סער 72
נותנת מענה למגוון איומים. הסער 72

בעוד האיומים על חופי ישראל והמים הטריטוריאלים והכלכליים שלה מתגבר, חיל הים עדיין מחזיק בצי דל ומיושן של ספינות טילים מדגם סער 4 וסער 4.5, וספינות מלחמה מדגם סער 5. חלק מהן, אח"י עצמאות ואח"י ניצחון לדוגמא, שייכות לדור שבקרוב ידרש צאת משירות החיל, לאחר 35 שנות פעילות, פרק זמן שבכל העולם הוא המקסימלי לשימוש בספינת מלחמה.

הצי המיושן שברשות החיל, יחד עם עדכון באופי האיומים, יצריך מחיל הים לחדש ולשדרג את המלאי כבר בשנים הקרובות. המצב ואופי האיומים למעשה הצריכו כבר ממזמן חידוש מלאים וחיל הים באמת רכש עשרים ספינות סער מדגמי 4 ו-4.5, אבל בשל קשיים תקציביים, בתחום כלי השיט הגדולים יותר, הוא הרשה לעצמו רק שלוש ספינות סער 5 שנקנו מכספי הסיוע האמריקאים.

עם זאת, ממש באחרונה, נחשפה בתערוכת נשק בסינגפור "סער 72" - דגם ביניים בין הסער 4.5 לסער 5 שייתן את המענה לפער שנוצר. מספנות ישראל, היצרנית, מקווה להרחיב את היצע הסטי"לים בשוק הישראלי וכמובן שגם לפתוח את אותו ההיצע גם לשוק הלקוחות הזרים.

לוחמים על ספינת טילים (צילום: Pool, GettyImages IL)
האמצעים הקיימים בחיל הים - מתיישנים | צילום: Pool, GettyImages IL

עבור משמר החופים וגופי שיטור ימיים, הסער 72 היא פלטפורמה חדשה שמתאימה באופן שהוא טוב יותר לקטגוריה של כלי השיט לסיור. מדובר בספינה המוגדרת ככלי שיט רב-תכליתי המתאים ללוחמה א-סימטרית בים ומספק מרחב מספיק לשליטה ובקרה, מקום לשיכון כוחות לוט"ר, האנגר לאחסון מסוק ומספר כטב"מים ואמצעים למתן תגובה מהירה ולביצוע פעולות הצלה. כמו כן, לספינה יכולת להנחתת מסוקים בינוניים עד דגמי AW139, לפריסת סירות גומי, להשטת כלי שיט בלתי מאוישים ועוד.

בתצורה הצבאית, לסער 72 מגוון יתרונות ושדרוגים ביחס לדגמים הוותיקים יותר. היא מכילה מאפייני חמקנות והאמצעים שהותקנו על הספינות נבחרו במיוחד על ידי חיל הים בכדי שאלו יסייעו לביצוע המשימות. ביניהם, רדאר רב משימתי מתוצרת אלתא, המיועד ללוחמה בטווחים שונים בים ומול איומים שונים; טילי ברק 3 מתוצרת התעשייה האווירית; טילים שונים נגד ספינות; חימוש מונחה מדויק ומקלע ימי מתקדם.

מתכנני הספינה דאגו גם לתנאי השירות של הלוחמים שישרתו בה. בכל אחת מהספינות האלו מתוכננים חדרי מגורים מרווחים לחמישים אנשי צוות ועוד עשרים מקומות עבור נוסעים או כוחות מיוחדים. היא מסוגלץ לשוט ולבצע משימות למשך עשרים ואחד יום עם טווח משימתי מעל 3,000 מייל ימי (כ-5,500 קילומטרים).

כניסת כלי שיט אלו לשימוש חיל הים הישראלי יגדילו את היכולת האסטרטגית שלו בים התיכון, יכולת שהפכה לחשובה ביותר, בעיקר נוכח איתור מקורות הגז הטבעי לחופי ישראל. מקורות גז אלו, הופכים את המים הכלכליים של ישראל ליעד מרכזי הרבה יותר לארגוני הטרור באזור שמצוידים, מאומנים ומאורגנים הרבה יותר מבעבר.

גורם במספנות ישראל מוסר לבלוג הביטחוני "DefenseUpdate" כי יוכלו לייצר ספינה שכזו בתוך 30 חודשים ולאחר מכן, יוכלו לייצר יחידה אחת לשמונה חודשים. נראה שיש למה לחכות.

>> שולטים בשחקים: ישראל היא יצואנית המל"טים הגדולה בעולם