ועדת שרים להצטיידות אישרה ביום שלישי השבוע רכש ענק בהיקף של 7 מיליארד דולר הכולל בין טייסת חמקן שלישית עם 25 מטוסי F-35, עוד ארבעה מטוסי תדלוק KC-46 ואלפי חימושים שונים, רובם לחיל האוויר.

המשמעות היא המשך הסחבת בהחלפת מערך מסוקי היסעור המזדקן של חיל האוויר. מערך בן יותר מ-50 שנה, שבשנים האחרונות היו לו כמה וכמה תאונות מסוכנות, שמבקר המדינה כבר כתב על הצורך הדחוף בהחלפתו ו-ותיקי המערך אף התריעו בעבר ב-mako על הסכנה בכך שלא מחליפים אותם כבר.

מאז פרסום אישור עסקת הרכש עיקר הביקורת שנשמעת במערכת הביטחון נוגעת לנושא הזה. גורמים המעורים בפרטים טענו כי המלצת צוות האוויר שבחן את המתמודדים נוטה לכיוון מסוק ה-CH-53K של חברות לוקהיד-סיקורסקי כמחליף, על פני הצ'ינוק של חברת בואינג.

מדוע זה לא עלה לאישור השרים? לטענת גורמים איתם שוחחנו, מאחורי הקלעים מתנהל מאבק בדבר כמויות ותמהיל כלי הטיס. חיל האוויר רוצה טייסת מסוקים שלמה ואילו מהכיוון של משרד הביטחון מופעל לחץ לרכוש גם את המטוס-מסוק לכוחות מיוחדים של 'בואינג', מסוג V-22.

מטוס-מסוק לכוחות מיוחדים (צילום: בואינג)
מסוק ה-V-22. ההתלבטות שמעכבת את החלפת היסעור? | צילום: בואינג

בחיל האוויר לא יתנגדו לקבל כל כלי טיס חדש, אולם התנאי הוא שזה לא יפגע בכמות המסוקים אותם הם רוצים לקבל. גורמים במערכת הביטחון ובחיל האוויר מזהירים כי העובדה שלא היה דיון בדבר זהות המסוק המחליף ליסעור ואישור שלו, תביא לדחייה בתהליך הרכש שאמור היה לקרות מזמן, מה שרבים מגדירים כמחדל.

למעשה, כבר לפני כעשור חיל האוויר ביקש להחליף את מסוקי היסעור. תחילה זה לא קרה כי לא היה בנמצא מסוק שהתאים לדרישות החיל. בהמשך הייתה זו הבירוקרטיה ומאבקי כוחות שמנעו את תהליך ההחלפה.

מבקר המדינה שביקר בטייסות היסעור ובחן את הנושא, "בצורה מעמיקה וטובה", כפי שהעיד בפנינו סא"ל ב', אז מפקד טייסת 118, קבע בדו"ח בנושא כי: "הארכת חיי היסעור עלולה לטמון בחובה סיכון לחיי אדם, עלולות להיות לה השלכות מבצעיות משמעותיות והיא כרוכה בעלויות תחזוקה ניכרות". עוד קבע המבקר כי: "התיישנות המסוקים עלולה להביא לרידוד המערך בשל סוגיות אחזקה ומחסור בחלפים".

בחודש נובמבר 2019 מסוק יסעור ביצע נחיתת חירום ועלה באש לאחר תקלה חמורה כשהצוות הצליח להיחלץ ממנו בשלום. לאחר מכן בחודש יולי 2020 בוצעה נחיתת חירום נוספת, הפעם בצפון הארץ, של מסוק מלא בלוחמים.

בעקבות דו"ח המבקר והתאונות האחרונות, קבע מפקד חיל האוויר שהמסוק המחליף חייב להגיע בשנת 2025. הבעיה? ספק אם ועדת שרים להצטיידות תתכנס לפני הבחירות, אחרי הבחירות סביר שיהיו שרים חדשים ואולי גם דמויות חדשות במשרד הביטחון, מה שאומר דחייה של ההחלטה לשבועות ארוכים ואולי חודשים.

לכך יש להוסיף את העובדה שמהרגע שנחתמת עסקה באופן רשמי, יעברו 36 חודשים עד שהמסוק הראשון ינחת בישראל. "סיכוי גבוה שנמצא את עצמנו בלי מספיק מסוקים ובסכנת חיים גוברת לאנשי הצוות", סיכם זאת גורם ביטחוני.