטח לביצוע משימה, בלי צורך במסלול המראה או מרחב אווירי גדול במיוחד. מדובר ביכולת שרלוונטית למשימות שבהן אפקט ההפתעה הוא חשוב, או כשאין שום שדה תעופה קדמי להמריא ממנו. כך למעשה, המטוס יוכל להמריא מכלי שיט קטנים יחסית בלב ים, או ממגרשי חניה כשאלו יהיו האפשרויות היחידות להמראה. יחד עם זאת, ליכולת ההמראה האנכית יש גם חסרונות – ההמראה צורכת הרבה מאוד דלק, כך שהיא רלוונטית רק לגיחות קצרות ולא לטיסות בטווח באסטרטגי. כמו כן, הדגם שמסוגל לבצע המראה שכזו, ה-F35B, יקר בארבעים אחוז מהדגמים האחרים.

זו אינה הפעם הראשונה שבה מטוס קרב מבצע המראה אנכית. מטוס ההרייר הבריטי לצורך העניין מסוגל לעשות את זה כבר כמה שנים וחילות אוויר שמשתמשים בו, עושים שימוש בתכונה הזו כשיש בכך צורך מבצעי. בסרטונים של ההמראה של ההרייר, ניתן לראות כי ההמראה נעשית באופן יחסית רועש, כשהמטוס מפזר סביבו ענן עשן שקשה לפספס. ה-F35B, לעומת זאת, ממריא באופן אלגנטי ושקט – כיאה למטוס חמקן.

הפעם הקודמת שבה מטוס F35 המריא באופן אנכי הייתה בתחרות שלוקהיד מרטין קיימה ובה מהנדסים נדרשו ליצר רכיבים ושיפורים שונים למטוס, אלא שהפעם, זו לא תחרות. מדובר בדגם חמקני מתוצרת לוקהיד מרטין, המיועד לפס יצור ולשימוש של מדינות שונות באופן מבצעי.

האם נראה את היכולת המרשימה הזאת גם אצלנו? כנראה שלא בקרוב. ישראל הזמינה את הדגם הזול יותר של המטוס (עדיין מדובר בעסקת הנשק היקרה בתולדות המדינה), שאינו מסוגל להמריא באופן אנכי, סביר להניח שממניעים כלכליים - או כי היא מייעדת את ה-F35 למשימות אסטרטגיות ולא לטובת גיחות ללבנון, עזה או סוריה.

>> נחשפה ספינת המלחמה החדשה של חיל הים